Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLudvig Corneliussen Endret for 7 år siden
1
New Millenium Learners – prosjektet, fenomenet og utfordringer for skolen Flesland 11042008 Avdelingsdirektør Øystein Johannessen Kunnskapsdepartementet
2
2 Kunnskapsdepartementet Dagens tekst New Millenium Learners –Prosjektet –Fenomenet –Kunnskapen Utfordringer for skolen Dokumentasjon: www.slideshare.net/oysteinj/Dokumentasjon www.slideshare.net/oysteinj/ http://oysteinj.typepad.com
3
3 Kunnskapsdepartementet Improving our understanding of NML by gathering evidence 3 Cognitive skills development Social values and lifestyles Learning expectations Educational achievement
4
4 Kunnskapsdepartementet Fire utfordringer for skole og utdanning Språklige og kulturelle endringer IKT-gourmeter Web 2.0 Sikkerhet
5
5 Kunnskapsdepartementet My smmr hols wr CWOT. B4, we used 2go2 NY 2C my bro, his GF & thr 3 : kids FTF. ILNY, it’s a gr8 plc. My summer holidays were a complete waste of time. Before, we used to go to New York to see my brother, his girlfriend and their three screaming kids face to face. I love New York. It’s a great place. Taken from: Daily Telegraph, Sun Mar 2, 2003, British Girl Baffles Teacher with SMS Essay.
6
6 Kunnskapsdepartementet ICT gourmets
7
7 Kunnskapsdepartementet 7 Web 2.0
8
8 Kunnskapsdepartementet Fra konsument til produsent Deltakelse Deling
9
9 Kunnskapsdepartementet
10
10 Kunnskapsdepartementet Safety
11
11 Kunnskapsdepartementet New Millenium Learners: Kunnskapen Tidligere debut. Andelen barn som begynner bruk IKT i 5-6 år har økt fra 8 % til 20 % fra 2003-2008 (Trygg Bruk-undersøkelsen 2008) 15-åringer som har brukt PC i fem år eller mer har bedre resultater enn jevnaldrende som har brukt PC i kortere tid. (PISA 2003 og 2006) Hyppig bruk hjemme – bedre resultater (PISA 2003 og 2006) Erting, mobbing og uønsket oppmerksomhet Teknologisk utvikling har ikke gitt bedre søke- og informasjonsbehandlingsstrategier (University College, London, 2008)
12
12 Kunnskapsdepartementet
13
13 Kunnskapsdepartementet Utfordringer for skolen som arena for tilegning av digitale ferdigheter Hvordan skal skolen møte NML-fenomenet? IKT: Virker det? Lærerkompetanse Hva ligger på radarskjermen?
14
14 Kunnskapsdepartementet Hvordan skal skolen møte NML-fenomenet? Samfunnsoppdraget: Forberede elevene på deltakelse i samfunnslivet Læreplanene må tas på alvor Sosio-økonomiske faktorer spiller en rolle. Skolen får derfor en viktig rolle som arena for å sikre alle elever digitale ferdigheter og digital dannelse Skolen skal ikke kopiere barn og unges digitale kultur. NML-fenomenet på møtes på den profesjonelle, omverdensorienterte og ambisiøse skolens grunn Styrke arbeidet med å dyrke frem og spre/dele kunnskap om hvordan IKT kan utnyttes i opplæringen
15
15 Kunnskapsdepartementet IKT: Virker det? Å måle effekter av investeringer i og bruk av IKT er ingen eksakt vitenskap. Metodiske begrensninger, mangel på tradisjon og ulike effekter man kan måle Internasjonale studier: –Impact2 (UK 2002) peker på statistisk signifikant forbedring i noen fag, men ikke i alle. –PISA: ”Moderat bruk” av IKT har størst effekt på resultater i lesing og matematikk. –eLearning Nordic (Rambøll 2006): IKT oppfattes å ha en positiv effekt –ICT Test Bed Study (UK 2007): Integrasjon av IKT leder til resultatforbedring i nasjonale prøver
16
16 Kunnskapsdepartementet Lærerkompetanse Dette har vi ikke målt siden 2002. eLearning Nordic 2006: –To av tre lærere har deltatt i opplæring i pedagogisk bruk av IKT de siste tre år. –En av tre lærere opplever seg som kompetent i pedagogisk bruk av IKT. Bruk av IKT i fagene: Det er noe å gå på! SITES 2006: 60 % av respondentene (lærere i matematikk og naturfag) ønsker kompetanseutvikling i pedagogisk bruk av IKT. IKT integreres i den fagrelaterte EVU?
17
17 Kunnskapsdepartementet IKT ”på vei inn” Interaktive tavler (IWB) –Stor utbredelse i UK –Positive effekter: Visualisering, tidsbruk, interaktivitet i klasserommet –Økende bruk i Norge Dataspill –Voksende kunnskapsbase mht ped. bruk –Fortrolighet og strukturell fleksibilitet viktig Sosial programvare –Eksponensiell vekst. Hvordan integrere i undervisningen? Pedagogisk potensial trenger ytterligere utforsking
18
18 Kunnskapsdepartementet IKT kan gi nye muligheter Lenke til video
19
19 Kunnskapsdepartementet Takk for oppmerksomheten http://slideshare.net/oysteinj/ http://oysteinj.typepad.com joh@kd.dep.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.