Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Personal, ledelse og konflikter. Normer og roller Egne forvent- ninger Rollesendere Rolleinne- haver Andres forvent- ninger.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Personal, ledelse og konflikter. Normer og roller Egne forvent- ninger Rollesendere Rolleinne- haver Andres forvent- ninger."— Utskrift av presentasjonen:

1 Personal, ledelse og konflikter

2 Normer og roller Egne forvent- ninger Rollesendere Rolleinne- haver Andres forvent- ninger

3 Minzbergs lederroller samlingsfigur forbindelsesledd personalleder Mellom- menneskelige informasjonssøker informasjonsformidler talsmann utad Informasjonsroller igangsetter ressursfordeler forhandler konfliktløser Beslutningsroller

4 Adizes lederroller sørger for at ting blir gjort sørger for at mål blir nådd Produsenten planlegger skaper orden, struktur og rutiner har oversikt og påser at lover og regler blir fulgt Administratoren idéskaper risikovillig Entreprenøren opptatt av de ansatte teambygger Integratoren

5 Effektiv ledelse “Fundamentet i effektiv ledelse er å tenke gjennom organisasjonens formål (mission), definere det og gjøre det klart og tydelig. Lederen formulerer målene, gjør prioriteringer og setter og opprettholder standardene. Det som skiller lederen fra en som villeder, er målene.” Peter Drucker (en av verdens fremste ledelsesteoretikere)

6 Lederens mange ansikter

7 Lederoppgaver Leder Formulere mål MotivereOrganisereAdministrere Informere og kommunisere Beslutte Planlegge og kontrollere

8 Motivasjonen på topp

9 Beslutningshierarkiet Strategiske beslutningerAdministrative beslutninger Operative beslutninger

10 Ti ledertips fra John Reh 1.Plukk de beste 2.Vær en motivator 3.Bygg teamet ditt 4.Vær en leder 5.Forbered din kommunikasjonsferdigheter 6.Forstå bedriftens økonomi 7.Ta kontroll over tiden 8.Forbed deg selv 9.Ha en etisk standard 10.Ta en pause

11 Hva er en konflikt? Ansatte Ledelse

12 Bli den perfekte kollega – da blir det færre konflikter 1.Løs problemer 2.Ta ansvar, ikke skyld på andre 3.Vær hyggelig 4.Gå med problemet til den du har problemer med 5.Stå ved forpliktelsene dine 6.Del æren 7.Tilby hjelp til en kollega som har problemer

13 Fasene i en konflikt Saklig uenighet forklarer synspunktene for hverandre lytter til hverandre Eskalering stort engasjement står på sine standpunkter markerer uenighet Fastlåst usakelig diskusjon truer og roper med høy stemme hører ikke på hverandre Krig diskusjonsstadiet forlates slåsskamp

14 Diskusjonsstadiet er over

15 Konflikthåndtering 1 Konfrontasjon 2 Samarbeid 3 Kompromiss 4 Unnvikelse 5 Ettergivelse


Laste ned ppt "Personal, ledelse og konflikter. Normer og roller Egne forvent- ninger Rollesendere Rolleinne- haver Andres forvent- ninger."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google