Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJonas Erlandsen Endret for 7 år siden
1
Trengsel på kollektivreiser Masteroppgave Liliya Zhupanova Veileder Trude Tørset Vår 2016
2
Buss kapasitet Den teoretiske kapasitet Den praktiske kapasitet: 29 sittende (på bussen i går) 21-23 stående (på bussen i går)
3
Flere skal sykle, gå eller reise kollektivt (buss, tog, bane). Politisk ønske i dag (NTP) at i framtiden:
4
Bakgrunn
5
Daglig/normal (grad av trengsel) på pendlertog i JapanTrengsel på tog i India Crowding in AustraliaOvercrowding in Australia
6
Bussholdeplass i Trondheim (2016) Welcome toTrondheim
7
4 Forhold som påvirker individenes opplevelse av trengsel Individuelle forholdVariable forhold Fysiske forholdMellom-menneskelige forhold
8
Edvard Halls beskrivelse av menneskers krav til fysisk plass omkring seg (Hidden Dimensjon, 1966) Public space 3,6-7,6 m Social space (radius ca 1,2-3,6m) Personal space (radius 0,46 -1,2 m) Denne sonen passer for samtaler med venner og for gruppearbeid, og lignende Intimate space/personal space ( radius 0,45 m). Denne sone er forbehold nære familiemedlemmer, partnere, barn eller nære venner Individets preferanser for fysisk nærhet i ulike sosiale sammenheng
9
Norsk ’personal space’ sett med øyne fra en annen kultur Kilde: Illustrasjoner er tatt fra boken ’The social guidebook to Norway’ av Bourrelle, (2015)
10
METODER
11
Del 1:Registreringer om bord Registrering om bord innebærer at observatørene er tilstede i det miljøet som undersøkes, men uten å påvirke det, eller dem som observeres.
12
HVORDAN MÅLES KAPASITETSUTNYTTELSE PÅ KOLLEKTIVTRANSPORTMIDLER ?
13
Kilder:(Adam J.Pel, m. fl, 2014) (Wardman & Whelan, 2011)
14
Densitet/tetthet for stående (PAX) PAX, som er antall stående passasjerer per kvadratmeter areal definert for ståplasser. Kilder: (Tirachini, Hensher, & Rose, 2014)(Wardman & Whelan, 2011)(PKTSA).
15
Resultater del 1: Registreringer om bord 501 observasjon
16
Gjennomsnittlig antall sittende og stående per sitteplass Sittende + stående Sittende Hoved funn: Det finnes stående passasjerer over alle fyllingsnivåer Når antall opptatte seter er mer enn 75 % vil flere påstigende passasjerer reise stående. Fordeling mellom stående og sittende påvirkes sterkt av fyllingsgraden på bussen
17
Ulike fartsgrenser Effekt for fartsgrenser over 60 ! Hovedfunn: Når hastighet er høyt flere vil velger sitteplass
18
Ved romslig ståplassareal flere velger å reise som ståendepassasjer Ulike busstyper ved hjelp av load factor for antall stående per ståplass
19
Andel ledige seter, og antall stående per m 2 Hovedfunn: Det finnes ledige seter helt opp load factor 1,6. Men ikke ved høyere load factor.
20
Hoved funn: Sittende Sittende + stående
21
Takk for meg ! Lurer på noe angående masteroppgaven min ? Ta kontakt på mail: liliya.zhupanova@ntnu.no
22
Resultater del 2 (spørreundersøkelse) Kun jeg om jeg får nok tid?
23
Del 2: Spørreundersøkelse vanligbuss (2 dører) Spørreundersøkelse for kartlegging av passasjerenes preferanser
24
Del Spørreundersøkelse leddbuss (3 dører)
25
Alternativ 1 Sete ved på- og avstigning og ledig dobbelt sete
26
Alternativ 2 Passasjer belegg påvirker valget !
27
Alternativ 4 Ved veldig høy load factor flere vil velge reise stående tross alt ledig seter
28
Kvinner og menns valg av plassering
29
Hoved funn: Del 2 For svært lave fyllingsgrader fleste respondentene vil velge sitteplass plassering på ledig dobbelsete er høyest prioritert ledig dobbelsete ved utgangsdører For busser med omkring 75 % opptatte sitteplasser fant vi at: et flertall av respondentene vil velge sitteplass med gode plassforhold for stående vil omlag 20 % ønske ståplass. Når det er svært mange passasjerer om bord, vil et flertall av passasjerene velge ståplass, trass i at det finnes noen ledige seter Kvinner velger i større grad enn menn å sette seg langt fram i bussen, mens menn i større grad setter seg lengre bak i bussen
30
Lurer på noe angående masteroppgaven min ? Ta kontakt på mail: liliya.zhupanova@ntnu.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.