Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSeverin Bjerke Endret for 7 år siden
1
LEDELSE I ET MER MYNDIG NAV- KONTOR Tom Colbjørnsen Professor Handelshøyskolen BI Konferanse om partnerskapet i NAV-kontorene 25. april 2016
2
Partnerskape t NAV Direktoratet Kommune Fylkessjef Rådmann Leder NAV - kontor Partnerskapet Arbeidslinje Faglig tung administrasjon Felles målfokus blant ledere Sentrale prioriteringer Innbyggernes totale velferd Begrenset administrasjon Forskjellige målfokus blant ledere Lokale prioriteringer Informasjon, koordinering Instruksjon, rapportering Tom Colbjørnsen
3
Partnerskapets lederutfordringer Gråsoner mellom statlig og kommunal styringslinje Todelt ledelse på fylkesdirektør-/rådmannsnivå Fra organisasjonsproblem til lederutfordring Krav til samordning mellom fylkesdirektør og rådmann NAV – kontorleder må håndtere dobbel rapportering Prioritere en av styringslinjene? Enhetlig versus delt ledelse? Bruke gråsonen mellom stat og kommune til å etablere lokalt handlingsrom? Fra innkurv til proaktiv lederrolle Tom Colbjørnsen
4
NAV - kontorleder Stort ansvar, nok myndighet? NAV-kontorleders handlingsrom Proaktiv lederrolle Kombinere tilrettelegging og styring Kommunisere oppover Konstruktiv dialog Tom Colbjørnsen
5
Myndighet og ansvar Myndighet Retten til å ta og gjennomføre beslutninger (juristene kaller det «kompetanse») Ansvar Forpliktelse til å handle og å stå til rette Handlingsansvar («Responsibility») Forpliktelse til å se til at ting blir gjort Konsekvensansvar («Accountability») Måtte stå til rette for resultatene Tom Colbjørnsen
6
Gyllen regel: Myndighet = ansvar MYNDIGHET SKJØDESLØSHET MAKTMISBRUK LEDERVAKUUM UFORMELLE LEDERE ANSVAR MYNDIGHET= ANSVAR Tom Colbjørnsen
7
Handlingsrommet Sentrale versus lokale beslutninger Standardisering versus skreddersøm Kjøp av tjenester versus egenproduksjon Subkultur versus «NAV-tanken» Overtalelse versus myndighetsutøvelse Tom Colbjørnsen
8
Lederrollen Legge til rette Legge til rette for medarbeideres selvstendighet, kompetanse og initiativ Ledelse ”bottom up” Eksempel: Muligheter for å utøve lokalt faglig skjønn Styre Få medarbeidere med på å iverksette virksomhetens formål og oppdrag Ledelse ”top down” Eksempel: Nye prioriteringer fra sentralt hold
9
God ledelse Ledere bør måles på handlinger og resultater, ikke på medarbeidernes følelser og ”opplevelse”
10
Takk for oppmerksomheten Tom Colbjørnsen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.