Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Andre økt: 12 måter å elske bøker på. 2 2. økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Andre økt: 12 måter å elske bøker på. 2 2. økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens."— Utskrift av presentasjonen:

1 Andre økt: 12 måter å elske bøker på

2 2 2. økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens økt (5 min)  Forelesningsfilm (15 min)  Diskusjon i grupper (20 min)  Presentasjon av og forberedelse til en oppgave som skal gjennomføres innen neste gang (15 min) Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på

3 3 Vi «logger» på Før vi går videre med dagens økt, må vi hente frem i bevisstheten noe av kunnskapen om emnet som vi husker fra forrige gang. Bruk noen minutter på å dele erfaringer og refleksjoner i plenum: Hva var det viktigste du syns du lærte i forrige økt? Hvilke erfaringer og refleksjoner har dere gjort dere i utprøvingen av det vi lærte sist? Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på

4 4 Litt repetisjon  Å være en aktiv rollemodell  Den lille samtalen om lesing  Å anbefale en tekst  Å skape forventninger  Bokprat Disse fem punktene trakk Trude Hoel frem i sin forelesning som viktige momenter i arbeid med leselyst. I dag vil fokuset være knyttet kanskje spesielt til de tre første punktene, kort oppsummert her: Trude Hoel sa i sin forelesning at det finnes en rekke ulike måter å arbeide med elevenes leselyst på, og at mange av disse måtene ikke krever timevis med forberedelser. Det handler om å være oppmerksomme, være tydelige i verdsetting av lesing som aktivitet og å gripe anledningen når den byr seg. Å være en aktiv rollemodell innebærer å lese selv – være opptatt av lesing, verdsette egen lesing og verdsette elevenes lesing. ”Den lille samtalen om lesing” handler om engasjement og interesse for elevenes lesing i ikke forberedte hverdagssituasjoner. Å anbefale bøker og andre tekster, aktivt og gjerne individuelt, orientert mot elevens interesser og motivasjon fremmer også leselyst. Arbeid med leselyst Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på

5 5 Dagen økt:  Trude Hoel poengterer altså betydningen av at læreren viser interesse for det elevene leser, og at læreren ser og støtter elevenes utvikling av en leseridentitet.  Dagens økt utdyper dette. Litteraturkritiker Guri Fjeldberg tilbyr en alternativ kategorisering av litteratur i sin forelesning: «12 måter å elske bøker på». Her flytter hun oppmerksomheten vår bort fra fastlåste sjangerbeskrivelser og over på hvordan bøkene kan virke i oss. Dermed tilbyr hun nye innganger til meningsfulle samtaler om bøker med elevene, samtaler som gjør at elevene kanskje oppdager litteraturens relevans for eget liv.  Å gjennomføre samtaler om bøker der elevenes leseropplevelser blir sett og verdsatt, er et skritt på veien mot å lykkes med å etablere en lesekultur der alle elever kan kjenne seg inkludert. Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på


Laste ned ppt "Andre økt: 12 måter å elske bøker på. 2 2. økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google