Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011

2 Disponering Presentasjon og avgrensing Påstander Vitnesbyrd Konklusjoner Vanylven, 26. august 2011

3 Hareid Fastlandsamband A/S: Reorganisert 2010. Private eierinteresser inn. Alle kommunene på Sunnmøre står bak. Gunvor Ulstein, styreleder Undertegnede er ansatt som daglig leder i 50%. 7,5 mill i aksjekapital. Mål/visjon: Realisering av Hafast asap Hafast: Et fergefritt samband mellom Hareid og Ålesund via Sula. Under eller på Sulafjorden, og under Borgundfjorden. (Borgundfjordtunnelen/Bytunnelen A/S). Hafast en del av stamveg E39 og Kystvegen. Hafast en del av den utvidede Møreaksen Hafast en del av Industriaksen/Kompetansevegen (Søre Sunnmøre – Ålesund – Nordre Sunnmøre) Viktige milepæler fremover: KVU Skei-Ålesund NTP 2014-2023 Vanylven, 26. august 2011 Status

4 Trasé for dyp fjelltunnel

5 Vanylven, 26. august 2011 Alternativ teknisk løsning

6 Vanylven, 26. august 2011 Alternativ teknisk løsning

7 Mitt ståsted «Bakteppe»: Reisebehovet 1-75 km. Godstrafikken er viktig, persontrafikken vil bli enda mer viktig. Internasjonal konkurransekraft avhenger av kampen om «de kloke hodene». «De kloke hodene» velger attraktive regioner. (ABS) Statens ansvar: De økonomiske rammene må økes – særlig hva gjelder planlegging. Planregimet er for omfattende. Kost/nytteanalysene må revideres. Vanylven, 26. august 2011

8 Vitnesbyrd I: Vanylven, 26. august 2011 Jan Emblemsvåg (Verftsdirektør i STX) i Sunnmørsposten 20.06.2011: Viktig for å fortsatt være verdensledende klynge: Uthevet i gult: 1.Rekruttere og utvikle humankapital. 2.Forbedre mobiliteten av humankapital via infrastruktur.

9 Vitnesbyrd II: Vanylven, 26. august 2011 «Hodene blir stadig viktigere.» Sysselsettingsveksten har vært klart størst i de kompetanseintensive næringene, og denne utviklingen vil fortsette. Regionforstørring er avgjørende. Arbeid Bolig Service

10 Maritim industri, service, rederi, offshore Petroleum Møbel Marine næringer Landbruksrelatert næringsvirksomhet Bergverk/mineral/metallindustr i Nasjonalt tyngdepunkt Tyngdepunkt i fylket Turisme Næringsstrukturen i Møre og Romsdal Vanylven, 26. august 2011 FoU/Utdannelse Offentlige arbeidsplasser/infrastruktur Bl.a. sykehus/flyplasser/administrasjon

11 Vitnesbyrd III: Vanylven, 26. august 2011

12 Vitnesbyrd IV: "Hos oss er det ikke først og fremst lønnskostnadene som utgjør den største trusselen. Det er de store transport- og kommunikasjonskostnadene. For å ha et godt transportsystem, kreves en infrastruktur. Det å skape en infrastruktur, blir derfor en del av verdiskapingsbegrepet.” Jens Petter Ekornes Vanylven, 26. august 2011

13 Vitnesbyrd V: Kobling mellom kompetanse – samferdsel – verdiskaping – internasjonal konkurransekraft Menon-publikasjon nr 9, 2009:Maritimt Møre: En integrert kunnskapsregion Den mest effektive infrastrukturinvesteringen som kan gjennomføres for å bidra til å bringe Maritimt Møre nærmere en integrert kunnskapsregion, er sannsynligvis Hareid Fastlandsamband (fastlandsforbindelse mellom Hareid og Ålesund via Sula). Vanylven, 26. august 2011

14 Vitnesbyrd VI Vanylven, 26. august 2011 Sunnmørsposten 23.03.2011

15 Vitnesbyrd VII Vanylven, 26. august 2011 Sigbjørn Johnsen (2008): Tiden er derfor overmoden for å tenke nytt når det gjelder samfunnets behov for investeringer i infrastruktur. Uansett kan investeringer i vital infrastruktur ikke hele tiden være taperen. Det er jo dessuten realkapital og ikke forbruk.

16 Robuste ABS-regioner Magnhild sa en gang at hun ville gjøre landet tryggere, mer miljøvennlig og mindre? NOU 2011:3 snakker om regionforstørring! Vanylven, 26. august 2011

17 Konklusjon I Uansett hvor mange KVU’er, KS1’er og KS2’er, K/N- analyser, SØ-analyser NTP’er, KU’er m.v. man lager og legger frem; Det er den politiske viljen og evnen til realisering av nødvendig infrastruktur det står og faller på? (For meg synes det å være en kollektiv partiovergripende vilje på Stortinget til å holde igjen på samferdsels-investeringer. Eller kanskje en kollektiv handlingslammelse? Jeg håper virkelig jeg tar feil.) Vanylven, 26. august 2011

18 Konklusjon II «Vi har så mye melk, at vi tror vi ikke trenger ei ku.» Eldar Myhre Fagforeningsleder og far til Aslak Sira Myhre Vanylven, 26. august 2011

19 Konklusjon III Hafast må bygges. Vanylven, 26. august 2011

20 Verdens første fergefrie fjordkryssing?


Laste ned ppt "Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google