Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ruter-dialogkonferanse om utvikling av forretningsmodeller Hanne Selvik og Trygve Lie.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ruter-dialogkonferanse om utvikling av forretningsmodeller Hanne Selvik og Trygve Lie."— Utskrift av presentasjonen:

1 Ruter-dialogkonferanse om utvikling av forretningsmodeller Hanne Selvik og Trygve Lie

2 Copyright © 2016 Accenture All rights reserved. 22 VI SER AT PASSASJERER I DAG FORVENTER MER SØMLØSE OG TILPASSEDE TJENESTER FRA TRANSPORTOPERATØRER Betaling i flere kanaler Én app for hele reisen Enklere betaling Sømløs reiseplanlegging på tvers av transportalternativer Sømløs overgang mellom ulike transportalternativer Kundens preferanser og reisevaner ivaretas Målrettede lojalitets- programmer for å ta nye markedsandeler Enklere og mer fleksibel prising Reiseinfo i sanntid og enkelt tilgjengelig Mer tilrettelagt betaling

3 Hvordan kan virkemidlene i kontraktene settes sammen? NØKKELEN ER Å SIKRE BÆREKRAFTIG KONKURRANSE SAMTIDIG SOM MAN ARBEIDER FOR ØKT SAMHANDLING PÅ RUTEPLANEGGING, MARKEDSFØRING OG GODTGJØRELSESMODELLER SOM GIR OPTIMALE INCENTIVER FOR AKTØRENE

4 Eksempel på forretningsmodeller MED DAGENS MODELL I BUNN KAN NYE PARTNERSKAPSMODELLER OG MARKEDS- MEKANISMER GI INCENTIVER FOR ØKT INNTEKTSSIKRING OG BÆREKRAFTIG VEKST Forretningsmodeller man kan hente stryker fra og tilpasse lokale forutsetninger i ulike anbudsområder i Oslo og Akershus

5 Eksempel på bruk av iBeacons i en reisesetting BRUK AV TEKNOLOGI SOM iBEACONS GJØR AT MAN KAN TENKE NYTT RUNDT FORRETNINGSMODELLER OG INNTEKTSSIKRING Tillater operatøren å overvåke mengden passasjerer i ulike vogner eller ved ulike innganger til kjøretøyet Overvåkning av passasjermengde Presenterer ulike tilbud til passasjeren basert på passasjerens nærhet til ulike partnerleverandører Omgivelsesmarkedsføring Hjelper passasjeren å navigere mellom ulike transportmidler og hele veien til destinasjonen Lokasjonsnavigering Hjelper grupper av passasjerer å lokalisere hverandre under reisen Lokalisering av grupper Eliminerer behovet for at passasjeren må stoppe ved en billett- eller valideringsautomat Sømløs ombordstigning

6 Copyright © 2016 Accenture All rights reserved. 66 Økt satsning på digitale hjelpemidler kan gi skreddersydd informasjon og bevisstgjøring som gjør reiser mer sømløse og ressurseffektive Multimodale kontrakter bør inkludere også sykkel, bilpool og taxi/on- demand løsninger for å gi mer ressurseffektiv kapasitetsutnyttelse Tjenester bør ha enkel, men fleksibel og tilpasset prising FORRETNINGSMODELLER BØR HA MOBILITET SOM HOVEDMÅL OG ÅPNE FOR NYE SAMARBEIDSAVTALER Eksempel på tjenester som kan integreres med Ruter sitt kollektivtilbud


Laste ned ppt "Ruter-dialogkonferanse om utvikling av forretningsmodeller Hanne Selvik og Trygve Lie."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google