Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ÅSLØKKA BARNEHAGE ÅRSPLAN 2016/ INNHOLD:  Velkommen til åsløkkaside:3  Fokusområderside:4  Tema arbeidside:5  Lek og læringside:15  Omsorg.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ÅSLØKKA BARNEHAGE ÅRSPLAN 2016/ INNHOLD:  Velkommen til åsløkkaside:3  Fokusområderside:4  Tema arbeidside:5  Lek og læringside:15  Omsorg."— Utskrift av presentasjonen:

1 ÅSLØKKA BARNEHAGE ÅRSPLAN 2016/2017 1

2 INNHOLD:  Velkommen til åsløkkaside:3  Fokusområderside:4  Tema arbeidside:5  Lek og læringside:15  Omsorg og barns medvirkning / Inkludering, likeverd og likestillingside:16  Arbeid med de syv fagområder, progresjonsplanside:17  Arbeidsplan-Overgang barnehage-skoleside:18  Forventningerside:19  Barnehagens samfunnsmandat og årsplanens funksjon side:20  Ferie avviklingside:21  Kontakt infoside:22 2

3 TRADISJONER I ÅSLØKKA: *Kunstutstilling på høsten hvor alle barna lager kunstverk *karneval*rosaruss, for å markere at de eldste er ferdig i barnehagen *sommerfest, for barn, foreldre, besteforeldre og personalet *St.Lucia*17.mai feiring*nissefest med besøk av julenissen og gang rundt juletreet *påskefrokost *sommertur *fotografering *lysfest*vinteraktivitetsuke*avslutning 5-års klubb *Bursdagsfeiring: Vi lager bursdagskrone og har bursdagssamling. De får ballonger og vi vil ta bilder som vi fortløpende legger ut på nettsiden. (Husk å ikke ekskludere barn når dere inviterer inn til bursdagsselskap, be hele aldersgruppen, alle jentene/guttene eller hele avdelingen) 3 Åsløkka er en privat to avdelings barnehage. Barnehagen eies og drives av åssiden kvinne og familielag der representanter fra foreldrene er valgt inn i eierstyret. Vi har to avdelinger Langstrømpe (3-6 år)og Lillefot (1-3 år) Barnehagens åpningstid er 06.45-17.00. Mellom 06.45 og 08.30 er alle samlet på en avdeling. Vi holder stengt fra og med julaften til og med 1.nyttårsdag I påsken fra skjærtorsdag til og med 2.påskedag Sommerstengt de tre siste ukene i juli måned (uke 28,29,30, juli er betalingsfri måned) Dagsrytme: 06.45 Barnehagen åpner 08.30 Frokost, matpakke 10.00: Aktiviteter starter 14.00: Frukt Lillefot 11.30: Samling 15.00: Frukt Langstrømpe 11.30: Lunsj Lillefot (alle barna får frukt+knekkebrød i bhg`en) 12.00: Lunsj Langstrømpe 17.00: Barnehagen stenger 12.00: Sovetid OVERGANG BARNEHAGE-SKOLE: Vi har en egen arbeidsplan for de eldste for at de skal være klare til skolestart (se side: 19) Velkommen til Åsløkka Barnehage! SUNN KOST Vi er opptatt av at barna skal få i seg sunn og ernæringsrik mat. Vi har grovt brød til lunsj og bestiller hjemmelaget mat fra barnehagematen en gang i uka. Vi ser også at barna har med sunne matpakker, det vil si ikke kjeks, kaker, sjokokuler o.l. Til frukten får barna ett knekkebrød. Ved bursdagsfeiringer serverer vi ungene frukt og bær med Yoghurt eller kesam til.

4 Fokusområder VÅR VISJON Trygge barn - innholdsrik hverdag. Trygghet legger grunnlag for læring og lek. De ansatte skal ha fokus på barna, snakke med barna og lytte til hva de sier. Alle ansatte i Åsløkka barnehage er ansvarlig for å tilby barna et variert lekemiljø som preges av glede og humor, samt omtanke for fellesskapet. Sammen skaper vi en innholdsrik hverdag det er godt å være en del av. SOSIAL KOMPETANSE omsorg Å dele Empati Selvbilde Selvfølelse Konfliktløsning Legge til rette for rollelek Se barnas behov Anerkjennelse Sosial kompetanse er vesentlig for å motvirke utvikling av problematferd som diskriminering og mobbing (rammeplan) 4 Hva er sosial kompetanse? Skape Gode Vennskap, Få Gode Relasjoner, Være Gode Mot Hverandre Snakke med og ikke til barna Lytte til barna

5 HØST SOMMER VÅR VINTER UNDRINGER I NATUREN DET VAR EN GANG 1,2,3, ALLE SKAL BLI MED! BLOMSTER SMÅ GULE, BLÅ SEPTEMBER, OKTOBER, NOVEMBER DESEMBER, JANUAR, FEBRUAR MARS, APRIL, MAI JUNI, JULI, AUGUST Hva kan jeg lære om naturen? Hvilke eventyr skal vi lese? TEMA ARBEID 5

6 6 AUGUST Denne måneden er det fokus på tilvenning av nye barn og de som bytter avdeling. Skape trygg hverdag og samhold i gruppa. 3030/31 31Oppstart etter ferien 1 Tilvenning 2Tilvenning 3Tilvenning 4Tilvenning 56/7 32Tilvenning 8Tilvenning 9Tilvenning 10Tilvenning 11 Planleggingsdag, barnehagen stengt 12 13/14 33151617181920/21 34222324252627/28 35293031 TILVENNING I BARNEHAGEN Den første tiden i barnehagen legger vi vekt på å skape trygghet, trivsel og en gradvis tilvenning. Mor eller far er med de første dagene og steller og legger barnet selv. Det er viktig å skape en god ramme rundt tilvenningen og la barnet få tid til å bli kjent med barnehagen og de ansatte. Barnet får en primærkontakt som har hovedansvaret for tilvenningen og samarbeidet med foreldrene. Denne primærkontakten skal bruke tid på å bli kjent med barnet. Å starte i barnehage er en løsrivelsesprosess som kan være vanskelig for barn og foreldre, det er viktig at foreldrene føler seg trygge på barnehagen, da er det ofte enklere for barna. Når barnet skal være alene i barnehagen er det viktig at foreldrene går når de har sagt de skal gå, dette skaper forutsigbarhet. Barnet skal erfare at foreldrene går og kommer tilbake. AUGUST MANDAG TORSDAG ONSDAGFREDAGTIRSDAG LØRDAG/SØNDAG UKE

7 SEPTEMBER-OKTOBER-NOVEMBER Tema: Undringer i naturen I denne perioden skal vi undre oss over endringer i naturen fra sommer til høst. Barna skal lære om kroppen sin, bli kjent med kroppen og få fysiske utfordringer. Vi vil snakke om sunn mat og hvorfor det er bra for kroppen å spise sunt. Vi skal også ha fokus på barns kreativitet og barna skal lage en høstutstilling. Vi legger til rette for at alle barn skal få erfare ulike materialer som de kan bruke til å skape / uttrykke sin egenart. Vi bruker også materialer som vi plukker med oss fra skogen. HVA : hva skjer i naturen når vi går fra sommer til høst? Hva slags dyr, trær og planter er det i skogen? Hvordan tar vi vare på naturen? Hva vet vi om kroppen vår? Hva er bra for meg å spise og hvorfor? Hvordan kan jeg danse og synge samtidig? Hva skjer hvis jeg blander farger? Hva er en venn? HVORDAN: Undre oss over forandringer i naturen Lage egne produkter til kunstutstilling Være i fysisk aktivitet Snakke om kroppen min Snakke om vennskap og hvordan vi Skal være mot hverandre. 7 Friend: «Don’t walk in front of me; I may not follow. Don’t walk behind me; I may not lead. Just walk beside me and be my friend», Albert Camus.

8 8 35123/4 36567 Planleggingsdag, barnehagen stengt 8 910/11 3712Foreldremøte 1314151617/18 38192021222324/25 3926272829301 391/2 40345678/9 411011121314Dugnad, for alle foreldre 15/16 42171819Kunstutstilling 202122/23 43242526272829/30 4431 SEPTEMBER OKTOBER MANDAG TORSDAG ONSDAG FREDAG TIRSDAG UKE 44123 Planleggingsdag, barnehagen stengt 4 5/6 457891011 Farsdag 12/13 46141516171819/20 47212223 Fellessamling: Lillefot og Langstrømpe 24 2526/27 48 1.Advent ì 28 2930 NOVEMBER LØRDAG/SØNDAG

9 DESEMBER-JANUAR-FEBRUAR Tema: Det var en gang Høst går over til vinter og vi skal undre oss sammen over endringene i naturen. Vi skal ha fokus på eventyr, bøker og tekster. Å lese er spennende og lærerikt. Barna kjenner mange tradisjonelle eventyr og bøker, men selv om repetisjoner er gøy, skal vi også introdusere noen nye og spennende eventyr og bøker. Det er mye læring i eventyr og bøker, de inneholder antall, moral og etiske dilemmaer. Arbeid med litteratur er viktig for utviklingen av barna sitt språk. Det er juleforberedelser og vi skal glede oss i ventetiden frem mot jul. HVA : Hva skjer i naturen når vi går fra høst til vinter? Hvordan klarer dyrene og fuglene seg gjennom vinteren? Hvordan lager vi snømann og snølykter? Kjenner vi noen forfattere? Hvordan leker vi ett eventyr ? Hva er ett dikt? Hva er jul? HVORDAN: Se vann fryse til is Ha vinteraktivitetsuke Lage snømenn og snølykter Lese og leke eventyr og bøker Lære vitser og gåter. Lese dikt og lage dikt selv. Juleforberedelser Hvilken kopp kan man ikke drikke av? Edderkoppen Å base i snøen, lage snømenn og engler, være sammen, finnes det noe bedre? 9

10 10 48123/4 49 2.Advent ì ì 5 67Nissefest 8910/11 50 3.Advent ì ì ì 12 St. Lucia 1314151617/18 51 4.Advent ì ì ì ì 19 20212223GOD JUL 24/25 52 Barnehagen stengt, juleferie 26 Barnehagen stengt, juleferie 27 Barnehagen stengt, juleferie 28 Barnehagen stengt, juleferie 29 Barnehagen stengt, juleferie 30 GODT NYTT ÅR 31/1 5230/1 1234567/8 29Lysfest 1011121314/15 3 Planleggingsdag, barnehagen stengt 16 1718192021/22 4232425262728/29 53031 DESEMBER JANUAR MANDAG TORSDAG ONSDAG FREDAG TIRSDAG LØRDAG/SØNDAG UKE 5 Vinteraktivitetsuke 30 Vinteraktivitetsuke 31 Vinteraktivitetsuke 1 Vinteraktivitetsuke 2 Vinteraktivitetsuke 3 Vinteraktivitetsuke 4/5 6678910 Morsdag 11/12 713 Valentinsdagen 1415 Karneval 161718/19 82021222324 Fastelaven 25/26 92728 FEBRUAR

11 MARS-APRIL-MAI Tema: 1,2,3 – Alle skal bli med! Vinter går over til vår. Hva skjer i naturen i denne perioden. Vi skal ha om tall, antall, rom og form. I samling har vi fokus på matematiske begreper, på turer ser vi etter geometriske former og vi skal telle. Barna skal utfordres på å se matematiske sammenhenger for å få motivasjon og interesse til å oppdage og utforske matematikk. For eksempel skal vi sortere klosser og telle hvor mange barn det er. Barna skal lære om digitale hjelpemidler, hvordan de fungerer og hvordan vi bruker de i hverdagen. Vi vil også gjennomføre enkle forsøk og eksperimenter. For de eldste blir det tur til teknisk museum. Vi skal også ha påskeforberedelser og lage påskepynt. De eldste barna er rosaruss med mange morsomme aktiviteter for å markere overgangen mellom barnehage og skole HVA : Hva skjer i naturen når vi går fra vinter til vår? Hva er matematikk? Hvordan kan vi leke med tall? Hva er stor og liten? Hva er rund, firkant og trekant? Hvordan tar vi bilder? Hva er påske? Hvorfor feirer vi 17.mai og hvilke sanger tilhører 17.mai? HVORDAN: Oppleve naturen Se på tall og antall. Fingermaling (telle fingre). Tegne og lage former (sirkel, firkant, trekant). Sortere barna ut fra alder og høyde. Førskolegruppa på tur til teknisk museum. Gjennomføre ulike eksperimenter. Ta bilde av noe barna interesserer seg for. Påskeforberedelser Tallene og bokstavene møttes en dag og ville slåss. Vi vinner alltid, sa tallene. Vi gir oss aldri, sa bokstavene. Dermed lå de der hulter til bulter. Inger Hagerup 11

12 12 91234/5 106789 Fellessamling: Lillefot og Langstrømpe 10 11/12 11131415161718/19 12202122232425/26 132728293031 131/2 143456 Påskefrokost kl: 7.30-9.30 7 8/9 151011 Barnehagen stenger kl: 12 12 Skjærtorsdag, barnehagen stengt 13 Langfredag, barnehagen stengt 14 God påske 15/16 16 2.påskedag, barnehagen stengt 17 1819202122/23 17242526272829/30 MARS APRIL MANDAG TORSDAG ONSDAG FREDAG TIRSDAG LØRDAG/SØNDAG UKE 18123456/7 19891011121213/14 2015 Feiring av 17. mai, Bhg tog kl: 11 16 Grunnlovsdag, barnehagen stengt 17 1819 Dugnad, for alle foreldre 20/21 21222324 Kristi himmelfartsdag 25 Planleggingsdag, barnehagen stengt 26 27/28 22293031 MAI

13 JUNI-JULI-AUGUST Tema: Blomster små gule, blå Nå er det overgang fra vår til sommer, vi skal være mye ute og glede oss over varmere dager. Sang, sangleker, bevegelsessanger, rim og regler er i fokus. Bevegelsessanger er morsomt, barna får brukt kroppen sammen med rytmene. Vi skal ha vann lek hvor vi fyller beholdere og basseng med vann. Vi leker med båter i vannet og bader når det blir varmt nok til det. Det blir vannsklie og vi skal også løpe gjennom sprederen. I Juli er barnehagen stengt i tre uker. HVA : Hva skjer i naturen når vi går fra vår til sommer? Hvilke blomster ser vi ute? Hvilke sanger og sangleker skal vi lære? Hva er rytme? Hvordan kan vi leke med vann? HVORDAN: Plukke blomster Så frø Presse blomster Lage blomsterkrans Leke sangleker. Danse, klappe og trampe rytmer. Bade og leke med vann. 13 I Barnehagen Åsløkka der er det godt å være. Spill og lek og gøy på tur, og vi skal mye lære. 1-2-3-og A-B-C, ja alle skal vi være med. I barnehagen Åsløkka der er det godt å være. (Og vi skal mye lære) Mel:Dyrene i afrika

14 14 22123/4 235678910/11 241213 Sommerfest for barn, foreldre og personal kl:15.30-17.30 14 151617/18 2519 Sommeravslutning for barn og personalet 20 21222324/25 26 272829301 261/2 27345678/9 28 Barnehagen stengt 10 Barnehagen stengt 11 Barnehagen stengt 12 Barnehagen stengt 13 Barnehagen stengt 1415/16 29 Barnehagen stengt 17 Barnehagen stengt 18 Barnehagen stengt 19 Barnehagen stengt 20 Barnehagen stengt 2122/23 30 Barnehagen stengt 24 Barnehagen stengt 25 Barnehagen stengt 26 Barnehagen stengt 27 Barnehagen stengt 28 29/30 31 JUNI JULI MANDAGTORSDAG ONSDAG FREDAG TIRSDAG LØRDAG/SØNDAG UKE OVERGANG LITEN – STOR AVDELING Begge avdelingene er samlet på morgenen (frem til kl 8.30) gjennom hele året, noe som bidrar til at barna får god kjennskap til alle de voksne. Det vil alltid være ulikheter mellom stor og liten avdeling, og dette kan av og til være både spennende og skummelt. Stor avdeling har flere barn og færre voksne, og selv om vi alltid tar individuelle hensyn er forventningene til selvstendighet annerledes på stor avdeling. Foreldre møter en ny hverdag med hensyn til basisbehovene (søvn, mat, smøre mat, toalettbesøk etc.), da er det viktig med godt samarbeid mellom barnehage og hjem. Vi oppfordrer til å ha et fokus på selvstendighet i tiden frem mot stor avdeling, øve på å gå på do, smøre mat og kle på seg selv. Vi har tilvenning, hvor de som skal over er på besøk, spiser og er med på tur med langstrømpe.

15 15 Samspill Rollespill Nysgjerrighet Sang og dans Respekt for hverandre Dele Barna bearbeider inntrykk og opplevelser Rim og regler Utfordringer De voksne skal veilede barn i leken Aktive voksne Lekegrupper Hjelpe til å løse konflikter Fantasi Sosiale ferdigheter blir utviklet gjennom lek Vente på tur Leken skal ha en framtredende plass i barns liv i barnehagen. Leken har egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen. Den er en grunnleggende livs- og læringsform som barn kan uttrykke seg gjennom. (rammeplan) Lek og læring

16 Omsorg og barns medvirkning Barns medvirkning Barn har rett til å si sin menig og meningene deres skal vektlegges. Hvor omfattende medvirkningen vil være, og hvordan retten til medvirkning praktiseres vil avhenge av barns alder og funksjonsnivå. Barnas innspill kan komme til uttrykk på forskjellige måter, for eksempel gjennom kroppsspråk, handlinger, estetiske uttrykk og gjennom verbalt språk. Å gi barna medbestemmelse handler ikke om at barn til en hver tid skal bestemme, men i større grad om å ta barn på alvor. Barn skal oppleve tydelige, imøtekommende og ansvarsfulle voksne i barnehagen som innser betydningen av å skape tid for samtale og lytte til det barna har å si. 16 OMSORG Lydhørhet Trygghet Et ledig fang Inkludere Nærhet Å gi barn mulighet til å gi hverandre og ta imot omsorg, er grunnlaget for utvikling av sosial kompetanse. Relasjoner En hånd å holde i Tillit Inkludering, likeverd og likestilling Vi legger vekt på at barna ikke skal stenge hverandre ute, de skal inkludere hverandre og vise respekt for hverandre. Vi skal legge til rette for at alle har like muligheter, uavhengig av kjønn, religion, kultur og språk. Alle skal bli med og alle skal ha noen å leke med, dette stiller krav til personalet om at de ser barna og hjelper de inn i leken hvis de ikke får til dette selv.

17 RAMMEPLANENS 7 FAGOMRÅDER OG PROGRESJONSPLAN Språk, tekst og kommunikasjon Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknikk Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn Antall, rom og form Lære bordskikk. Lære å låne bort leker. Vise omsorg. Lære om rett/galt Sette ord på følelser. Gi barna tid og rom for undring. Tradisjoner rundt høytider. Respekt for hverandre. Lære om konfliktløsning. Kristne grunnverdier. Lære om ulike land. Bevisstgjøring av konfliktløsning. Lek med vann. Sanse og erfare årstider. Lære navn på dyr. Undre seg over naturen Oppleve naturen. Ta med naturen inn. Sortere søppel. Oppleve naturen med sansene Lære om trær, planter og insekter. Lære om miljøet. Lære om eksperimenter. Naturens samspill, mennesket i naturen, endringer i naturen. Resirkulering. Vær/natur fenomen Vi går på turer i barnehagens nærområde Utforske barnehagen sitt område. Barnehagen en arena utenfor familien. Orientere oss i nærmiljøet. Gruppetilhørighet Lære om byen vår og landet vårt. Bruke medier til å lære om dagens samfunn. Utvikle sin sosiale kompetanse Leke med tall. Erfare og utforske ulike former og mønster. Tellesanger. Lære fargenavn. Erfare ulike størrelser og former. Lengde. Høyde. Telling. Lære ulike former Sortering. Tall og mengde. Grupperinger. Klokka. Enkel addisjon. Elling. Synge. Lytte. Respondere på lyder. Herming. Synge. Bildebøker. Pekebøker. Oppmuntre til å bruke ord. Tid til samtale. Dramatisere eventyr. Rim og regler Bruke språket for å finne løsninger. Lage egne rim og regler og eventyr. Lære å gå. Bevegelse etter musikk. Vann lek. Snakke om kropp. Tegne. Danse. Smake på ulike typer mat. Min kropp Lære om kroppens funksjoner. Fysiske utfordringer. Bevegelsessanger. Sunn/usunn mat. Henry førstehjelper Kroppens anatomi. Hoppe tau. Regelstyrte leker. Betydningen av sunt kosthold. Bestemme over egen kropp. Musikk. Dramalek. Utkledning. Fingermaling Dramatisering av eventyr. Bevegelse etter musikk Bevisstgjøring av ulike typer musikk. Erfare ulike maleteknikker. Skape rom for barnas kultur. Utvikle sine egne uttrykksformer NATUR, MILJØ OG TEKNIKK ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI NÆRMILJØ OG SAMFUNN ANTALL, ROM OG FORM SPRÅK, TEKST OG KOMMUNIKASJON KROPP, BEVEGELSE OG HELSE KUNST, KULTUR OG KREATIVITET 17 1-2 år 3-4 år 2-3 år 5-6 år

18 Arbeidsplan for ABC – klubben, overgang fra barnehage til skole I ABC- klubben jobber vi med de syv fagområdene, men går dypere inn i temaene. Brannvesenet i drammen har laget ett opplegg om brannvern som er tilpasset barn i femårs alderen. Dette opplegget handler om figurene ”Eldar og Vanja” (ild og vann), vi starter opp med ett besøk på brannstasjonen på høsten og jobber med dette gjennom året. Språkleker er også ett viktig tema som vi jobber med gjennom hele året. Det er siste år før skolestart og ABC-klubben jobber med følgende skoleforberedende aktiviteter: Preposisjoner (over, under, ved siden) og adjektiv (liten, kald, blå osv..) Enkel innføring til matematikk (former, sortering, tall-mengder, likheter/ulikheter, størst-minst, lang-kort, høyde, klokka, enkel addisjon 2+2) Lage pass (hvor bor jeg, hva heter mamma og pappa, hva heter barnehagen min og hvor ligger den) Rim & regler og språkleker (språk- og skriftspråkstimulerende aktiviteter som å lytte ut lyder, bokstaver, setninger, stavelser, lage egne rim og eventyr, egne ellinger, høye og lave lyder, skrive navnet mitt) Tarkus, trafikkopplegg fra trygg trafikk Sitte stille, rekke opp hånda, selvstendighet ved påkledning og toalettbesøk, bordskikk, hygiene, ta ut av- og pakke ned i sekken, kunne ta imot en beskjed og følge den, være hyggelig mot andre. Overgang bhg-skole (snakke om hvilke forventninger de har til skolen og hva de kan forvente) Progresjon fagområder: Vi repeterer hva vi har lært tidligere og jobber ut ifra dette for å oppnå utvikling og fremskritt. Natur, miljø og teknikk Eksperimenter (f.eks.: hva flyter/synker, varme/kulde) Glede over naturen og være ute i all slags vær. Utvikle barnas kunnskaper om dyr. Tur til teknisk museum Antall, rom og form Lære om ulike former (trekanter, sirkel, firkant og rektangel) og kjenne igjen disse (f.eks.: hvilken form har en lysbryter, dør, vindu osv.), tall-mengde (3 = ···), lengde, høyde, sortering, grupperinger, telling, klokka, enkel addisjon Nærmiljø og samfunn Bli bedre kjent med vårt nærmiljø (hvilke skoler, bhg, butikker og lignende er i vårt nærmiljø), utvikle kunnskap om samfunnet. Lære om Norges geografi. Trafikkregler. Lære om samisk kultur. Tur til teknisk museum Etikk, religion og filosofi Respekt for hverandre, utvikle toleranse, lære om tradisjoner, lære at det finnes ulike typer religioner, få veiledning på ulike måter å løse konflikter, hjelpe hverandre, utvikle sin sosiale kompetanse Kunst, kultur og kreativitet Utvikle sine evner til å uttrykke seg kunstnerisk. Lære ulike maleteknikker. Fargelære. Være med å lage kunstutstilling Kropp, bevegelse og helse : Kunnskaper om kroppen, kosthold og hygiene. Kle av og på seg selv, øve på do- hygiene. Vente på tur. Videreutvikle kroppsbeherskelse og motorikk. Lære om viktigheten av fysisk aktivitet for kropp og helse. Lære hvordan man tar vare på naturen og miljøet Kommunikasjon, språk og tekst språk- og skriftspråkstimulering: Vi bruker språkleker: lytte ut lyder, framlyder, rim & regler, ord, setninger, stavelser, bokstaver, skrive sitt eget og navnene til hverandre, preposisjoner (over, under osv.), adjektiv (liten, kald, blå o.l.) 18

19 Forventninger Barnehagen forventer at foreldrene: Samarbeider med de ansatte og spør når de lurer på noe. Har med matpakke til frokost Har med skiftetøy. Følger med på info. Fremsnakker barnehagen til andre. Tar opp innvendinger, ros og kritikk med pedagogiske ledere eller daglig leder. Forventninger til barnet: Lære seg å rydde på plassen sin i garderoben. Ta vare på leker og utstyr i barnehagen Kunne gå på turer. Felles pedagogisk plattform for ett best mulig samarbeid mellom ansatte, foreldre og barn Hjemmet kan forvente at barnehagen: Organiserer dagen på best mulig måte for å skape trivsel for barn og voksne. Arbeider med sosial kompetanse for å skape gode vennskap og forebygge mobbing Er mye ute og er mye i fysisk aktivitet. Har omsorgsfulle voksne. 19

20 BARNEHAGENS SAMFUNNSMANDAT  Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. (Barnehageloven § 1 Formål) To begreper skal dekke de ulike sider ved kontakten mellom barnehagen og foreldrene. Disse to begrepene er forståelse og samarbeid. Barnehagen skal avholde to foreldremøter i året, derav det ene foreldremøte skal være med faglig innhold. Barnehagen skal tilby foreldre to foreldresamtaler i året der man kan snakke om barnehagens innhold og oppfølging av hvert enkelt barn. Her er det alltid barnets beste som skal stå i fokus. Det er også rom for å gi beskjeder når man leverer og henter barna. Om det er ønske om en samtale utenom de fastsatte to foreldresamtalene er det bare å si ifra til pedagogisk leder. For å sikre et godt samarbeid er det viktig at foreldrene sier ifra/spør om det er noe man lurer på.  Se siste side for kontaktinformasjon ÅRSPLANENS FUNKSJON  Denne årsplanen forteller blant annet om barnehagens innhold, funksjon og aktiviteter, Årsplanen bygger på Lov om barnehager, Rammeplan for barnehagen og FN`s barnekonvensjon. Årsplanen er utarbeidet av barnehagens ansatte og godkjent av eierstyret og samarbeidsutvalget. Den er et forpliktende dokument som barnehagen skal styre etter og formidler informasjon til brukere og andre interesserte. Årsplanen er et arbeidsredskap for personalet i barnehagen. Alle barnehager skal bygge sin virksomhet på verdigrunnlaget og innholdet som er fastsatt i barnehageloven. Ved alle handlinger som angår barn som foretas av myndigheter og organisasjoner, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn. Staten skal sikre at de institusjoner og tjenester som har ansvaret for omsorgen eller beskyttelsen av barn, har den standard som er fastsatt, særlig med hensyn til sikkerhet, helse, personalets antall og kvalifikasjoner samt kvalifisert tilsyn. Barnekonvensjonen vektlegger barns rett til å uttrykke seg. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet. Rammeplanen gir også informasjon til foreldre, eier og tilsynsmyndighet. 20  Det pedagogiske arbeidet med barn dokumenterer vi gjennom ord og bilder. Dokumentasjon er viktig for å kartlegge egenskaper, ferdigheter og kompetanse hos barna. For personalet er det viktig som grunnlag for refleksjon og faglig utvikling. Årsplan er laget med utgangspunkt i rammeplan for barnehager, som er vårt viktigste verktøy og som vi er forpliktet til å følge. Barna har hver sin perm der vi samler tegninger, malerier og formingsaktiviteter, her setter barna også selv inn sine produkter. Vi tar også vare på det de lager på klubbene i løpet av året. Vi bruker observasjonsskjemaer til kartlegging: ”ALLE MED” og ”TRAS”, disse er også grunnlag for foreldresamtaler. I tillegg har vi informasjon om barnehagen, bilder, månedsplan og månedsbrev som ligger ute på nettsiden vår. DOKUMENTASJON

21 21 FERIEPLANLEGGER 2016 NAVN: FRI JUL ER DET NOEN SOM SKAL HA NOEN EKSTRA FRI DAGER I JULEN? KLIPP UT OG LEVER DENNE SLIPPEN PÅ AVDELINGEN INNEN 1.DESEMBER. K= KOMMER F=FRI TUSEN TAKK NB: BINDENDE PÅMELDING FERIEPLANLEGGER 2017 NAVN: FRI PÅSKE ER DET NOEN SOM SKAL HA NOEN EKSTRA FRI DAGER I PÅSKEN? KLIPP UT OG LEVER DENNE SLIPPEN PÅ AVDELINGEN INNEN 1.APRIL. K= KOMMER F=FRI TUSEN TAKK NB: BINDENDE PÅMELDING FERIEPLANLEGGER 2017 NAVN: FRI SOMMERFERIE HER FYLLER DERE INN FERIE SOM ER UTENOM DE TRE UKENE VI HAR STENGT. KLIPP UT OG LEVER DENNE SLIPPEN PÅ AVDELINGEN INNEN 1.MAI. K= KOMMER F=FRI TUSEN TAKK NB: BINDENDE PÅMELDING UKE 26 (26/6-30/6) UKE 27 (3/7-7/7) UKE 28 (10/7-14/7) UKE 29 (17/7-21/7) UKE 30 (24/7-28/7) UKE 31 (31/7-4/8) STENGT

22 Kontaktinfo: Åsløkka barnehage Dalegårdsveien, 24 b 3028 drammen Nettside: www.aslokka.barnehage.nowww.aslokka.barnehage.no Mail: post@aslokka.compost@aslokka.com Tlf: 32824405 Daglig leder: 48995080 Langstrømpe:48995107 MAIL: stallfossen@yahoo.nostallfossen@yahoo.no Lillefot: 48995084 MAIL: lina.nagle@yahoo.no, lillefot@post.comlina.nagle@yahoo.nolillefot@post.com Vi er på FACEBOOK, søk Åsløkka Barnehage. 22


Laste ned ppt "ÅSLØKKA BARNEHAGE ÅRSPLAN 2016/ INNHOLD:  Velkommen til åsløkkaside:3  Fokusområderside:4  Tema arbeidside:5  Lek og læringside:15  Omsorg."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google