Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Verving Kurs for lokallagsledere og hovedtillitsvalgte

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Verving Kurs for lokallagsledere og hovedtillitsvalgte"— Utskrift av presentasjonen:

1 Verving Kurs for lokallagsledere og hovedtillitsvalgte 03.09.15

2 Hvilken betydning ligger i ordet verving? Verving: tiltak og aktiviteter som fører til at organisasjonen knytter til seg nye medlemmer Like viktig er også arbeidet for å beholde medlemmer –Øke profesjonsbevissthet og fagforeningsbevissthet –Styrke vår profil som en sterk fagforening og samfunnsaktør s2

3 Utdanningsforbundets strategiplan For å beholde og styrke organisasjonens posisjon er det viktig å ha en stor og stabil medlemsmasse Størrelse er ikke alltid synonymt med makt, men størrelse er likevell et av flere viktige element som bidrar til å opprettholde Utdanningsforbundets posisjon i samfunnet

4 Tiltak som er gjort for å systematisere vervearbeidet: Egen side om verving tilgjengelig for tillitsvalgte på alle nivå Utvikling av vervebrosjyrer og verveplakater Tettere samarbeid mellom PS og Utdanningsforbundet Oppnevning av verveansvarlige i fylkes- og lokallag Større bevissthet og dermed mer aktivitet omkring vervearbeidet på alle nivå Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s4

5 Hva må vi fortsatt ha fokus på? Et systematisk vervearbeid Utvikle årshjul for fylkes- og lokallag Styrke samarbeidet på alle nivå i Utdanningsforbundet og med PS Viktig å huske at medlemmene er selve eksistensgrunnlaget for organisasjonen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s5

6 Kollektiv bevissthet omkring fagorganisering Identitet og solidaritet er ikke en tilstand, men må bygges kontinuerlig - kollektive handlinger. - Fellesskapsfølelse Aktiviteter på arbeidsplassen, i lokallag og i fylkeslag er avgjørende for å skape og vedlikeholde en kollektiv bevissthet omkring viktigheten av å være fagorganisert i Utdanningsforbundet Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s6

7

8 Hvor ligger utfordringene? Medlemsstatistikk viser at oppgjøret i 2014 engasjerte unge medlemmer, men at etter oppgjøret er det også de (og andre yrkesaktive medlemmer) vi mister. Vi ser fortsatt en klar tendens til å miste ledermedlemmer

9

10

11

12 Tid for verving og oppdatering Oppstart av nytt skole- og barnehageår gir gode muligheter for verving av nye medlemmer Mange har skiftet stillinger og arbeidsplasser i løpet av sommeren. Kanskje er nye barnehager og skoler blitt startet opp. Jo flere vi er, jo sterkere er vi sammen! Manglende opplysning om endring av arbeidsplass fører til ukorrekte opplysninger i medlemsregisteret. Det er derfor viktig at alle blir minnet om å gå inn på "min side" på http://www.utdanningsforbundet.no og se etter at alle opplysninger er riktig. http://www.utdanningsforbundet.no

13 Rapport om medlemspotensiale viser: Det er registrert cirka 40.000 potensielle nye medlemmer innenfor tariffområdene kommune, stat og PBL Det er relativt god organisasjonsgrad innenfor eksisterende tariffområder Det er høyere organisasjonsgrad blant offentlig ansatte enn i private virksomheter Innenfor skoleverket er det høyere organisasjonsgrad i grunnskolen enn i videregående skole Det er delvis støtte for at de med høyest utdanning (lektor med tillegg) har en lavere organisasjonsgrad enn adjunkt.

14 Verving: et ansvar for hele organisasjonen For å lykkes med vervearbeidet må vi bygge på de positive erfaringene vi har og sette ambisiøse, men oppnåelige mål Følgende prinsipp legges til grunn for Utdanningsforbundets vervearbeid: Verving skal være et prioritert arbeidsområde på alle nivå i Utdanningsforbundet Verving skal være en integrert del av organisasjonens arbeid på alle nivåer Verving skal bidra til å kommunisere tydelige og klare budskap inkludert verdien av et medlemskap i Utdanningsforbundet som en profesjonsorganisasjon, fagforening og samfunnsaktør.

15 Ansvars- og arbeidsfordeling For å styrke vervearbeidet og bygge en helhetlig og systematisk vervevirksomhet i organisasjonen legger strategiplanen opp til en tydelig ansvars- og arbeidsfordeling på alle nivå i organisasjonen:

16 Sentralplan har overordnet ansvar for å: koordinere og implementere strategiplanen for verving Utarbeide tiltaksplaner og årshjul for verving Produsere data og statistikk for hele organisasjonen Utarbeide felles vervemateriell og profileringsartikler Videreutvikle tydelige og klare budskap tilpasset de ulike medlemsgruppene Samordne vervearbeidet med fylkeslag, lokallag og PS Delta på og bidra til relevante konferanser, lærerstevner og skolering Videreutvikler viktige verktøy som Min Side, medlemsregisteret og andre relevante kommunikasjonsverktøy Bidra til å sikre tillitsvalgte på arbeidsplasser med medlemmer i Utdanningsforbundet

17 Fylkeslag har ansvar for å: Utarbeide konkrete handlingsplaner og årshjul for verving i fylkeslaget Implementere egne handlingsplaner for verving Samordne vervearbeidet med sentralleddet, lokallagene og PS Følge medlemsutviklingen i fylket og handle på bakgrunn av dette Delta på og bidra til relevante konferanser, lærerstevner og skolering Bidra til et godt vervearbeid i lokallag og klubber Bidra til å sikre tillitsvalgte på arbeidsplasser med medlemmer i Utdanningsforbundet

18 Lokallag har ansvar for å: Utarbeide handlingsplaner og årshjul for verving i lokallaget Implementere egne handlingsplaner for verving Koordinere og motivere til verving på arbeidsplassnivået Følge medlemsutviklingen i sin kommune og handle på bakgrunn av dette Følge opp nyopprettede stillinger, nyansatte og medlemmer i overgangsfaser i samarbeid med klubbene Bidra til å sikre tillitsvalgte på arbeidsplasser med medlemmer i Utdanningsforbundet

19 Klubber og arbeidsplassnivå har ansvar for å: Utarbeide egne handlingsplaner/strategier for å verve på arbeidsplassen Profilere og informere om Utdanningsforbundet på arbeidsplassen Informere nyansatte og andre om viktigheten av å være fagorganisert generelt og om fordelene ved medlemskap i Utdanningsforbundet spesielt Opprette og vedlikeholde sterke klubber som bidrar til å profilere Utdanningsforbundet og til å verve nye medlemmer Bruke fylkes- og lokallagene som støtte til vervearbeidet

20 Verdien av et medlemskap i Utdanningsforbundet Utdanningsforbundet har en rekke argumenter for hvorfor det er viktig å være fagorganisert generelt og hvorfor det er viktig å være medlem av Utdanningsforbundet spesielt. Agumententasjon for medlemskap kan deles inn i følgende kategorier: Tradisjonelle fagforeningssaker, som lønns- og arbeidsvilkår Utdanningspolitiske og profesjonsfaglige saker Prinsipielle og ideologiske verdier, som solidaritetsprinsippet Materielle fordeler, som gode forsikringsordninger

21 Etiske retningslinjer De ulike forbundene er stort sett tjent med å samarbeide og stå samlet overfor arbeidsgiver i forhandlinger og drøftinger. Det fordrer vilje til samarbeid, vilje til å finne gode kompromiss, og det fordrer at man ikke «tråkker i hverandres bed». Det har i mange år vært en enighet om at Utdanningsforbundet ikke forsøker å verve medlemmer organisert i andre fagforeninger. Utdanningsforbundet vil ikke ta del i «medlemskapring» fra andre organisasjoner, men vi skal være offensive i å verve personer som ikke allerede er organisert.

22 Frikjøp Medlemstallet i lokallaget danner grunnlaget for frikjøpet dere får fra sentralt nivå, flere medlemmer, mere frikjøp

23 Engasjement og medlemsbevaring


Laste ned ppt "Verving Kurs for lokallagsledere og hovedtillitsvalgte"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google