Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FURU BARNEHAGE INNHOLD Velkommen til Furu Barnehagens visjon Våre kjerneverdier Skaubomodellen Årshjul Satsningsområde VOKSENROLLE Foreldresamarbeid.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FURU BARNEHAGE INNHOLD Velkommen til Furu Barnehagens visjon Våre kjerneverdier Skaubomodellen Årshjul Satsningsområde VOKSENROLLE Foreldresamarbeid."— Utskrift av presentasjonen:

1 FURU BARNEHAGE 2016-2017

2 INNHOLD Velkommen til Furu Barnehagens visjon Våre kjerneverdier Skaubomodellen Årshjul Satsningsområde VOKSENROLLE Foreldresamarbeid Fagområdene Progresjonsplaner Overgang barnehage - skole Kulturbegivenheter Furu barnehage Kompetanseutvikling Samarbeidspartnere Evaluering Årsplanen er et arbeidsredskap for personalet, og en kilde til informasjon for foreldre og myndigheter. Årsplanen er en beskrivelse av hvordan vi jobber for å oppnå pedagogiske mål i barnehagen. Barnehageloven med dess forskrifter og Rammeplanen er utgangspunkt for årsplanen. Barnehagen har mye innhold. Faktisk ganske mange barn og ting. Jente,5 år

3 VELKOMEN TIL FURU Furu Barnehage er en barnehage med ca 43 barn i alderen 1-6 år. Barna er delt inn i team etter alder og har teamtid sammen med sin egen aldersgruppe nesten hver dag. Utenom teamtiden er alle barna blandet på tvers av alder. Gjennom å blande barna på denne måten motiveres de miste til å bli mer selvhjulpne, og strekker seg etter de større barna sin lek, og de store barna blir flinkere til å utøve omsorg, lære bort og ta hensyn til de små. Vi har et flott og stort uteområdet og et nærmiljø som byr på skog, fotballbaner, kort vei til buss, bibliotek, kirke og mange andre flotte aktivitetsmuligheter. I Furu Barnehage har vi et stabilt personalet og vår visjon er: ”PÅ LAG MED BARNA”. Personalet er genuint opptatte av barnas sikkerhet, trivsel og ikke minst at alle barna skal føle trygghet og bli sett og hørt. Vi bruker LØFT (løsningsfokusert tilnærming) som arbeidsmetode, som handler om å hjelpe barnet til å bli den beste versjonen av seg selv. Vi har et godt samarbeid på tvers av barnehagene i Skaubo AS, og er flinke til å benytte oss av all den kompetansen som finnes i dette AS. Denne våren har vårt nye satsningsområdet voksenrollen stått på agendaen, og vi gleder oss stort til å sette fullt fokus på dette i hverdagen. Vi ser frem til å ta fatt på et nytt barnehageår sammen med dere! Med vennlig hilsen Furugjengen De voksne blir alltid glade for å se meg når jeg kommer i barnehagen. Nesten så glad som om jeg har vært på ferie i 2 år Gutt, 4 år Furu barnehage er en privat eiet barnehage drevet av Skaubo AS. Alle de ansatte har gjennomført sikkerhetskortet,(et webbasert læringssystem som gir en grunnleggende sikkerhetsopplæring i forhold til brann, trafikk, forsvinning og forgiftning) og førstehjelpskurs..

4 BARNEHAGENS VISJON PÅ LAG MED BARNA « Hvert barn skal få mulighet til å utvikle seg fra sitt eget ståsted, og få støtte og hjelp til å bli den beste versjonen av seg selv! » ( Metode: LØFT – Se vedlegg) Alle barna er på samme lag og de voksne heier på oss. Jente, 5år For oss betyr dette: Aktive og inkluderende voksne Omsorg Varme og grensesettende voksne Slik gjør vi det: Er der barna er Være tilstedet med hodet og hjertet Lekende voksne

5 VÅRE KJERNEVERDIER TILSTEDEVÆRELSE Barn og foreldre skal oppleve trygghet og tilstedeværende voksne. LIVSGLEDE Barnehagen vår skal ha høy takhøyde for og ha et fellesskap preget av godt humør, glede, humor og galskap. VENNSKAP Barna skal møte et trygt, empatisk og inkluderende miljø, som gir grobunn for gode vennskap. Det er viktig å være venner. Krangler vi må vi alltid ordne opp og bli venner igjen. Det sier de voksne. Gutt, 4 år For oss betyr dette: Positive og engasjerte voksne Ha respekt for barna, deres relasjoner, følelser, opplevelser og sampill Gode rollemodeller Slik gjør vi det: La barna bidra og bli inkludert Lytte og undre oss sammen med barna Sette av tid til gode samtaler med barna

6 SKAUBOMODELLEN Barna er blandet på tvers av alder store deler dagen. Små motiveres til å bli mer selvhjulpne, og strekker seg etter de større barna. De store blir flinke til å utøve omsorg, lære bort og ta hensyn til de små. Vi har fast teamtid for turer, aktiviteter, bokklubb og frilek. Barna deles inn i team etter alder og har faste voksne som følger dem opp. Vi er på alle rom i barnehagen og leker med de barna som er der. Jeg liker best byggerommet for der er det lego Gutt, 3 år DAGSRYTME Barnehagen åpner 07.30 Frokost/Frilek/Aktivitet07.30 – 09.00 (frokost til 08.30) Teamtid/ Utetid for de minste09.30 – 11.00 Lunsj11.00 – 11.45 Soving/Teamtid for de minste/Hviling/Utetid11.45 – 14.30 3- Mat ( Brødmåltid og frukt)14.45 Frilek/Aktivitetstid ute/inne15.00 – 17.00 Barnehagen stenger17.00 TEAMINNDELING Slanger5 – 6 åringer Karius og Baktus4 – 5 åringer Løver3 – 4 åringer Ole Brumm2 – 3 åringer Nasse Nøff1 – 2 åringer

7 ÅRSHJUL Barna bestemmer ganske mye og de voksne hører på oss. Noen ganger bestemmer de voksne at noe ikke er lov. Det heter regler Gutt,4år Nærmiljø og samfunn Antall rom og form Kommunikasjon, språk og tekst Natur, miljø og teknikk Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Etikk, religion og filosofi Tilvenning Sikkerhet Hygiene Gruppetilhørighet VELKOMMEN HIT Mangfold Respekt og toleranse Filosofi Fantasi Advent HØYTIDER & TRADISJONER Naturen om vinteren Jul Barnas prosjekt Barns medvirkning Påske Kreativitet KULTUR, KROPP OG KOSTHOLD Overgang bhg-skole FELLESSKAP & VENNSKAP PÅ LAG MED BARNA VENNSKAP, LIVSGLEDE, TILSTEDEVÆRELSE RELASJONER Årshjulet er et arbeidsredskap som aktivt og bevisst blir brukt i utforming av det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det sikrer aktivt arbeid med rammeplanen og vårt satsningsområde. Årshjulets fleksibilitet gir gode muligheter for barns medvirkning. Ukeplaner har et stort prosessfokus og personalet deltar aktivt og målbevisst i planleggingen. 17. mai

8 SATSNINGSOMRÅDET For oss betyr dette Lære barna å regulere sine følelser og hjelpe dem å løse konflikter Barna skal få oppleve glede og humor i hverdagen Personalet er bevisst på å bygge en god relasjon til alle barna, basert på gjensidig tillit. Slik gjør vi det Vi gir tid og rom for lek Dele barna inn i mindre grupper(organisert lek og frilek) Bidra til god sosial kompetanse Relasjoner er en sykdom tror jeg. Jeg hadde nok den før jul Jente 4 år RELASJONER MÅL: Hos oss skal alle barn bli sett, hørt og ivaretatt. Hos oss skal barna få møte engasjerte og positive voksne som ser barna. Vi legger vekt på at barna skal bli møtt med forståelse og voksne som tar barna på alvor. For oss er det viktig at alle barna føler seg inkludert og føler at de tilhører et fellesskap. Vi lærer barn å inkludere hverandre og være observante på hverandres følelser. Vi jobber med dette gjennom ulike temaer med barna, aktive voksne i leken som ser de ulike barnas behov, tar konflikter og problemer så fort de oppstår og setter av god tid til de gode samtalene med barna om følelser, vennskap og hvordan vi behandler hverandre. Personalet er her for barna og barns medvirkning står sterkt i vår barnehagehverdag. Mobbing er et tema vi jobber med gjennom hele året, og vi inkluderer de foresatte i arbeidet mot mobbing. Her snakker vi mye med barna om hvordan det føles å bli utestengt og hvordan vi kan være gode og inkluderende venner for hverandre. Barnehagen har flere pedagogiske verktøy, de viktigste er: Sosial kompetanse handler om hvordan vi definerer og løser problemer i menneskelige relasjoner. Barns behov for sosial kompetanse blir synlig da det å få venner og ”få bli med” er noe av det viktigste i oppveksten. Det kreves sosiale ferdigheter for å delta i samspill, og det er nødvendig å delta for å utvikle sosiale ferdigheter. Personalet er med på å stimulere utviklingen av selvstendige, fornuftige og følsomme individer som foretar sine vurderinger innenfor trygge rammer, og som har evnen til å ta hensyn til og vise omsorg for andre. Løft er en metode som bygger på en løsningsfokusert tilnærming (LØFT). Målet med LØFT er at barnet skal få muligheten til å utvikle seg til å bli den beste versjonen av seg selv. I vårt arbeid med barn viser vi og veileder barnet inn i den retningen og mestringen som man ønsker å gi positiv oppmerksomhet. Vi fremmer positiv adferd og alltid har fokus på det positivet i barnet. «Det du gir mest oppmerksomhet får du mest av» Lek er den viktigste aktiviteten i barnehagen. I leken er barns medvirkende i sin egen læring og samspill med andre barn og voksne er sentralt i denne prosessen. Gjennom leken blir ett barns kunnskap til alle barns kunnskap. Personalet legger til rette for lek i alle former. De får hjelp når leken stagnerer eller utvikler seg i en retning som ikke er god for alle. Vi vektlegger at barna opplever glede og mestring i leken, og at de utvikler vennskap.

9 FORELDRESAMARBEID Det er ikke så lett å samarbeide med meg når jeg er sint. Gutt, 4 år For oss i Furu Barnehage er det viktig med et godt foreldresamarbeid. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger, og at dere hjelper oss til å bli bedre. Av oss i Furu Barnehage kan dere forvente: Vi hilser og tar imot dere og barnet deres med et smil hver morgen. Vi lytter til det dere har å si (selv om det ikke er sikkert at vi kan fikse alt) Vi hjelper barna deres til å bli den beste versjonen av seg selv. Vi holder oss oppdaterte faglig Vi er engasjerte i barna deres og i dere som foresatte Vi forventer av dere: Hilser når dere kommer og går Holder oss oppdaterte på barna deres, informerer om det har skjedd noe som kan gi reaksjoner hos barnet(dødsfall, sykdom, skilsmisse osv.) Holder dere oppdaterte på hjemmesiden vår Ringer hvis barnet er sykt eller dere kommer senere enn kl 09.30 Engasjerer dere og gir tilbakemeldinger på en god måte, til ansvarlig pedagog på gruppen, både når dere er fornøyde og mindre fornøyde. Overholder regler ved sykdom (se hjemmesiden eller infohefte for foreldre)

10 FAGOMRÅDER Barna blir kjent med fagområdene gjennom aktiviteter som er tilrettelagt etter alder og interesser. Vi fordyper oss i et fagområdet om gangen, og synliggjør dette arbeidet i ukeplanene våre. Områder har vi mye av i barnehagen. Både her og der. Fag høres ganske kjedelig ut Jente 4 år Kommunikasjon, språk og tekst: Språkstimulering: samtaler, lese, rim og regler, sang og bruk av språket i hverdagslige handlinger Kropp, bevegelse og helse: Fysisk aktivitet, kropp, helse, kosthold, utforskning, tur, dans, rytme, bevegelse og motorikk Kunst, kultur og kreativitet: Dans, drama, forming, utforske materialer, bibliotek, konstruksjonslek, teater Natur, miljø og teknikk: Tur, dyr, insekter, trær, planter, miljø, eksperimentering og utforskning, årstider. Etikk, religion og filosofi: Respekt for hverandre, undre oss sammen, rom for spørsmål, læren og rett og galt, konsekvenser, samspill, handlinger, tradisjoner, konflikter, vennskap Nærmiljø og samspill: Normer og regler, familie, venner, bli kjent med sitt eget nærområdet. Antall, rom og form: Størrelse, form, antall, tall, sortere, mønster, se sammenhenger/ulikheter, konstruksjonslek, spill, puslespill

11 PROGRESJONSPLAN NASSE NØFF Nassegruppen består av 1-2 åringer. Omsorg Stabilitet Knytting Rutiner Grunnleggende tillit De minste barna trenger stabile voksne som ser dem, gir omsorg og legger til rette for en mykest mulig overgang mellom hjem og barnehage. 1 åringene er aktive, nysgjerrige og avhengige av voksne som støttespillere og omsorgs- personer. Det er litt slitsomt å være liten. Da rekker man ikke opp til ting Gutt, 3 år FagområderMålFor oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst SpråkstimuleringSangleker, flanellograf, samlingsstunder med bilder og konkreter, teater rollespill, pekebøker, benevne alt som skjer og alt vi gjør. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utviklingDans, hinderløype, klatring, hopping, huske, ake, løpe, kjøre stor lekebil, minisykler, utelek i forskjellig terreng, håndvaskrutiner. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær 17.Mai feiring, julekalender, påskeforberedelser, collage, instrumenter, teater, trylling, maling, tegning. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Bruke stener og pinner til lek og kunst, se på innsekter, dyr, fugler, blomster. Glede oss over vanndammer, regn, sol, vind, snø, høstblader. La barna utforske verden inne og ute. Plukke, se og undre oss. Se hva vi finner under steiner. Utforsking på turer i nærmiljøet. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Trøste hverandre, lek på tvers av alder og kjønn, være gode med hverandre, glede oss over ting sammen, lære å dele, lære å vente på tur, undre oss over ting sammen- for eksempel ute i naturen. Nærmiljø og samfunnBli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærområdet. Oppleve nye steder. Se på og snakke om hus, biler, hunder, hester, blomster og alt man møter på. Sosial kompetanse i samfunnet i Furu barnehage og i familien. Antall, rom og formOppleve glede over å utforske med tall og former Prate om forskjell på stor og liten/mye, lite/lang, kort. Former og figurer i byggeklosser. Prate om farger. Bli kjent med barnehagerommene inne og ute. Puslespill.

12 PROGRESJONSPLAN OLE BRUMM Ole Brumm gruppen består av 2-3åringer. Selvstendighet Kroppslig lek Språkutvikling Barn begynner å leke sammen. De er fortsatt avhengige av voksne, men selvstendigheten øker. Dette er en periode med rask språklig og fysisk utvikling. Barna tester grenser, og trenger trygge rammer. Når man er 2 trenger man mye hjelp. Da må vi store hjelpe dem med mye Gutt, 3 år FagområderMålFor oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Samtale/samhandling, pekebøker, eventyr med konkreter, hånddukker, rollespill, rim, regler, sanger, sangleker, teater, bevisst benevning av alt. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Utelek i all slags vær og terreng, gå på tur (med tau og uten), gode rutiner for håndvask, dotrening, sansetrening, toddlerlek, lære om kroppsdeler, perle med store perler, lime, klippe, male, legge enkle puslespill, klatre, hoppe, løpe, sykle på trehjulssykkel, danse, hinderløype ute og inne, sanglek og organiserte leker. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Teater, dukketeater, fargenavn, formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker, bli kjent med farger, musikkinstrumenter, bibliotekbesøk, lek med utkledningstøy, eventyr og tradisjonelle fortellinger, trylling. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Bli kjent med nærmiljøet, samle ting i naturen, bli kjent med dyr, insekter, planter, sansetrening, bruke uteområdet, lekeplassen, lære om årstider og forandringer i naturen. Utforsking i skogen i nærmiljøet. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Trene på sosial kompetanse: Lære å vise omsorg, empati, dele med andre, turtaking, respekt for andre mennesker. Lære å forstå konsekvenser av egne handlinger. Enkel konfliktløsning. Vennekort, høytider, tradisjoner, steg for steg. Nærmiljø og samfunnBli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Gå turer og bli kjent med nærmiljøet, snakke om seg selv og familien sin, forskjell på gutt og jente, snakke om vennskap, gruppetilhørighet. Antall, rom og formOppleve glede over å utforske med tall og former Benevne form og bruke tall i hverdagen, leke med ball, klosser, lego, legge enkle puslespill, lage ulike former av ulike materiale som f. eks. plastelina, rydde og sortere leker, telleregler, sanger, preposisjoner og begrepsforståelse.

13 PROGRESJONSPLAN LØVER Løve gruppen består av 3-4 åringer. Vennskap Samvær Løvene stiller masse spørsmål og Filosoferer over alt mulig. De må få tid til å oppleveegne erfaringer, gjennom oppmuntring og gjentakelse. Samvær og vennskap med andre barn blir viktigere enn før, noe som kommer til syne i lek og samspill. Løvene er aktive og observerende. Det er gøy å være på løvegruppen. Vi er glade hele tiden. Jente 4 år FagområderMålFor oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst SpråkstimuleringBildebøker, eventyr med og uten konkreter, dramatisering, sanger, rim og regler, samtale/ samhandling, benevning av alt i hverdagen, lek. data, bilder, humor, språksprell, steg for steg, begrepsforståelse, rollespill, språkposer. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utviklingBevegelseslek: løpe, gå, åle, hoppe, hinke, klatre osv. Dans, avslappningsteknikk, gå turer, klippe, lime, perle, legge puslespill, vannlek og bading, sykle, ballek, hoppe tau, paradis, selvstendighets trening. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Klippe, lime, male, tegne, formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker, snekring, skuespill, bruk av musikkinstrumenter, dans., kulturattraksjoner. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Ulike årstider, turer, undre og utforske naturen, miljøbevissthet, bli kjent med ulike dyr og planter, været, eksperimenter, data. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold FN, alle er ikke like, høytider, tradisjoner, hvordan vi er mot hverandre, empati, likeverd, konfliktløsning, rom for barns tanker, vennskap, steg for steg- konlfiktløsning. Nærmiljø og samfunnBli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Gå turer i nærmiljø, trafikk, kart, hvor er vi i samfunnet, felleskap, barns med virkning. Antall, rom og formOppleve glede over å utforske med tall og former Telle, sortere, måle, former, bygge, pusle, spill, begreper, mønster, lek, preposisjoner.

14 PROGRESJONSPLAN KARIUS OG BAKTUS Karius og Baktus gruppen består av 4-5 åringer. Gruppetilhørighet Regler Rettferdighet Denne gruppen er aktiv i rollelek, konstruksjonslek og regellek. Ofte opptatt av at alt skal være rettferdig. De klarer å følge enkle regler og flinke til å følge rutiner. Strekker seg opp mot de eldste barna (slangene) Vi vet så mye mer enn de små vi. Så det er viktig at vi lærer de små alt vi kan. Hvis ikke, hadde de jo ikke kunnet noen tin g. Gutt 4 år FagområderMålFor oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst SpråkstimuleringSamtale/samhandling, eventyr og fortellinger med og uten konkreter, dramatisering, sanger, rim og regler, lekelesing og lekeskriving, tekstskapning, språkleker, språksprell, steg for steg. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utviklingTurn/gym, hinderløype, balleker, dans, fokus på kroppsbevissthet, ringleker, sangleker, regelleker, blyantgrep, utelek i all slags vær og områder, lengre turer, kunnskap om menneskekropp, innarbeide gode vaner og rutiner for måltider og hygiene, mer fokus på selvstendighet ved av og påkledning. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Teater, kunstutstillinger, skapende aktiviteter som dramatisering, sang, dans, musikk, undring, mer avanserte formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Opplevelser av naturen i all slags vær og områder som skog, fjell, fjære osv. Utforsking, eksperimenter, lære om årstider, dyr, småkryp, planter, besøke bondegård, botanisk hage og lignende, naturvern, IKT, brannvern, Eldar og Vanja. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Markering av ulike høytider og merkedager, FN, filosofi, fokus på sosial kompetanse – empati, respekt og hensyn til andre, konfliktløsning, Steg for steg. Nærmiljø og samfunnBli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærmiljøet, arbeid med kart, lære navn, etternavn, adresse, barns medvirkning, alle skal bli sett og hørt, vennskap, gruppetilhørighet, trafikksikkerhet, Tarkus. Antall, rom og formOppleve glede over å utforske med tall og former Benevne og bruke tall, former, størrelser og andre førmatematiske begreper i hverdagen, spille bordspill, legge puslespill, rydde og sortere leker, telleregler, sanger.

15 PROGRESJONSPLAN SLANGER Slange gruppen består av 5-6 åringer. Sosial kompetanse Skoleforberedelser Selvstendighet Førskolebarna er de eldste i Barnehagen og er flinke til å ta hensyn til, vise omsorg for og inkludere de minste barna. De har nå utviklet egne meninger og er opptatt av å diskutere og medvirke. De viser mye humor og fantasi. Venner og gruppetilhørighet har mye å si for trivsel i barnehagen. Vi er de største og de smarteste. Jeg tror ikke jeg trenger å lære mer for jeg kan mye Gutt 5 år FagområderMålFor oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst SpråkstimuleringSamtale/samhandling, eventyr og fortellinger med og uten konkreter, dramatisering, sanger, rim, regler, vitser, gåter, lekelesing, lekeskriving, tekstskapning, språkleker, språksprell, førskoleklubb, oppmerksomhet på lyder, stavelser, bokstaver og ord. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utviklingTurn/gym, hindreløype, balleker, dans, fokus på kroppsbevissthet, ringleker, sangleker, regelleker, blyantgrep, utelek i all slags vær og områder, lengre turer, kunnskap om menneskekropp, innarbeide gode vaner og rutiner for måltider og hygiene, mer fokus på selvstendighet. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Teater, kunstutstillinger, dramatisering, sang, dans, musikk og lignende, opptre foran andre, undring, mer avanserte formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Opplevelser av naturen i all slags vær og områder som skog, fjell, fjære osv. Utforsking, eksperimenter, lære om årstider, dyr, småkryp, planter, besøke bondegård, naturvern, IKT, brannvern, Eldar og Vanja, ekskursjoner. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Markering av ulike høytider og merkedager, FN, filosofi, fokus på sosial kompetanse – empati, respekt og hensyn til andre, konfliktløsning, Steg for steg. Nærmiljø og samfunnBli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærmiljøet, arbeid med kart, lære navn, etternavn, adresse, barns medvirkning, alle skal bli sett og hørt, vennskap, gruppetilhørighet, trafikksikkerhet, Tarkus. En del av noe større enn seg selv. Antall, rom og formOppleve glede over å utforske med tall og former Benevne og bruke tall, former, størrelser og andre førmatematiske begreper i hverdagen, telleregler, sanger, førskoleklubb, lek med tall, enkle regnestykker, måling, mengder, ukedager, måneder.

16 OVERGANG BARNEHAGE - SKOLE Fokus på sosial kompetanse: Å komme i lek, finne på lek og være selvstendig i leken. La andre bestemme. Konfliktløsning. Lytte til andre. Å meste egne følelser. Selvkontroll, selvhevdelse. Utvikle empati og respekt for andre barn og voksne Selvstendighet: Lære å si fra. Klare å uttrykke seg. Motorikk- grov og fin. Å holde ro, sitte stille, jobbe med skolearbeid. Selvstendig i på/ avkledning, do situasjoner og hygiene. Stor fokus på trafikksikkerhet: Bli kjent med trafikkregler og skilt. Miniskoledager: Bli kjent med skoleområdet og ansatte på skolen for en mykere overgang. Overføringsmøter barnehage - skole: Ved ønske/behov fra foreldrene er ped.leder med på overføringsmøte med skolen. Førskoleklubb: Fokus på blyantgrep, klipping, liming, bokstaver, bokstavlyd, rim, rytme, synonymer, antonymer, høytlesning, begrepsforklaring, tall, mønster, symboler, spill og spilleregler, regellek, kategorisering, førmatematiske begreper. Overføringsskjemaer til skolen: Fylles ut i samarbeid med foreldrene og sendes til skolen før oppstart. Besøk av førsteklassingene: Tryggere overgang når man kjenner noen på skolen. Gjensynsglede. Får stille spørsmål om ting man lurer på, og se noen skoleoppgaver. For oss betyr dette: Miniskoledag Førskoleklubb Besøk av førsteklassingene Overnatting i barnehagen Eldar og Vanja show Besøksdag brannstasjon Julemoro på Sæteren Gård De voksne i barnehagen lærer oss alt vi trenger å kunne for å gå på skolen. Det er viktig og kunne tørke seg selv når man har vært på do. Gutt 5 år

17 KULTURBEGIVENHETER I FURU 2016-2017 AUGUST - SEPTEMBER OKTOBER - DESEMBER APRIL - JUNI JANUAR - MARS I barnehagen vår har vi mange flotte tradisjoner. Dette året har vi følgende: Planleggingsdag 19.08. Foreldremøte 29.09. Høstfest 13.10.2016 Planleggingsdag 04.11.2016 Lucia feiring 13.12.2016 Nissefest 16.12.2016 Juleferie 24.12.2016. – 01.01. 2017 Planleggingsdag 02.01.2017 Karneval 24.02.2017 Planleggingsdag 17.03.2017 Gulfest 07.04.2017 Påskeferie 10.04--17.04.2017 Påskeferie 10.04-17.04.2017 Dugnad dato kommer 17. Mai feiring 16.05. Planleggingsdag 06.06. 2017 Foreldremøte nye foreldre dato kommer Overnatting 08.06.2017 Sommerfest SU kommer med dato Sommerferie 03.07. – 30.07.2017 Vi barna får vite når Slangene slutter og når Nassene blir til Ole Brummer.» Jente 6 år

18 KOMPETANSEUTVIKLING. «Mamma sier at jeg har hatt en stor utklikking. Jeg har sluttet med bleie» Gutt 3 år Veiledning av nye pedagoger/ped i disp internt og eksternt. Fagmøter internt og eksternt Kursing av personalet Veiledning av assistenter internt og eksternt. Prosjektarbeid: LØFT Tett faglig samarbeid med de andre 3 barnehagene i Skaubo AS Faglig nettverk for daglig lederer/pedagoger Samarbeid med språksenteret, PP-tjenesten, helsestasjonen og barnevernet Barnehagen er hele tiden i utvikling. Vi er opptatte av å holde oss faglig oppdaterte og ikke minst dele og ta vare på den gode kompetansen personalet sitter med

19 SAMARBEIDSPARTNERE BARNEHAGENS EIER, ELI J. GJØEN ØVRIGE BARNEHAER I SKAUBO AS FORELDRENE (Se infohefte) SU BÆRUM KOMMUNE SKOLER I NÆROMRÅDET PEDAGOGISK PSYKOLOGISK TJENESTE BARNEVERN HELSESTASJON TVERRFAGLIG UTVALG HAUG SKOLE OG RESSURSSENTER BUP SPRÅKSENTERET BRANNVESEN NÆRMILJØ Man må samarbeide. Elles kan man ikke bli jobbemann som pappa. Gutt 4 år

20 EVALUERING AV BARNEHAGEÅRET 2015 - 2016 I år har vi lekt, spist is, vært på brannstasjonen og lært oss å oppføre oss ordentlig Gutt 6 år Personalet i Skaubo AS jobber mot vår visjon: PÅ LAG MED BARNA. Med grunnlag i denne, valgte vi i 2015-2016 å satse på voksenrollen. Målet vårt var: Alle barn skal bli sett, hørt og ivaretatt. For å nå dette målet har vi hatt mange fine diskusjoner om hvordan vi ønsker at barna skal ha det i barnehagen, oppfatte oss voksne og hvordan de voksnes reaksjoner, kommunikasjon og kroppsspråk påvirker barna. Å arbeide med et så åpent årshjul som vi har hatt i år, har gjort at barna har fått stor medbestemmelse på hva som skal skje i barnehagen. Barna ønsket seg et stort prosjekt (som året før) og vi landet på 1 års prosjekt om «Karsten og Petra»Her har vi hatt fokus på prosessen og ikke resultatet. Dette resulterte i mange gode forslag fra barna, både til tema og aktiviteter, og planer ble endret underveis etter innspill fra barna. LØFT har blitt en del av personalets væremåte og pedagogiske tankegang. For å inkludere foreldrene i denne tenkemåten, inviterte vi nok en gang Ivar Haug til å holde et foredrag på vårens foreldremøte. Dette satte foreldrene stor pris på.

21 EVALUERING AV BARNEHAGEÅRET 2015 - 2016 I år har vi lekt, spist is, vært på brannstasjonen og lært oss å oppføre oss ordentlig Gutt 6 år Som tidligere har sikkerhet vært et stort fokus i Furu Barnehage. Kontinuerlig arbeid med HMS, sikkerhetsrutiner, god opplæring, risikovurdering, drøfting og evaluering gjennom hele barnehageåret. HMS systemet til barnehagen har blitt revidert og det har blitt laget et system som er enkelt å få til i praksis. Ledergruppen har også dannet en beredskapsgruppe, som vil jobbe mer med sikkerhet og de store krisene i året 2016-2017 I barnehageåret 2015-2016 vil vi fortsette med samme mål som i 2015-2016. Vi vil finne nye metoder innenfor LØFT og vil ønsker å bli enda mer bevisste på relasjoner i barnehagen. Arbeidet mot mobbing vil få en stor plass dette året og vi vil inkludere foreldrene i større gard i arbeidet. Anette Due-Sørensen, Furu Barnehage, juli 2016


Laste ned ppt "FURU BARNEHAGE INNHOLD Velkommen til Furu Barnehagens visjon Våre kjerneverdier Skaubomodellen Årshjul Satsningsområde VOKSENROLLE Foreldresamarbeid."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google