Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Likepersonskurs for instruktører Norsk Revmatikerforbund.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Likepersonskurs for instruktører Norsk Revmatikerforbund."— Utskrift av presentasjonen:

1 Likepersonskurs for instruktører Norsk Revmatikerforbund

2 Hva er likepersonsarbeid? En organisert samhandling som skjer mellom mennesker som er i samme båt, og hvor selve samhandlingen har som mål at erfaringer skal utveksles på en måte som partene kan nyttiggjøre seg i sin hverdag. Sentralt i likemannsarbeidet står likemannen. (Sosial- og helsedirektoratet, 1994 og 2001)

3 Hva kjennetegner likepersonsarbeidet? Frivillig, ulønnet arbeid Personlig overføring av erfaringsbasert kunnskap Omsorg, hjelp og støtte Taushetsplikt Supplement, ikke erstatning for, omsorg fra familie, venner og hjelpeapparat

4 Likepersonsarbeid = hjelpe enkeltmennesker Fellesskap med andre i samme situasjon Økt kunnskap om egen sykdom/situasjon Praktisk hjelp og veiledning

5 Likepersonsarbeid = utvikle organisasjonen Attraktive og gode tilbud tiltrekker seg medlemmer. Mobilisere de gode krefter som finnes i laget Lokallaget får innsikt i hva medlemmene er opptatt av og har behov for

6 Hovedtyper av likepersonsarbeid

7 Likepersonsarbeid i NRF Likepersonsbesøk 1:1 samtale mellom likeperson og en som ønsker samtale Samtale under fire øyne eller per telefon Medlemsmøter, likepersonskontor, besøk på sykehus og rehabiliteringssenter Følge til lege og NAV med mer.

8 Likepersonsarbeid i NRF Ordinært likepersonsarbeid Aktivitetsgrupper og samtalegrupper ledet av likeperson –Bassengtrening –Saltrim –Stavgang –Med mer Likepersonskurs.

9 Likepersonsarbeid i NRF Arbeidsrettet likepersonsarbeid Skiller seg fra ordinært likepersonsarbeid ved at det har utdanning og/eller arbeid som tema Aktivitetsgrupper, samtalegrupper og likepersonskurs.

10 Likepersonsarbeid i NRF Kontakttjenester NRF Hjelper Deg, rådgivningstjeneste på telefon 815 33 015 Spørsmål og Svar, spørretjeneste på nett: www.revmatiker.no

11 Organisering av likepersonsarbeidet Nasjonalt nivå Overordnet ansvar for likepersonsarbeidet i NRF Innrapportering og søking av midler til myndighetene Utvikling og oppfølging av likepersonsarbeid NRF Hjelper Deg og Spørsmål og Svar- tjenesten. Fylkesnivå Fylkesstyret har overordnet ansvar for likepersonsarbeidet i fylket. Fylkesveileder Opplæring av nye likepersoner og faglig påfyll for eksisterende likepersoner Driver noen steder likepersonsarbeid Lokallagsnivå Ulike typer likepersonsarbeid. Lokale likepersoner Lokallagets styre har ansvaret for arbeidet, men det drives av likepersoner.

12 Likepersonsarbeid i lokallaget Styrets ansvar: Planlegge og tilrettelegge for gjennomføring av likepersonsarbeid. Oppnevne likepersoner og gi disse kurs Gi likepersoner nødvendige faglige oppdatering. Å utarbeide informasjon og markedsføre likepersonstilbudene til potensielle brukere og offentlige instanser.

13 Likepersonsarbeid i lokallaget Likepersonenes ansvar Delta i planlegging av arbeidet Informere styret om hvordan arbeidet fungerer. Informere styret om aktuelle spørsmål og/eller utfordringer i arbeidet. Kan gi anbefalinger om gode kandidater som egner seg som likepersoner

14 Plan for likepersonsarbeid Plan = organisert samhandling: –Hva likepersonsaktiviteter vil laget drive? –Hvor skal aktivitetene skje? –Når skal aktivitetene skje? –Hvem har ansvaret for å gjennomføre aktiviteten?

15 Dokumentering Likepersonsarbeid – nøkkelrolle i driftstilskuddet. Rapport med dokumentasjon skal sendes inn sammen med årsrapporten Den enkelte likeperson har ansvar for å dokumentere sitt likepersonsarbeid Lurt med løpende dokumentering gjennom året.

16 Dokumentering

17 Dokumentering Likepersonsbesøk Tidsavgrenset oppsøkende aktivitet foretatt av en likeperson Dokumentasjon: Dato og navn på likepersonen som har gjennomført samtalen. de ulike samtalene. Oversikten som gis til styret må være signert og datert av likepersonene som har foretatt besøkene. Teller antall samtaler

18 Dokumentering Likepersonsbesøk

19 Dokumentering Ordinært likepersonsarbeid Aktivitetsgruppe Samtalegruppe Likepersonskurs

20 Dokumentering Aktivitetsgruppe og samtalegruppe Med samtalegruppe og aktivitetsgruppe menes en tidsavgrenset og temabasert samling ledet av en likeperson Dokumentasjon: Program og/eller beskrivelse av aktiviteten slik den ble gjennomført. Navn og adresse på lederen av aktiviteten Telles i antall dager

21 Dokumentering Likepersonskurs Enten kurs for likepersoner, eller kurs ledet av en likeperson Pedagogisk innhold, minimum 2*45 min, 5 deltakere Dokumentasjon: Program og/eller beskrivelse av aktiviteten slik den ble gjennomført. Navn og adresse på lederen av aktiviteten Telles i antall dager

22 Dokumentering Ordinært likepersonsarbeid

23

24 Dokumentering Arbeidsrettet likepersonsarbeid Har utdanning og/eller arbeid som tema Kan være aktivitetsgrupper, samtalegrupper og likepersonskurs. Registreres etter samme regler som for ordinært likepersonsarbeid

25 Dokumentering Arbeidsrettet likepersonsarbeid

26 Finansiering Likepersonsmidler Søknad og rapportering i ett: Rapport og dokumentasjon for fjoråret + grovplan for årets arbeid. Innlevering 31. januar Aktivitet i lokallagene blir økonomisk premiert. Mulig å søke om oppstartsmidler.

27 Finansiering FUNKIS-midler Treningsaktiviteter – mulig studiearbeid i FUNKIS Studiearbeidet mottar støtte fra FUNKIS Ulik bruk av begrepet kurs hos FUNKIS og for likepersonsarbeid.

28 Finansiering Andre finansieringskilder Fond, legat og stiftelser deler ut midler til frivillig arbeid og aktivitet i lokalsamfunn. Tilskuddsportalen Extra-stiftelsens ”ExtraEkspress”.

29 Treningsgruppe som likepersonsarbeid

30 Ulike typer likepersoner

31 Instruktør og likeperson Være en positiv rollemodell Praktisk lære bort gunstige øvelser Skape gode rammer for erfaringsutveksling Være et lyttende medmenneske

32 Være en positiv rollemodell

33 Lære bort øvelser

34 Skape gode rammer for erfaringsutveksling Å føle seg velkommen, godtatt som den man er og vite hva som skal skje, gir trygghet og fellesskap Å lage rom for samtale, kan gi erfaringsutveksling

35 Case-oppgave Lise har drevet gruppetrim i mange år. Etter hvert har det utviklet seg en rekke uskrevne regler i gruppa: ”Alle” vet hvordan timen legges opp, ”alle” vet hvem som står hvor i salen, ”alle” skjønner hvordan øvelsene gjennomføres og ”alle” vet at det blir prat og frukt etter treningen. En dag er Åsa med som ny deltaker, hun har aldri trent i gruppe før. Etter første time dukker ikke Åsa opp igjen. Lise møter tilfeldigvis Åsa, og spør henne hvorfor hun ikke blitt med videre. Åsa svarer at hun følte seg utenfor fellesskapet og at det ikke var rom for henne som ny i en gruppa. Hvilke råd vil dere gi Lise for å unngå at en slik situasjon skjer igjen?

36 Skape gode rammer for erfaringsutveksling Lage ”trivselsregler” –Ikke lov å påtvinge andre meninger. –Henvise til likeperson som tilbyr 1:1-samtaler –Unngå småprat under selve treningen

37 Være et lyttende medmenneske Et lyttende øre til den som grubler Ikke overta rollen som likeperson som tilbyr 1:1-samtale Ikke være ekspert eller terapeut

38 Å lytte aktivt Åpne spørsmål Oppsummeringer Oppfordringer Kroppsspråk

39 Å lytte aktivt - øvelse Gå sammen to og to. En forteller og en lytter. Forteller: Tenk på en forandring du kanskje skulle ha gjort med deg selv, eller som andre mener du bør gjøre. Fortell hva forandringen handler om og hvorfor du tenker å gjøre dette til den som er lytter. Lytter: Lytt til det som blir sagt. Still åpne spørsmål og oppfordringer underveis, og gi korte oppsummeringer for å sikre at du har forstått riktig. Bruk kroppsspråket ditt bevisst for å vise at du er interessert. Etter tre minutter byttes rollene

40 Hva må du være bevisst på som instruktør og likeperson?

41 Bearbeidet erfaring

42 Å respektere den andre Balansekunst: –Kunne gi andre råd og motivasjon. –Kunne tåle at andre mener eller gjør noe annet.

43 Caseoppgave Du og Hanne er begge instruktører og likepersoner. Hanne er svært opptatt av trening. ”Trening er min medisin!” sier hun. Hanne forteller om en deltaker på treningsgruppen som flere ganger har tatt opp at han har vondt i hoftene under trening og bedt om råd fra gruppa. Hanne sier: På forrige trening var han bare med på halvparten av øvelsene, resten av tida sto han bare der. Kan du tenke deg! Da sa jeg det til han i klar tekst: ”Skal du bli bedre i de hoftene dine må du faktisk trene, og det mer enn en gang i uka!” Hva mener du om Hannes fremgangsmåte?

44 Å sette grenser Gi andre mestringsfølelse Verne om deg selv Skille mellom personlige og private erfaringer. Være bevisst på egne begrensninger

45 Caseoppgave En deltaker på treningsgruppa ber om å få prate med Ulla, som er instruktør og likeperson. Hun skal gjennom den samme kneoperasjon som Ulla har gjennomført tidligere, og begynner med å spørre hvor lang tid Ulla var innlagt. Ulla svarer villig. Underveis i samtalen begynner vedkommende å stille spørsmål om hvordan Ullas barn hadde taklet at hun var innlagt på sykehuset og hva Ulla mener om bestemte, navngitte personer på sykehuset. Ulla syns det er ubehagelige spørsmål, men svarer likevel fordi hun tenker det kan være til hjelp. I etterkant angrer Ulla seg. Hun sa mer enn hva hun er komfortabel med. Hadde Ulla plikt til å fortelle så mye? Hva kunne Ulla gjort annerledes for å unngå å angre seg i ettertid?

46 Taushetsplikt Ikke dele videre informasjon du har fått under fire øyne. Taushetsplikten varer selv etter du har gått ut av vervet.

47 Caseoppgave Camilla er en dame som alltid gir jernet i bassenget. Utad synes hun å takler livet godt og er en ”ja”-person. På tomannshånd har Camilla fortalt at sykdommen og familieforhold tærer på. Hun er svært sliten og sier hun har vansker med å sette grenser for seg selv. Hun får så vidt tid til å komme på trening, ”det er den eneste tiden i uka jeg har for meg selv”. Styret er på utkikk etter nye personer som kan være instruktør og likeperson. De har fanget opp at Camilla er ivrig i bassenget, og mener at hun er en god kandidat å spørre. Nå kommer styret til deg for å høre om du har noen synspunkter Hva gjør du?

48 Caseoppgave Anders er også instruktør og likeperson. Nå kommer han til deg for å høre hvordan du legger opp treningen. Underveis i samtalen sier han: ”Du vet, jeg har Karianne på gruppa mi. Jeg snakket med henne på sist trening. Hun sliter mye, hun. Forverringer og skilsmisse og det hele. Nei, jeg er sannelig skånet for mye”. Handler Anders i tråd med taushetsplikten her? Hva bør du si i en slik situasjon?

49 Lykke til


Laste ned ppt "Likepersonskurs for instruktører Norsk Revmatikerforbund."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google