Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En effektiv forsknings- og innovasjonspolitikk? Kunnskapsdepartementet, 29.okt. 2012

2 Foreløpige resultater Bok prosjekt: Universities and Innovation Ecosystem Development: Case studies and Policy Implications Survey: The effects of Entrepreneurial Education Programs and University context on Behaviour Konferanse: The Circumpolar Conference on High North Entrepreneurship and Innovation, 26.-27.november 2012, UiT

3 Universities and Innovation Ecosystem Development Case studies and Policy Implications Lene Foss and David Gibson (Eds.) Komparativ forskning hvordan universiteter påvirker innovasjons ecosystemer i ulike sosiale, kulturelle og institusjonelle kontekster Teoretisk rammeverk - studere utviklingen av ecosystemer som kombinerer kunnskap fra sosiologi, statsvitenskap, innovasjon og entrepreneørskap Case studier om hvordan universitetene håndterer sin tredje oppgave, mhp. kommersialisering av forskning og teknologi (10 case, 2 fra hver av landene: USA, England, Norge, Sverige, Finland) Policy implikasjoner- “policy for growth”

4 Effekten av entreprenørskaps-utdanning: Implikasjoner for policy Hva er den reelle effekten av e- utdanning? Hvilke utdanninger er mest effektive for ulike grupper av studenter? Hvilken betydning har universitetskontekst? Alumni: Hva er effekten av utdanning i en arbeidskontekst- når en kontrollerer for organisasjonsforhold? Policy implikasjoner: Hvordan forbedre og målrette e-programmer til å utdanne innovatører og entreprenører Iakovleva, T., Kickul, J., Foss, L., Oftedal, E. (2012) Impact of Entrepreneurial Education on entrepreneurial intentions: University enterprise context, Educational program Characteristics and Theory of Planned Behavior, Paper to be presented at RENT- conference, 20-23 nov, Lyon, France

5 Intensjoner til bedriftsetablering, kreativitet, proaktivitet Universitets kontekst Entreprenør- skapsprogra mmer Holdninger Subjektive normer Self efficacy Kognitiv stil, erfaring, kjønn, alder

6 The Circumpolar Conference on High North Entrepreneurship and Innovation, 26.- 27.november 2012, UiT Internasjonal og arktisk dimensjon: Canada, USA, Grønland, England, Norge Workshops: Kommersialiseringsutfordringer i forsknings- og kunnskapsbaserte sektorer: 1.Bioteknologi 2.Olje/gass/cleantech/fornybar energi 3.Bergverk og mineraler 4.IKT og E- helse Debatt arena mellom private og offentlige beslutningstakere – forskere, politikere, studenter (foredrag, workshop, rundebords- diskusjon, panel) Aksjons- og policyorientert konferanse innspill til myndighetene


Laste ned ppt "Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google