Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLaurits Holter Endret for 7 år siden
1
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren Trond Hatling Leder NAPHA
2
2 Bakgrunn NAPHA – Nasjonalt kompetansesenter for å øke kompetansen i det kommunale tilbudet til mennesker med psykiske lidelse Viktige spm for oss: –Hvilken kunnskap skal vi formidle? –Hvilken kompetanse skal vi øke? –Hvordan skal vi øke den? Store spm –15 min
3
3 Den enkle – og gale - modellen KunnskapKompetansePraksis Mer/ bedre/ riktigere Økt Bedre (mange parametre)
4
4 Hva er den riktige kunnskapen – hva vet vi – sikkert? Virker antidepressiva (”lykkepillen”)? –Nei – ikke mer enn placebo mht klinisk betydning Til ville protester fra psykiatere og legemiddelindustri (New York Review of Books juni/juli 2011 – Marcia Angell) Noen psykoterapimetoder bedre enn andre mht. effekt? –I all hovedsak – nei – (Wampold 2001/2010)
5
5 Generelt om kunnskap på psykisk helse-feltet (Aarre 2010) Effektforskjellene mellom placebo og spesifikke terapier –Mindre enn vi tror Effektforskjellene mellom terapier –Mindre enn antatt Mer sannsynlig at de uspesifikke sider v terapi mest effektive –Alliansen (Walla 2010) Mao: Den medisinske modell utfordres!
6
6 Hva er kompetanse – sju elementer Evne til å identifisere problemet –I nær samhandling m den det gjelder –Langt mer enn intrakranial ICD-10 diagnostisering Evne til å finne ressurser –I den det gjelder, i familie/nettverk/ nærmiljø/tjenesteapparat –Langt større betydning for utfallet enn noen behandling
7
7 Kompetanse Metodekompetanse –Mange tilnærminger (kognitiv/familieterapi) –Kunne minst 2 – og tro på de Relasjonskompetanse –Helt sentral i behandlingen – inkl. forståelse av seg selv i relasjonen Holdninger og verdier –Brukermedvirkning/fleksibilitet –Formidle håp
8
8 Kompetanse Systemkompetanse –Hvilke tjenester finnes – og hva tilbyr de? Vilje og mulighet til samhandling –På tvers av ulike kulturer (saksbehandling, møter, problemforståelse, arbeidsform mv) Med andre ord - kompetanse : -langt mer enn formalkompetanse -lokalt forankret - kontekstualisert -neppe forbeholdt spesialisthelsetjenesten
9
9 Hvordan gå fra kunnskap til kompetanse (her strides de lærde) Fra pasientsikkerhetsforskningen (Aase et al. 2010) : –Trippel helix-modell: Hendelse/erfaring Kreativ dialog Kollektiv praksis – følge opp (forskningens plass?) –Og ditto myter om læring Bygg et kunnskapssystem – og brukerne kommer Teknologi kan erstatte ansikt-ansiktkommunikasjon Først må vi skape en læringskultur – (høna/egget på nytt)
10
10 Fra kunnskap til kompetanse - sluttord Må håndtere et usikkert og omstridt kunnskapsgrunnlag Må håndtere et mangefasettert kompetansebegrep Må anerkjenne mangfoldet av kontekster (430 kommuner) Må kombinere teknologi og fysisk samhandling Må anerkjenne at det å bygge læringskulturer tar tid
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.