Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Konsernsjef Dag Swanstrøm Finansdirektør Øystein Selen Synnøve Finden ASA 4Q05 presentasjon 13. feb 2006 Sterk vekst – investering i økte markedandeler.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Konsernsjef Dag Swanstrøm Finansdirektør Øystein Selen Synnøve Finden ASA 4Q05 presentasjon 13. feb 2006 Sterk vekst – investering i økte markedandeler."— Utskrift av presentasjonen:

1 Konsernsjef Dag Swanstrøm Finansdirektør Øystein Selen Synnøve Finden ASA 4Q05 presentasjon 13. feb 2006 Sterk vekst – investering i økte markedandeler og 46% økning av kapasiteten

2 Agenda Hovedpunkter –Hvorfor tidlig rapportering? Virksomhetsområdene –Meierivirksomheten –Rammebetingelser –Internasjonal virksomhet – Baltikum –Måltidsvirksomheten Den Stolte Hane – kylling Nøkkeltall konsern Oppsummering –Utsiktene fremover –Spørsmål

3 Hovedpunkter 4Q 2005 Fortsatt sterk inntektsvekst for konsernet –19% vekst for konsernet, dvs. NOK 219,6m i kvartalet (185,2) –30% vekst for meierivirksomheten til NOK 162,2m (124,7) Nye produksjonsanlegg klare i 1Q06 –Investert i økt gulostproduksjon på Namsos – total kapasitet økt med 46% –Avvikler kostbar leieproduksjon og snur Namsos fra minus til pluss –Nytt produksjonanlegg tatt i bruk i Sverige Svakt driftsresultat i 4Q05 –Driftsresultat på – NOK 30,2m (-12,9m) –Kostbar leieproduksjon for dekke økt etterspørsel –Kostnader i forbindelse med utbygging på Namsos –Fullført restrukturering av måltidsvirksomheten i Sverige Den Stolte Hane – transaksjon gjennomført –Salgsgevinst på ca 33m rapporteres i 1Q06 –Sentral posisjon i sterkt voksende lønnsomt marked for kylling Gjennombrudd for Nordic Lunch Sverige –Nye riksdekkende kontrakter med hhv Pressbyrån og 7-eleven

4 Meieri - drift Sterk vekst –Driftsinntektene økte med 31% –Volumveksten på ost var 25% i kvartalet Svakt driftsresultatet –Betydelige kostnader knyttet til midlertidige løsninger for å håndtere økte volumer Overtid, eksternt lagerhold, logistikk m.m. –Kostnader tatt over driften knyttet til kapasitetsøkning i osteproduksjon på Namsos Lave investeringskostnader (ca NOK 20m) Rekordrask ferdigstilling av 46% økning av kapasiteten

5 Varig skift i etterspørselsnivå; - og i salgsvolum Volumvekst i 4Q05 på 25% for Synnøveost Første gang at 4Q>3Q

6 Bred etterspørselsvekst Tiltagende vekst i 4Q –Vellykket redesign av brunost som økte med 47% i 4Q05 vs. 4Q04

7 46% økning i kapasitet fra 2Q06 Balansert produksjon og planlagt salg i 2004 Kjempeutfordring og mulighet i 2005! Rekordrask løsning og oppbygging av egen kapasitet i 2006 Snu Namsos fra minus til pluss

8 Melkekampen - begynnelsen på slutten ? Gjennomslag for taksering Etterkontroll fortsetter i 2006 Implementering 01.01.2007 Håp om ro i meierinæringen Akkumulerte avsetninger på NOK 75m –Herav akkumulerte renter på NOK 10,5m –Gjelder perioden 01.07.2000 til 4Q05

9 Forventer 190 mill kr tilbakebetalt Dom i rettsak vedr. råvarepris 1997-2000 gir etter Synnøves mening grunnlag for en utbetaling av anslagsvis NOK 40m –Alle kostnader er utgiftsført –Gjelder melkepris i perioden 97-00 –Dommen er anket av LMD –Ankesak berammet til des 06 –10 år etter første melkefaktura! Avsetninger utgjør NOK 75m pr. 31.12.05 Etterregning for 2004 –NOK 10,5m

10 Skjulte verdier i TINE gir for høy råvarepris  NYMO: Ny melkeprisordning dvs. beregning av melkepris baserer seg i hovedsak på bokførte verdier og er således konkurransevridende.  Econ og NBL har beregnet merverdier kun for meierivirksomheten (dvs. både immateriell og fysisk anleggskapital)  kapitalkostnader i videreforedling undervurderes  iht NBLs ekspertgruppe utgjør dette  NBL´s estimat på NOK 3,8mrd som utgjør ca 40 øre pr liter melk  ECON etter oppdrag fra landbruksdepartementet (LMD)har beregnet tilsvarende tall til ca NOK 1,6 mrd  Dette medfører konkurransevridning

11 Internasjonal handelsvirksomhet - Etablering av egen osteproduksjon innenfor EU i fokus - Forventede endringer i internasjonale rammevilkår understreker viktigheten av selskapets internasjonale satsning - Salget av Parmesan til Italia går som forventet

12 Måltidsvirksomheten – endelig restrukturering Svakt driftresultat samlet –Fortsatt god fremgang i Norge –Endelig restrukturering gjennomført i Sverige Nedlagt én fabrikk i 4Q og ytterligere én rett etter årsskiftet Avsetninger på NOK 3m for avvikling av leieforhold m.m.

13 Gjennombrudd i Sverige Nye og utvidete kontrakter med Pressbyrån og 7 - eleven –Anslår inntektene til mer enn SEK 60m på årsbasis –Forventer 50% vekst i samlede driftsinntekter for Sverige –Oppstart 15. februar for 7-eleven i mellom-Sverige –Oppstart for 9.april for Pressbyrån i syd Sverige Ny fabrikk overtatt –Igangkjørt og i full produksjon fra 5. Februar Kritisk masse forventes å gi positive resultater fra 2Q06 Kontrakter i Norge –Forlenget avtale med Statoil Selskapet vurderer hva som er den mest hensiktmessige eierstrukturen for å få frem verdiene av de strukturelle grep som er gjort

14 Gjennomført Den Stolte Hane transaksjonen Endelig avtale signert 10. februar Salgsgevinst på ca NOK 33m i 1Q06 –Salg av 76% eierandel i DSH Sentral posisjon på rekordtid –Eierandel i Cardinal Foods på 14,2 % i trinn 1 –Opsjon på å øke til 38-40% innen 18.12.05, dvs. jevnbyrdig med Capman

15 Den Stolte Hane & Cardinal Foods 2005 Netto rentebærende gjeld i Cardinal Foods utgjorde NOK 189m pr 31.12.

16 Nøkkeltall resultat

17 Nøkkeltall kontantstrøm

18 Nøkkeltall balanse Memo: EK-andel justert for DSH-transaksjon ville vært 31% pr 31.12.05

19 Utsikter for 2006….  God fart i ostesalget inn i 2006  Osteproduksjon i Namsos snur minus til pluss  Avklaring på rammevilkår i løpet av året?  Nye kontrakter og nytt anlegg gir grunnlag for lønnsomhet fra 2Q06 i Sverige  Unik posisjon innen kyllingmarkedet gjennom Cardinal Foods

20 Spørsmål og svar


Laste ned ppt "Konsernsjef Dag Swanstrøm Finansdirektør Øystein Selen Synnøve Finden ASA 4Q05 presentasjon 13. feb 2006 Sterk vekst – investering i økte markedandeler."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google