Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innkjøpsavdelingen IT-avdelingen Dialogkonferanse Printere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innkjøpsavdelingen IT-avdelingen Dialogkonferanse Printere."— Utskrift av presentasjonen:

1 Innkjøpsavdelingen IT-avdelingen Dialogkonferanse Printere

2 STAVANGER KOMMUNE Agenda ■ Rammer ■ Hva vil vi ha ■ Hva er viktig? ■ Hva kan dere levere? ■ Hvordan bør konkurransen være? ■ Etisk handel

3 STAVANGER KOMMUNE Ramme ■ Konkurransen som kommer ■ Rammer for dialogen ■ Presentere våre behov, diskutere utfordringer og muligheter. ■ Referat ■ Innspill i etterkant (1 uke etter referat) ■ 1 til 1 samtaler

4 STAVANGER KOMMUNE Volum ■ Dagens antall printere ■ Utvikling ■ Hvor er disse plassert? ■ Utskriftshistorikk ■ S/H ■ Farge ■ En- eller tosidig utskrift

5 STAVANGER KOMMUNE Hvilke produkter ■ Dagens produktmatrise ■ Multifunksjonsskrivere vs. Skrivere med tanke på volum ■ Hvordan skal vi betale for dette? ■ Kjøpe ■ Leie ■ «Klikkpris» ■ Leieperiode

6 STAVANGER KOMMUNE TEKNISKE KRAV Liten s/h skriver Liten farge skriver Stor s/h skriver Stor farge skriver Liten s/h multifunksjo ns skriver Liten farge multifunksjo ns skriver Stor farge multifunksj ons skriver Stabil månedlig minimumskapasitet Utskrifts hastighet sort/hvitt (side per minutt) 35 spm40 spm 50 spm20 spm50 spm Utskrifts hastighet farge (side per minutt) 40 spm 20 spm35 spm Utskrifts kvalitet 600 x 600ppt 1200 x 1200ppt 1200 x 2400ppt 600 x 600ppt 1200 x 2400ppt PapirformatA4 A3, A4 SRA3, A3, A4 Papir kapasitet500 ark600 ark700 ark600 ark 1000 ark2000 ark Skal ha tosidig utskriftJa StiftingNei Ja HullingNei Ja Skann funksjonNei Skann til epost System Kortleser sikker utskriftNei Ja Tastepanel for sikker utskrift Nei Ja Skal ha støtte for følgende skriverspråk PCL6, PS2, PS3 PCL6, PS2, PS3, og HTML Systemminne256 MB 512 MB 1 GB2 GB Harddisk 40 GB Oppstartstid fra hvilemodus til klar Maks 5 min Antatt volum – kjøp totalt – 4 år Antatt volum – leie (totalt antall nye avtaler inngått over 4 år) Dagens produktmatrise

7 STAVANGER KOMMUNE Produktkategorisering

8 STAVANGER KOMMUNE Miljø ■ Strømforbruk ■ Støy ■ Tonere ■ Refill ■ Annet?

9 STAVANGER KOMMUNE Tjenester ■ Sikker utskrift – praktisk modell for dette? ■ Oversikt og kontroll over printerparken ■ Utskrift fra mobil og nettbrett ■ Betalingsløsning på enkelte lokasjoner ■ F.eks. biblioteket ■ Annet?

10 STAVANGER KOMMUNE Fremtidens printer?

11 STAVANGER KOMMUNE Servicenivå ■ Administrasjonsløsning ■ Oppe- og nedetid ■ Logistikk ■ Bytte av tonere og lignende

12 STAVANGER KOMMUNE Anskaffelsesprosessen ■ Innspill? ■ Tildelingskriterier ■ Kravspesifikasjon

13 STAVANGER KOMMUNE Hvorfor etiske krav? ■ Kommunene ønsker ikke å kjøpe varer av leverandører som ikke tar arbeids- og miljøforhold på alvor ■ Klare føringer i regelverket og anskaffelsesstrategier om at vi skal aktivt samfunnsansvar ■ Risikoanskaffelse ■ Hvorfor etiske kvalifikasjonskrav? ■ Ønsker å kjøpe varer av ”samfunnsansvarlige leverandører ” ■ Letter kommunenes oppfølging av etiske kontraktskrav ■ (Egnet ved enkeltanskaffelser)

14 STAVANGER KOMMUNE De etiske kravene ■ Manglende oppfyllelse av kvalifikasjonskrav gir grunnlag for avvisning ■ Krever innsats utover papirarbeid – kontraktskrav følges opp i kontraktsperioden ■ Les kravene nøye ■ Men: ■ Kravene er ikke spesielt strenge ■ Informasjon og veiledning fra IEH og Oppdragsgiver

15 STAVANGER KOMMUNE Oppfølging av krav ■ Utgangspunkt: Leverandøren(e) ble kvalifisert, blant annet på bakgrunn av etisk handel ■ Etter inngåelse av kontrakt: Leverandør må fylle ut egenrapporteringsskjema ■ Risikoanalyse og tilbakemelding til leverandør ■ Hva ser vi etter? ■ Leverandørens system for oppfølging av CoC i leverandørkjeden for å se om kontraktsvilkåret etterleves ■ På bakgrunn av informasjon fra leverandør – vurdere kontroll av produksjonssteder ■ Kontroll av lønns- og arbeidsvilkår

16 STAVANGER KOMMUNE Hva er konsekvensene av ikke å følge opp kravene? ■ Brudd på kontraktskrav gir grunnlag for sanksjoner ■ Kommunene ønsker samarbeid ■ Forventer at leverandør følger opp i tråd med anbefalinger fra ekspertise

17 STAVANGER KOMMUNE Hva bør vi tenke på? ■ Noe vi bør gjøre annerledes?

18 STAVANGER KOMMUNE Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Innkjøpsavdelingen IT-avdelingen Dialogkonferanse Printere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google