Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein

2 «Kommuner og fylkeskommuner skal drive aktiv informasjon om sin virksomhet. Forholdene skal legges best mulig til rette for offentlig innsyn i den kommunale og fylkeskommunal forvaltning.» Kommunelovens §4 Våre plikter overfor media

3 « Fylkesr å dmannen skal legge til rette for en aktiv og korrekt informasjon om fylkeskommunens virksomhet. Fylkesr å dmannen, eller den han bemyndiger, kan uttale seg til offentligheten i alle saker som h ø rer inn under den fylkeskommunale virksomhet og som ikke er unntatt fra offentlighet. » Instruks for fylkesr å dmannen i Nord- Tr ø ndelag Våre plikter overfor media

4 Offentlighetsloven Dokumentene er offentlige så langt det ikke er gjort unntak i lov eller i medhold av lov Meroffentlighet betyr at vi må «lete etter» argumenter for å offentliggjøre hele eller deler av dokumentet Avslag gis som oftest etter § 5, 5A eller 6. Klageadgang: Klagen skal avgjøres uten ugrunnet opphold

5 Respekter journalistens enerett til nyheter Noen generelle medieråd Behandle pressen likt Gjør pressens arbeid enklere Ikke arranger unødvendige pressekonferanser Gi nyhetstips (men streb ikke etter publisitet) Gi media god bakgrunnsinformasjon Lær journalister å kjenne, og hold kontakt Unngå «ingen kommentar»

6 Hva er media opptatt av? Store begivenheter Det unormale Kritikkverdige forhold Sorg og glede Kjente personer Kuriositeter Ofre (liten mot stor) Helter (den som rydder opp) Skurken (den som lurte alle)

7 Hvem er journalisten? Er først og fremst ute etter en god sak Er ikke ekspert, men kan litt om alt Har god hukommelse Setter seg raskt inn i nye problemstillinger Trekker raske konklusjoner

8 Hvem er journalisten? Samler opplysninger fra mange kilder, og vet hva han er ute etter Vil nødig la seg manipulere Bryr seg lite om kildens motiver Er ofte moralistisk på andres vegne Setter pris på god service Liker å få ros når noe er bra

9 Journalistens arbeidsmetoder Tips Postlister Saksframlegg Åpne møter Teft Kunnskap Ren nysgjerrighet Kildekontakt

10 Journalistens sju spørsmål Hvem? Hva? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor? Hva så?

11 Husk hvem du skriver for Investeringer75 prosent Prinsipiell70 prosent Adekvat 80 prosent Identifikasjon60 prosent Eliminere60 prosent Objektiv60 prosent Hypotese50 prosent Administrasjon 50 prosent Desentralisere55 prosent Konklusjon70 prosent

12 Aktive medieutspill Er vi riktig avsender for budskapet? Tåler budskapet bumeranger? Skaper vi oss selv fallhøyde? Vil andre ha en annen oppfatning av saken, som kan bidra til å drive fokus bort fra det vi ønsker?

13 Når journalisten ringer Svar aldri uforberedt Be om å få ringe tilbake – men ring tilbake Avklar om du er den rette til å uttale deg Drøft gjerne med overordnet eller infosjef Prioriter to – tre hovedbudskap Avslutt samtalen med å gjenta/oppsummere hovedbudskapet Er du utrygg – be om å få opplest det du er sitert på

14 Pressemeldinger Korte og presise Ha det viktigste først Gjerne ha sitater som journalisten kan bruke i sin artikkel Oppgi en kilde med telefonnummer

15 Pressekonferanse BARE ved store nyheter Innkall ved skriftlig henvendelse til redaksjonen i god tid. Følg opp dagen før. Tema bør gå fram av innkallingen Tidspunkt: Helst på formiddagen (før tolv) Skriv ned noe bakgrunnsstoff/sammendrag Forholdsvis kortfattet muntlig framstilling God tid til spørsmål – også etterpå Presenter alle som er med


Laste ned ppt "Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google