Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager."— Utskrift av presentasjonen:

1 Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager. Jobbet som «altmuligmann», med diverse bygningsarbeid og også jobbet på ulike typer verksteder. 4 barn Mohamad – 22 år – Grunnskoleelev. Kom til Norge som 19-åring. Har gått på norskkurs i en lengre periode. Startet på grunnskole som 21-åring. Fullfører grunnskole som 23-åring. Nadia – 35 år – Arbeidsledig med begrensede norskferdigheter. Har hatt jobb i bakeri. Mistet jobben. Har grunnskole fra hjemlandet sitt. Mottar dagpenger fra NAV og vil skaffe seg bedre norskkunnskaper og formell kompetanse (vgs) Fatima, 45 år og analfabet/svak spor 1. Lite eller ingen skolegang fra hjemlandet. Hjemmeværende med liten eller ingen arbeidserfaring. Mor til 6 barn.

2 Hvordan går det ofte med Ahmad med dagens system? Norskkurs (Språkpraksis) Norskkurs og språk- arbeidspraksis Videregående skole Arbeidstrening/NAV Lærlingkontrakt Ustabil jobbsituasjon Fagbrev Ikke fullført vgs Ustabil jobb - NAV År 1År 2-3År 4-5 År 6-7År 8-10

3 Hvilke nye muligheter gir meldingen for Ahmad? Arbeidsrettet Norskopplæring Grunnleggende ferdigheter (Nettbasert) Arbeidspraksis Arbeidstrening Modulbasert opplæring Fagbrev på jobb Praksisbrev Egen inntekt Praksiskandidat /Fagprøve År 1 År 3-5År 6-7 År 2

4 Hvordan går det ofte med Mohammad i dagens system? Som 23-åring må han vente to år på å få starte på videregående Voksenretten gir mindre rettigheter (ikke §2,8 og 5,1) Fagtilbudet han kan velge mellom er mindre variert Opplæringen gjennomføres ofte som komprimerte løp, gjerne også på kveldstid (VG1 og Vg2 programfag 1 år) Risikerer å reise ganske langt for å delta på kurset Har fortsatt begrensede norskferdigheter etter fullført grunnskole Opplever at det komprimerte løpet blir vel krevende

5 Hvilke nye muligheter gir meldingen for Mohammad? Slipper å vente på videregående opplæring (voksenrett) Vil kunne ta modulstrukturert opplæring innenfor utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogrammer Den modulstrukturerte opplæringen vil kunne oppleves som bedre tilpasset hans faglige og norskspråklige ferdigheter Vil kunne utnytte både praksisbrev og fagbrev på jobb om han får en jobb og velger yrkesfag Får kanskje større variasjon i opplæringstilbudet han kan velge mellom?

6 Hvordan går det ofte med Nadia i dagens system? Mangler B1-nivå – Får ikke delta på VGS-AMO kurs Ikke rettigheter til gratis norskopplæring Mister dagpenger om hun går på norskkurs For svake norskferdigheter til å kunne nyttiggjøre seg vgs via voksenretten

7 Hvilke nye muligheter gir meldingen for Nadia? NAV kan gi støtte til kortvarige kurs i norsk og grunnleggende ferdigheter NAV kan gi støtte til lengre opplæringstilbud rettet inn mot blant annet videregående skole og fagopplæring – Nytt toårig yrkesrettet opplæringstiltak Fagbrev på jobb Praksisbrev

8 Hvordan går det ofte med Fatima med dagens system 300-500 timer norskopplæring i Alfaklasse 1000 timer med norskopplæring på flere ulike spor 1-kurs – også praktisk rettet norskopplæring i kantine Språkpraksis i barnehage Norskprøve etter dette med A/2-resultat unntatt på skriftlig delprøve Overført til NAV-systemet NAV vil ha mer norskopplæring – Lite effekt Hopper mellom ulike stønadsordninger på NAV Går ikke over i lønnet arbeid

9 Hvilke nye muligheter gir meldingen for Fatima? ?

10 En liten oppsummering… Hvem fungerer dette bra for? Spor 2 deltagere med grunnskole og arbeidserfaring Spor 2 deltagere med noe videregående utdanning og arbeidserfaring Voksne med familie som trenger fleksibilitet og økonomisk forutsigbarhet (sikres i større grad gjennom tilskudd fra NAV) Etnisk norske ungdommer som har falt av fra videregående opplæring og som i voksen alder ønsker å skaffe seg kompetanse. Hvem fungerer det mindre bra for? Spor 1-deltagere med mangelfull skolegang fra hjemlandet sitt og som gjerne er noe eldre

11 Noen avsluttende refleksjoner Modulopplæring = B-stempel? Organisatoriske utfordringer? Klarer vi å unngå tette skott mellom forvaltningsnivåene (fylke, kommune, NAV)? – Individet i sentrum Norskferdigheter og økonomi Realkompetanse – Komplisert, men bedre med moduler


Laste ned ppt "Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google