Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trengsel på kollektivreiser Masteroppgave Liliya Zhupanova Veileder Trude Tørset Vår 2016.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trengsel på kollektivreiser Masteroppgave Liliya Zhupanova Veileder Trude Tørset Vår 2016."— Utskrift av presentasjonen:

1 Trengsel på kollektivreiser Masteroppgave Liliya Zhupanova Veileder Trude Tørset Vår 2016

2 Buss kapasitet Den teoretiske kapasitet Den praktiske kapasitet: 29 sittende (på bussen i går) 21-23 stående (på bussen i går)

3 Flere skal sykle, gå eller reise kollektivt (buss, tog, bane). Politisk ønske i dag (NTP) at i framtiden:

4 Bakgrunn

5 Daglig/normal (grad av trengsel) på pendlertog i JapanTrengsel på tog i India Crowding in AustraliaOvercrowding in Australia

6 Bussholdeplass i Trondheim (2016) Welcome toTrondheim

7 4 Forhold som påvirker individenes opplevelse av trengsel Individuelle forholdVariable forhold Fysiske forholdMellom-menneskelige forhold

8 Edvard Halls beskrivelse av menneskers krav til fysisk plass omkring seg (Hidden Dimensjon, 1966) Public space 3,6-7,6 m Social space (radius ca 1,2-3,6m) Personal space (radius 0,46 -1,2 m) Denne sonen passer for samtaler med venner og for gruppearbeid, og lignende Intimate space/personal space ( radius 0,45 m). Denne sone er forbehold nære familiemedlemmer, partnere, barn eller nære venner Individets preferanser for fysisk nærhet i ulike sosiale sammenheng

9 Norsk ’personal space’ sett med øyne fra en annen kultur Kilde: Illustrasjoner er tatt fra boken ’The social guidebook to Norway’ av Bourrelle, (2015)

10 METODER

11 Del 1:Registreringer om bord Registrering om bord innebærer at observatørene er tilstede i det miljøet som undersøkes, men uten å påvirke det, eller dem som observeres.

12 HVORDAN MÅLES KAPASITETSUTNYTTELSE PÅ KOLLEKTIVTRANSPORTMIDLER ?

13 Kilder:(Adam J.Pel, m. fl, 2014) (Wardman & Whelan, 2011)

14 Densitet/tetthet for stående (PAX) PAX, som er antall stående passasjerer per kvadratmeter areal definert for ståplasser. Kilder: (Tirachini, Hensher, & Rose, 2014)(Wardman & Whelan, 2011)(PKTSA).

15 Resultater del 1: Registreringer om bord 501 observasjon

16 Gjennomsnittlig antall sittende og stående per sitteplass Sittende + stående Sittende Hoved funn: Det finnes stående passasjerer over alle fyllingsnivåer Når antall opptatte seter er mer enn 75 % vil flere påstigende passasjerer reise stående. Fordeling mellom stående og sittende påvirkes sterkt av fyllingsgraden på bussen

17 Ulike fartsgrenser Effekt for fartsgrenser over 60 ! Hovedfunn: Når hastighet er høyt flere vil velger sitteplass

18 Ved romslig ståplassareal flere velger å reise som ståendepassasjer Ulike busstyper ved hjelp av load factor for antall stående per ståplass

19 Andel ledige seter, og antall stående per m 2 Hovedfunn: Det finnes ledige seter helt opp load factor 1,6. Men ikke ved høyere load factor.

20 Hoved funn: Sittende Sittende + stående

21 Takk for meg ! Lurer på noe angående masteroppgaven min ? Ta kontakt på mail: liliya.zhupanova@ntnu.no

22 Resultater del 2 (spørreundersøkelse) Kun jeg om jeg får nok tid?

23 Del 2: Spørreundersøkelse vanligbuss (2 dører) Spørreundersøkelse for kartlegging av passasjerenes preferanser

24 Del Spørreundersøkelse leddbuss (3 dører)

25 Alternativ 1 Sete ved på- og avstigning og ledig dobbelt sete

26 Alternativ 2 Passasjer belegg påvirker valget !

27 Alternativ 4 Ved veldig høy load factor flere vil velge reise stående tross alt ledig seter

28 Kvinner og menns valg av plassering

29 Hoved funn: Del 2 For svært lave fyllingsgrader fleste respondentene vil velge sitteplass plassering på ledig dobbelsete er høyest prioritert ledig dobbelsete ved utgangsdører For busser med omkring 75 % opptatte sitteplasser fant vi at: et flertall av respondentene vil velge sitteplass med gode plassforhold for stående vil omlag 20 % ønske ståplass. Når det er svært mange passasjerer om bord, vil et flertall av passasjerene velge ståplass, trass i at det finnes noen ledige seter Kvinner velger i større grad enn menn å sette seg langt fram i bussen, mens menn i større grad setter seg lengre bak i bussen

30 Lurer på noe angående masteroppgaven min ? Ta kontakt på mail: liliya.zhupanova@ntnu.no

31


Laste ned ppt "Trengsel på kollektivreiser Masteroppgave Liliya Zhupanova Veileder Trude Tørset Vår 2016."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google