Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Subaru Norge AS MG Rover Norge Turbo Teknikk. Introduksjon Agenda Agenda –Introduksjon –Litt fakta –Oppbygging & Virkemåte –Feilsøking –Eksempler på skader.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Subaru Norge AS MG Rover Norge Turbo Teknikk. Introduksjon Agenda Agenda –Introduksjon –Litt fakta –Oppbygging & Virkemåte –Feilsøking –Eksempler på skader."— Utskrift av presentasjonen:

1 Subaru Norge AS MG Rover Norge Turbo Teknikk

2 Introduksjon Agenda Agenda –Introduksjon –Litt fakta –Oppbygging & Virkemåte –Feilsøking –Eksempler på skader –Forbrenningsprosessen –Trimming

3 Hvorfor brukes Turbo? Motoreffekten øker med opp til 100% ? Motoreffekten øker med opp til 100% ? Reduserte avgasser Reduserte avgasser Forbedret drivstofføkonomi Forbedret drivstofføkonomi Kompanserer for effekttap ved kjøring i store høyder Kompanserer for effekttap ved kjøring i store høyder

4 Turbo fakta Gjennomsnittlig temperatur på eksos på vei inn i turboen kan være opp til 1000ºC – varmt nok til å smelte glass! Gjennomsnittlig temperatur på eksos på vei inn i turboen kan være opp til 1000ºC – varmt nok til å smelte glass! Ved normale hastigheter kan en mellomstor turbo levere 3700 liter luft pr. minutt Ved normale hastigheter kan en mellomstor turbo levere 3700 liter luft pr. minutt En turbo kan akselerere fra 20.000 rpm til over 150.000 rpm på mindre enn 1 sekund! En turbo kan akselerere fra 20.000 rpm til over 150.000 rpm på mindre enn 1 sekund!

5 Nyere typer turboer kan oppnå turtall på opptil 220.000 rpm – En 747 jetmotor roterer med ca 7.000 rpm! Luft som kommer inn i turboen har en hastighet opp mot Mach 1 Luft som kommer inn i turboen har en hastighet opp mot Mach 1 Turbin bladene har en periferihastighet på ca 1320 km/t ved normale motorturtall Turbin bladene har en periferihastighet på ca 1320 km/t ved normale motorturtall Turbo fakta

6 Subaru Technical Training Turbocharger

7 Turboens komponenter 1 2 3 4 5 1.Turbinhjul 6

8 Turboens komponenter

9 1 2 3 4 5 1.Turbinhjul 2.Turbinhus 6 Turboens komponenter

10

11 1 2 3 4 5 1.Turbinhjul 2.Turbinhus 3.Lagerhus 6 Turboens komponenter

12

13 1 2 3 4 5 1.Turbinhjul 2.Turbinhus 3.Lagerhus 4.Kompressorhjul 6 Turboens komponenter

14

15 1 2 3 4 5 1.Turbinhjul 2.Turbinhus 3.Lagerhus 4.Kompressorhjul 5.Kompressorhus 6 Turboens komponenter

16 A/R Ratio Subaru Technical Training A A = Area of narrowest opening R R = Distance from turbine shaft to centre of ‘A’

17 Turboens komponenter

18 Subaru Technical Training Air By-Pass Valve

19 1 2 3 4 5 1.Turbinhjul 2.Turbinhus 3.Lagerhus 4.Kompressorhjul 5.Kompressorhus 6.Wastegateaktuator 6 Turboens komponenter

20

21 Subaru Technical Training Wastegate

22 Turboens komponenter

23

24  Exhaust gas drives turbine  Compressor pressurises inlet air Turboens virkemåte

25 Subaru Technical Training Turbocharger ‘Abradable’ Seal ‘New’ STi compressor seal ‘Old’ STi compressor seal ‘Fururoshinto 500

26 Subaru Technical Training Boost Pressure Control

27 Subaru Technical Training Boost Pressure Control

28 Turboens virkemåte 1 2 3 4 5 6 7 8

29 Fra luftfilteret Til Wastegate aktuatoren Fra kompressorhuset Boost Modulation Valve

30 1 2 3 4 5 6 7 8

31

32

33 Part load breather Breather valve Full load breather Veivhus ventilasjon - PCV

34 Oil pressure feed Turbine Compressor Oil drain Oil squirt for added coolingSmøring

35 Termo syphon kjøling

36 Subaru Technical Training Intercooler

37 Subaru Technical Training Intercooler 120  -130  C 70  -80  C Lower combustion temperatureLower combustion temperature Denser air chargeDenser air charge More ignition advance possibleMore ignition advance possible

38 Dårlig smøring Dårlig smøring Fremmedlegemer Fremmedlegemer Ekstreme temperaturer Ekstreme temperaturer Skader på turboen

39 Senk aldri turboen ned i avfettningsvæske ved rengjøring Senk aldri turboen ned i avfettningsvæske ved rengjøring Øk aldri motorturtallet rett før motoren slås av Øk aldri motorturtallet rett før motoren slås av Start aldri motoren når turboslangene er demontert Start aldri motoren når turboslangene er demontert Prøv aldri å inspisere turboen mens motoren går Følg alltid angitte serviceintervaller Følg alltid angitte serviceintervaller Unngå høye turtall rett etter at motoren er startet Unngå høye turtall rett etter at motoren er startet Forhåndsregler for turbomotorer

40 Bruk alltid anbefalte orginaldeler (olje og filter ) Foreta aldri u-autoriserte justeringer Foreta aldri u-autoriserte justeringer Bruk alltid anbefalt pakningsstoff Bruk alltid anbefalt pakningsstoff Fyll alltid oljefilteret før montering Fyll alltid oljefilteret før montering Forhåndsregler for turbomotorer

41 Mulige årsaker: –Redusert luftgjennomstrømning –Luft lekkasjer på trykk siden –Blokkert eller begrenset eksos strøm –Akslingen sitter fast / går tregt –Skade på turbin- og / eller kompressorbladene Dårlig effekt / Svart røyk

42 Mulige årsaker: –Redusert luftgjennomstrømning –Skade på tetningene til akslingen –For høyt trykk i veivhuset –Blokkeringer i returrøret til oljen Blå røyk

43 Mulige årsaker: –Lekkasjer på trykksiden –Skade på turbin- og / eller kompressorbladene –Akslingen sitter fast / går tregt Ulyder

44 Eksempler på skader Misfarget aksling Misfarget aksling

45 Eksempler på skader Slitt aksialskive (Thrust Collar) Slitt aksialskive (Thrust Collar)

46 Eksempler på skader Slitt kompresjonsbakplate Slitt kompresjonsbakplate

47 Eksempler på skader Slitt lager Slitt lager

48 Eksempler på skader Slitte kompressorblader Slitte kompressorblader

49 Eksempler på skader Slitt kompresjonsbakplate / stempelringspor Slitt kompresjonsbakplate / stempelringspor

50 Eksempler på skader Skade på kompressorhjul forårsaket av støv som har trengt seg gjennom kompressoren Skade på kompressorhjul forårsaket av støv som har trengt seg gjennom kompressoren

51 Eksempler på skader Ødelagt lager Ødelagt lager

52 Eksempler på skader Slitt aksiallager Slitt aksiallager

53 Eksempler på skader Slitte kompressorblader Slitte kompressorblader

54 Eksempler på skader Slitte turbinblader Slitte turbinblader

55 Eksempler på skader Ødelagt indre aksiallager Ødelagt indre aksiallager

56 Eksempler på skader Metallavleiring fra lager på akselen Metallavleiring fra lager på akselen

57 Eksempler på skader Slitasje i forsegling (pakningen) Slitasje i forsegling (pakningen)

58 Eksempler på skader Sterkt overopphetet lager Sterkt overopphetet lager

59 Eksempler på skader Slitt kompresjonsringholder Slitt kompresjonsringholder

60 Eksempler på skader Skade på kompressorhjul, kompressor og bakplate Skade på kompressorhjul, kompressor og bakplate forårsaket av en skrue.

61 Eksempler på skader Skade på kompressorhjul forårsaket av mykt fremmedobjekt Skade på kompressorhjul forårsaket av mykt fremmedobjekt

62 Eksempler på skader Misfarging av aksel grunnet høy eksostemperatur Misfarging av aksel grunnet høy eksostemperatur

63 Eksempler på skader Typisk skade på turbinhus grunnet høy temperatur Typisk skade på turbinhus grunnet høy temperatur

64 Eksempler på skader Typisk eksempel på eksplodert kompressorvifte Typisk eksempel på eksplodert kompressorvifte

65 Eksempler på skader Senterhus er kokset av brent olje Senterhus er kokset av brent olje

66 Eksempler på skader Slitt lager sammenlignet med et bra lager Slitt lager sammenlignet med et bra lager

67 Forhåndsregler ved utskifting Etterse luftinnsugsslangen Etterse luftinnsugsslangen Se etter om det er fremmedelementer av noen art i luftinntaket. Se etter om det er fremmedelementer av noen art i luftinntaket. Etterse og rens motorens luftfilter. Er luftfilterelementet kjørt mer enn 10 000 km anbefales det å skifte dette. Etterse og rens motorens luftfilter. Er luftfilterelementet kjørt mer enn 10 000 km anbefales det å skifte dette. Se etter om det er fremmedelementer i eksosmanifolden Se etter om det er fremmedelementer i eksosmanifolden

68 Forhåndsregler ved utskifting Bruk ny pakning mellom turbolader og manifold. Kontroller at den gamle pakningen er fjernet fullstendig. Bruk ny pakning mellom turbolader og manifold. Kontroller at den gamle pakningen er fjernet fullstendig. Smør Rocol-Moly, A.S.P eller tilsvarende smøremiddel på boltenes gjenger Smør Rocol-Moly, A.S.P eller tilsvarende smøremiddel på boltenes gjenger Monter luftinnsugsslangen og kontroller at slangen ikke gir noen mekanisk påvirkning på kompressordekslet. Kontrollér at veivhus- ventilasjonsslangen ikke er tett. Monter luftinnsugsslangen og kontroller at slangen ikke gir noen mekanisk påvirkning på kompressordekslet. Kontrollér at veivhus- ventilasjonsslangen ikke er tett.

69 Forhåndsregler ved utskifting Hvis det er nødvendig å løsne fastspenningsringen eller låseklemmer, av hensyn til vinkelstilling av deksel eller turbinhus skal man påse at korresponderende dreide flater er riktig på plass og at spennringens og låseklemmenes bolter spennes og låses. Hvis det er nødvendig å løsne fastspenningsringen eller låseklemmer, av hensyn til vinkelstilling av deksel eller turbinhus skal man påse at korresponderende dreide flater er riktig på plass og at spennringens og låseklemmenes bolter spennes og låses. Fyll turboladerens leiehus med ren smøreolje. Skift motorolje og oljefilter, bruk alltid riktig olje. Fyll turboladerens leiehus med ren smøreolje. Skift motorolje og oljefilter, bruk alltid riktig olje. Monter oljetilgangsledningen, men ikke oljereturledningen. Monter oljetilgangsledningen, men ikke oljereturledningen.

70 Forhåndsregler ved utskifting Turn motoren uten tenning ved hjelp av startmotoren helt til oljetrykkslampen slukker. Det vil da komme en konstant oljestrøm fra oljereturstussen. Se etter at oljereturrøret ikke er kokset igjen. Montér deretter oljereturledningen. Turn motoren uten tenning ved hjelp av startmotoren helt til oljetrykkslampen slukker. Det vil da komme en konstant oljestrøm fra oljereturstussen. Se etter at oljereturrøret ikke er kokset igjen. Montér deretter oljereturledningen. Start motoren og la den gå med tomgangshastighet mens oljetilgangsledningen undersøkes for utettheter under trykk (min. 3 minutter). Start motoren og la den gå med tomgangshastighet mens oljetilgangsledningen undersøkes for utettheter under trykk (min. 3 minutter).

71 Trykk og temperaturer Hva skjer inne i motoren? Hva skjer inne i motoren?

72 Konsekvenser ved trimming Dump ventil / Pop-off ventil

73


Laste ned ppt "Subaru Norge AS MG Rover Norge Turbo Teknikk. Introduksjon Agenda Agenda –Introduksjon –Litt fakta –Oppbygging & Virkemåte –Feilsøking –Eksempler på skader."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google