Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHenriette Borge Endret for 7 år siden
1
Foreldreundersøkelse for Myrulla Barnehage www.epsi-norway.org 1 EPSI Norway AS har laget analysen og rapporten på oppdrag av Myrulla Barnehage, og er gjort i samarbeid med PBL
2
Bakgrunnsinfo 2 Datainnsamling gjennomført på web i perioden 28. oktober til 25. november 2013 Foreldre kan potensielt motta 3 e-poster – hvorav den første er en standard utsendelse, samt 2 påminnelser til de som ikke svarte på den første utsendelsen og evt. den første påminnelsen. Web intervjuene er samlet inn via SurveyMonkey Det er hentet inn svar på et 30-talls spørsmål som bygger opp under analysen. Hvert av aspektene i modellen bygger på 3 – 7 spørsmål, samtidig som det hentes inn noe bakgrunnsinformasjon fra respondenten som kan brukes på et aggregert nivå. Tilsvarende studier gjennomføres i mange andre barnehager i Norge. Alle resultatene som presenteres i denne rapporten er overlevert for internt bruk hos Myrulla Barnehage. I motsetning til de nasjonale studiene så vil ikke resultatene fra de enkelte barnehagene bli publisert i det offentlige rom. EPSIs nasjonale studie av barnehagesektoren er et separat studie, og resultatene som formidles via EPSIs hjemmesider kan fritt siteres. Indeksen for kundetilfredshet, det sentrale målet i disse målingene, kan ta en verdi mellom 0 og 100. Jo høyere verdi desto bedre anser de faktiske kundene (foreldrene) at barnehagene oppfyller deres krav og forventninger. Spørsmålene svares på en skala fra 1 til 10, hvor 1 betyr ”helt uenig” eller ”veldig misfornøyd” og hvor 10 betyr ”helt enig” eller ”veldig fornøyd”. Resultatene gjøres i etterkant om til en 100-punkts skala Som en generell tommelfingerregel så kan man si at: Målinger under 60 er lavt/veldig lavt, Målinger fra 60 – 75 er gjennomsnittlig Målinger over 75 anses som høyt/veldig høyt. Se www.epsi-norway.org for mer informasjon om metode og modell, eller om EPSI forøvrigwww.epsi-norway.org
3
Informasjon om gjennomføringen av undersøkelsen 3 Utsendelsene Undersøkelsen ble sendt ut totalt tre ganger: Første utsendelse ble sendt: 28 oktober Første påminnelse ble sendt: 4 november Siste påminnelse ble sendt: 8 november Undersøkelsen ble lukket 25 november Mottakerinformasjon Antall deltagere: 94 Solsikka: 12 Blåveisen: 22 Hvitveisen: 12 Rødkløver’n: 26 Prestekragen: 22 Antall svar: 63 (67%) Solsikka: 75% Blåveisen: 64% Hvitveisen: 67% Rødkløver’n: 69% Prestekragen: 64% Antall ubesvarte: 31 (33 %) Antall avregistrerte: 2 Antall ikke levert: 3 www.epsi-norway.org
4
Hvordan bruke rapporten 4 Gjør deg kjent med innholdet og metodikken i EPSI modellen for å kunne lese resultatene på en effektiv og presis måte Identifiser barnehagens skår ved hjelp av profilen (side 8) Identifiser avdelingenes skår ved hjelp av profilen (side 9) Sammenlign barnehagens skår opp mot benchmark’en fra den nasjonale studien. Dette gir svar på hvordan barnehagen gjør det ift det nasjonale snittet. Identifiser områder hvor barnehagen gjør det godt eller mindre godt. En viktig del av dette prosjektet og rapporten er at den skal gi grobunn for interessante diskusjoner internt. Vi anbefaler at dere stiller åpne spørsmål til hverandre, og er mottagelig for nye ideer og tanker Hvorfor skårer man relativt dårlig på spørsmålet om... Hva kan vi gjøre for å korrigere det til neste gang… Hvorfor gjør avdeling X det såpass bedre enn de andre… Hvorfor er forventningene såpass mye høyere (eller lavere) hos oss enn i bransjen for øvrig? Osv. Legg også merke til hva foreldrene skriver under ’åpne svar’ www.epsi-norway.org
5
Analysemodellen 5 EPSI bruker en solid, vitenskapelig og nøye utprøvd metode (EPSI Modellen) for å kunne levere presis innsikt og kunnskap om organisasjoners ikke- finansielle nøkkeltall. Svarene bearbeides ved bruk av en statistisk analyse (Partial Least Square, PLS) Modellen basert på følgende komponenter: Image (merkevare) Kundeforventninger Opplevd kvalitet – produkt Opplevd kvalitet – service Opplevd verdi Kundetilfredshet Lojalitet Her utgjør den latente verdien ”Image” startpunktet for modellanalysen. De andre tre latente variablene til venstre (kundeforventninger, opplevd kvalitet på produkter og service) betraktes sammen med opplevd verdi som drivere for kundetilfredsheten, som igjen påvirker graden av lojalitet. www.epsi-norway.org
6
EPSI Modellen – Drivende faktorer 6 Image Image/omdømme er målt for å gi en generell forståelse av hvordan respondenten oppfatter at barnehagen vurderes av andre som har kjennskap til den. De fire spørsmålene som stilles er laget for å fange ulike dimensjoner av hva som vanligvis er forbundet med image/merkevare/omdømme. Kundeforventninger (Forventninger) Forventninger er et mål på hva kundene forventer å få ut av kundeforholdet. Mens Image/omdømme beskriver hvordan respondenten opplever at folk flest ser på barnehagens Image/omdømme, så avdekker denne seksjonen hva den faktiske respondenten ser frem til å få fra barnehagen. Opplevd kvalitet Opplevd kvalitet er delt i to undergrupper i EPSI modellen. Opplevd produktkvalitet (tjenestekvalitet) refererer til det faktiske tilbudet i form av selve tjenesten. Opplevd servicekvalitet har fokus på forholdet mellom kunden og de ansatte i Barnehagen (service, det mellommenneskelige, tilgjengelighet, osv). Verdi for pengene (Opplevd Verdi) Opplevd verdi (”verdi for pengene”) er utformet for å fange opp forholdet mellom hva som er oppnådd (levert) og prisen / kostnaden for å få dette, sett fra kundens ståsted. Vurdering av Profilen Generelt så er det viktig med en balanse mellom forventninger og opplevd kvalitet (selve leveransen). Mao dersom gapet mellom hva foreldrene forventer og hvordan de opplever kvaliteten (negativt gap) blir for stor så vil det ha negativ betydning på tilfredsheten med barnehagen. www.epsi-norway.org
7
Nasjonale resultater fra 2010 til 2013 7 www.epsi-norway.org
8
Resultater for Myrulla Barnehage - Profilen for barnehagen inkl. Private og Kommunale barnehager 8 Grafen over viser hvordan barnehagen scorer på de syv dimensjonene du finner langs den horisontale aksen (ref EPSI modellen). Den vertikale aksen viser et tilpasset utdrag av skalaen fra 0-100. Inkludert i illustrasjonen finner du resultatene for Private og Kommunale barnehager. Tallene for private og kommunale barnehager på landsbasis fremkommer av et separat prosjekt basert på telefonintervjuer med tilfeldige utvalgte foreldre i Norge. Mer om dette prosjektet finnes på EPSI sine websider, alternativt så kan man kontakte PBL eller EPSI. www.epsi-norway.org
9
Spørsmålene 9 www.epsi-norway.org Forklaring: Benevnelsen helt til venstre eller kolonne 1 (for eksempel ”Omdømme”) indikerer hvilken gruppe spørsmålet faller inn under. Deretter finnes spørsmålsnummereringen (for eksempel Q4a).
10
Spørsmålene 10 www.epsi-norway.org Forklaring: Benevnelsen helt til venstre eller kolonne 1 (for eksempel ”Servicekvalitet”) indikerer hvilken gruppe spørsmålet faller inn under. Deretter finnes spørsmålsnummereringen (for eksempel Q7a).
11
Resultater per spørsmål - på barnehagenivå 11 Diagrammene ovenfor viser gjennomsnittskåren for Myrulla Barnehage samt private og kommunale barnehager brutt ned på spørsmålsnivå. Ordlyden til spørsmålene finner du på side 10 og 11. www.epsi-norway.org
12
Forskjell mellom Myrulla Barnehage og private barnehager - på barnehagenivå 12 Diagrammet ovenfor viser hvordan Myrulla Barnehage gjør det i forhold til private barnehager. Spørsmål som skårer over 0 viser at barnehagen er bedre enn private barnehager generelt, og spørsmål under 0 viser at barnehagen er dårligere. Ordlyden til spørsmålene finner du på side 10 og 11. www.epsi-norway.org
13
Lojalitet Lojalitet er ett av de viktigste aspektene for barnehager i denne studien. Barnehager drar nytte av at fornøyde foreldre omtaler barnehagen i positive ordelag og anbefaler barnehagen til venner og bekjente. Forklaring: Diagrammet illustrerer barnehagens score på de tre lojalitetsspørsmålene. 13 www.epsi-norway.org
14
Påstander 14 www.epsi-norway.org Forklaring: Foreldrene har blitt bedt om å angi om de er enig, uenig eller verken enig eller uenig på spørsmålene over.
15
Klager - Har du i løpet av det siste året hatt grunn til å klage på ’din barnehage’? Hvis ja; - Hva dreide klagen seg om? Forklaring: Teksten ovenfor er uredigert og hentet rett ut fra datainnsamlingen. Teksten er fremkommet ved at respondentene(foreldrene) har svart i fritekst på hva klagene deres har dreid seg om. www.epsi-norway.org 15 At personalet sjelden registrerer at barnet ankommer barnehagen før kl. 8 Barnets håndtering av situasjoner mellom andre barn å mitt Føler de lærer lite blir for mye lek skjer litt lite om dagen. Har vært litt dårlig renslighet ved bleieskift den siste tiden. Og litt fulle bleier noen ganger. Mye vikarer. Negativ foreldresamtale pedagogisk innehold er tilsynelatende nesten fraværende, fri lek er bra det men ikke nesten bare det alene. Barn er nysgjerrige å vil lære, det kan også gjøres som en lek. Ser nesten aldri personal er deltagende i lek med barna, mennene som jobber gjør det og i småbarnsavdelingen (med noen unntak også blant resten av personalet). Et eksempel er det nye ute området hvorfor ikke sette opp skilt og innimellom ha deltagende lek med trafikkregler? Ute/inneområde i småbarnsavdelingen. Utfordringer rundt tidspunkt for hvilestund. Vil ikke at det skal gå utover barna
16
Forbedring av klagehåndteringen - Hva kan barnehagen gjør for at du skal bli mer fornøyd med klagehåndteringen? Forklaring: Teksten ovenfor er uredigert og hentet rett ut fra datainnsamlingen. Teksten er fremkommet ved at respondentene(foreldrene) som har vurdert klagehåndteringen i barnehagen til en skår på 6 eller dårligere, skal utdype hva de mener barnehagen burde gjort for at respondenten skulle gitt en klagehåndteringsskår på 7 eller bedre. www.epsi-norway.org 16 Gjort noe
17
Andre kommentarer - Finnes det noe annet som påvirker hvor fornøyd du er med ’din barnehage’? I så fall hva? 17 Forklaring: Teksten ovenfor er uredigert og hentet rett ut fra datainnsamlingen. Teksten er fremkommet ved at respondentene(foreldrene) har svart i fritekst på om det er andre ting som påvirker deres tilfredshet med barnehagen. www.epsi-norway.org Bemanning på morgenen hvor det kan være fra 1 barn til 15. Det er vel ikke i hennhold til regelverk?? De ansatte viser at de trives på jobben og koser seg med barna!! dere er velig flinke med barna Det eneste som jeg har reagert på er at jeg noen ganger opplever at det virker ""galt"" at jeg leverer mitt barn til kl. 10.00. Jeg har noen ganger fått kommentarer som ""hadde du levert tidligere"" og ""når hun kommer så sent"" i ikke full så positive sammenhenger. Så lenge jeg har mulighet så verdsetter vi morgenen hjemme sammen. Det er for få pedagoger. Dette blir veldig sårbart ved sykdom Er bare en veldig bra barnehage! Ikke som jeg kommer på akkurat nå.. Jeg er veldig fornøyd med hvordan vi blir tatt imot, alltid ett smil hos de ansatte.så godt engasjement. Det merkes at de bryr seg. Innimellom kunne jeg ønske litt mer info om dagen, men vi kan jo alltids spørre. Info døra er til tider veldig full, å noen ganger vanskelig å få med seg nytt. Jeg opplever at personalet oppfører seg anderledes når de vet at det er foreldre til stede i barnehagen og når de ikke er klar over det. Jeg savner en dagsrapport over hva de har gjort hver dag i gangen. Og synes vi betaler litt i meste laget for mat i forhold til andre b. H som også har full kost.. Ellers er jeg super fornøyd kAN TIL TIDER VÆRE LITE PARKERINGSPLASSER NÅR MAN SKAL HENTE BARN. kaN DE ANSATTE PARKERE PÅ SAMFUNNSHUSET? Konflikt håndtering, måten krevende barn blir håndtert på brukes svært gammel utdatert pedagogikk. Får beskjed om at mitt barn burde slå tilbake, samt at når noen gjør noe galt mot det krevende barnet får det bare beskjed om at sånn gjør jo du så da er det greit de gjør dette mot deg. Hevn er vel ikke en god konflikt løsningsorientert metode?
18
Andre kommentarer - Finnes det noe annet som påvirker hvor fornøyd du er med ’din barnehage’? I så fall hva? 18 Forklaring: Teksten ovenfor er uredigert og hentet rett ut fra datainnsamlingen. Teksten er fremkommet ved at respondentene(foreldrene) har svart i fritekst på om det er andre ting som påvirker deres tilfredshet med barnehagen. www.epsi-norway.org Lokalene innvendig på småbarn er litt små. Kanskje litt slitt også, trenger oppussing. Måten du blir møtt på ved ev kritikk er ikke god nok. Hvis det er slik at de ansatte/ledelsen i barnehagen vet best uansett så er det ingen vits i å komme med innspill. Nærhet til hjemmet, ønske og vilje til å levere kvalitet både på ledernivå og også hos personale forøvrig, gjennomføringsevne knyttet til pedagogisk opplegg. Ellers trygt personale med stor grad av tilstedeværelse. Savner dagsrapporter. Det er sagt at disse skal legges ut på nett, men jeg har ikke funnet disse. Større inneområde, ikke ha vannflaskene stående fremme slik at de er tilgjengelig for barna da de kan drikke av en annen sin flaske Trange lokaler. Slitsomt å levere og hente pga litt kaos i gangen Viktigst å se at barnet har det bra og er trygg i barnehagen.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.