Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKjetil Rønning Endret for 7 år siden
1
Konsernsjef Dag Swanstrøm Finansdirektør Øystein Selen Synnøve Finden ASA 4Q05 presentasjon 13. feb 2006 Sterk vekst – investering i økte markedandeler og 46% økning av kapasiteten
2
Agenda Hovedpunkter –Hvorfor tidlig rapportering? Virksomhetsområdene –Meierivirksomheten –Rammebetingelser –Internasjonal virksomhet – Baltikum –Måltidsvirksomheten Den Stolte Hane – kylling Nøkkeltall konsern Oppsummering –Utsiktene fremover –Spørsmål
3
Hovedpunkter 4Q 2005 Fortsatt sterk inntektsvekst for konsernet –19% vekst for konsernet, dvs. NOK 219,6m i kvartalet (185,2) –30% vekst for meierivirksomheten til NOK 162,2m (124,7) Nye produksjonsanlegg klare i 1Q06 –Investert i økt gulostproduksjon på Namsos – total kapasitet økt med 46% –Avvikler kostbar leieproduksjon og snur Namsos fra minus til pluss –Nytt produksjonanlegg tatt i bruk i Sverige Svakt driftsresultat i 4Q05 –Driftsresultat på – NOK 30,2m (-12,9m) –Kostbar leieproduksjon for dekke økt etterspørsel –Kostnader i forbindelse med utbygging på Namsos –Fullført restrukturering av måltidsvirksomheten i Sverige Den Stolte Hane – transaksjon gjennomført –Salgsgevinst på ca 33m rapporteres i 1Q06 –Sentral posisjon i sterkt voksende lønnsomt marked for kylling Gjennombrudd for Nordic Lunch Sverige –Nye riksdekkende kontrakter med hhv Pressbyrån og 7-eleven
4
Meieri - drift Sterk vekst –Driftsinntektene økte med 31% –Volumveksten på ost var 25% i kvartalet Svakt driftsresultatet –Betydelige kostnader knyttet til midlertidige løsninger for å håndtere økte volumer Overtid, eksternt lagerhold, logistikk m.m. –Kostnader tatt over driften knyttet til kapasitetsøkning i osteproduksjon på Namsos Lave investeringskostnader (ca NOK 20m) Rekordrask ferdigstilling av 46% økning av kapasiteten
5
Varig skift i etterspørselsnivå; - og i salgsvolum Volumvekst i 4Q05 på 25% for Synnøveost Første gang at 4Q>3Q
6
Bred etterspørselsvekst Tiltagende vekst i 4Q –Vellykket redesign av brunost som økte med 47% i 4Q05 vs. 4Q04
7
46% økning i kapasitet fra 2Q06 Balansert produksjon og planlagt salg i 2004 Kjempeutfordring og mulighet i 2005! Rekordrask løsning og oppbygging av egen kapasitet i 2006 Snu Namsos fra minus til pluss
8
Melkekampen - begynnelsen på slutten ? Gjennomslag for taksering Etterkontroll fortsetter i 2006 Implementering 01.01.2007 Håp om ro i meierinæringen Akkumulerte avsetninger på NOK 75m –Herav akkumulerte renter på NOK 10,5m –Gjelder perioden 01.07.2000 til 4Q05
9
Forventer 190 mill kr tilbakebetalt Dom i rettsak vedr. råvarepris 1997-2000 gir etter Synnøves mening grunnlag for en utbetaling av anslagsvis NOK 40m –Alle kostnader er utgiftsført –Gjelder melkepris i perioden 97-00 –Dommen er anket av LMD –Ankesak berammet til des 06 –10 år etter første melkefaktura! Avsetninger utgjør NOK 75m pr. 31.12.05 Etterregning for 2004 –NOK 10,5m
10
Skjulte verdier i TINE gir for høy råvarepris NYMO: Ny melkeprisordning dvs. beregning av melkepris baserer seg i hovedsak på bokførte verdier og er således konkurransevridende. Econ og NBL har beregnet merverdier kun for meierivirksomheten (dvs. både immateriell og fysisk anleggskapital) kapitalkostnader i videreforedling undervurderes iht NBLs ekspertgruppe utgjør dette NBL´s estimat på NOK 3,8mrd som utgjør ca 40 øre pr liter melk ECON etter oppdrag fra landbruksdepartementet (LMD)har beregnet tilsvarende tall til ca NOK 1,6 mrd Dette medfører konkurransevridning
11
Internasjonal handelsvirksomhet - Etablering av egen osteproduksjon innenfor EU i fokus - Forventede endringer i internasjonale rammevilkår understreker viktigheten av selskapets internasjonale satsning - Salget av Parmesan til Italia går som forventet
12
Måltidsvirksomheten – endelig restrukturering Svakt driftresultat samlet –Fortsatt god fremgang i Norge –Endelig restrukturering gjennomført i Sverige Nedlagt én fabrikk i 4Q og ytterligere én rett etter årsskiftet Avsetninger på NOK 3m for avvikling av leieforhold m.m.
13
Gjennombrudd i Sverige Nye og utvidete kontrakter med Pressbyrån og 7 - eleven –Anslår inntektene til mer enn SEK 60m på årsbasis –Forventer 50% vekst i samlede driftsinntekter for Sverige –Oppstart 15. februar for 7-eleven i mellom-Sverige –Oppstart for 9.april for Pressbyrån i syd Sverige Ny fabrikk overtatt –Igangkjørt og i full produksjon fra 5. Februar Kritisk masse forventes å gi positive resultater fra 2Q06 Kontrakter i Norge –Forlenget avtale med Statoil Selskapet vurderer hva som er den mest hensiktmessige eierstrukturen for å få frem verdiene av de strukturelle grep som er gjort
14
Gjennomført Den Stolte Hane transaksjonen Endelig avtale signert 10. februar Salgsgevinst på ca NOK 33m i 1Q06 –Salg av 76% eierandel i DSH Sentral posisjon på rekordtid –Eierandel i Cardinal Foods på 14,2 % i trinn 1 –Opsjon på å øke til 38-40% innen 18.12.05, dvs. jevnbyrdig med Capman
15
Den Stolte Hane & Cardinal Foods 2005 Netto rentebærende gjeld i Cardinal Foods utgjorde NOK 189m pr 31.12.
16
Nøkkeltall resultat
17
Nøkkeltall kontantstrøm
18
Nøkkeltall balanse Memo: EK-andel justert for DSH-transaksjon ville vært 31% pr 31.12.05
19
Utsikter for 2006…. God fart i ostesalget inn i 2006 Osteproduksjon i Namsos snur minus til pluss Avklaring på rammevilkår i løpet av året? Nye kontrakter og nytt anlegg gir grunnlag for lønnsomhet fra 2Q06 i Sverige Unik posisjon innen kyllingmarkedet gjennom Cardinal Foods
20
Spørsmål og svar
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.