Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTarjei Trond Holm Endret for 7 år siden
1
Personal, ledelse og konflikter
2
Normer og roller Egne forvent- ninger Rollesendere Rolleinne- haver Andres forvent- ninger
3
Minzbergs lederroller samlingsfigur forbindelsesledd personalleder Mellom- menneskelige informasjonssøker informasjonsformidler talsmann utad Informasjonsroller igangsetter ressursfordeler forhandler konfliktløser Beslutningsroller
4
Adizes lederroller sørger for at ting blir gjort sørger for at mål blir nådd Produsenten planlegger skaper orden, struktur og rutiner har oversikt og påser at lover og regler blir fulgt Administratoren idéskaper risikovillig Entreprenøren opptatt av de ansatte teambygger Integratoren
5
Effektiv ledelse “Fundamentet i effektiv ledelse er å tenke gjennom organisasjonens formål (mission), definere det og gjøre det klart og tydelig. Lederen formulerer målene, gjør prioriteringer og setter og opprettholder standardene. Det som skiller lederen fra en som villeder, er målene.” Peter Drucker (en av verdens fremste ledelsesteoretikere)
6
Lederens mange ansikter
7
Lederoppgaver Leder Formulere mål MotivereOrganisereAdministrere Informere og kommunisere Beslutte Planlegge og kontrollere
8
Motivasjonen på topp
9
Beslutningshierarkiet Strategiske beslutningerAdministrative beslutninger Operative beslutninger
10
Ti ledertips fra John Reh 1.Plukk de beste 2.Vær en motivator 3.Bygg teamet ditt 4.Vær en leder 5.Forbered din kommunikasjonsferdigheter 6.Forstå bedriftens økonomi 7.Ta kontroll over tiden 8.Forbed deg selv 9.Ha en etisk standard 10.Ta en pause
11
Hva er en konflikt? Ansatte Ledelse
12
Bli den perfekte kollega – da blir det færre konflikter 1.Løs problemer 2.Ta ansvar, ikke skyld på andre 3.Vær hyggelig 4.Gå med problemet til den du har problemer med 5.Stå ved forpliktelsene dine 6.Del æren 7.Tilby hjelp til en kollega som har problemer
13
Fasene i en konflikt Saklig uenighet forklarer synspunktene for hverandre lytter til hverandre Eskalering stort engasjement står på sine standpunkter markerer uenighet Fastlåst usakelig diskusjon truer og roper med høy stemme hører ikke på hverandre Krig diskusjonsstadiet forlates slåsskamp
14
Diskusjonsstadiet er over
15
Konflikthåndtering 1 Konfrontasjon 2 Samarbeid 3 Kompromiss 4 Unnvikelse 5 Ettergivelse
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.