Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertThomas Christoffersen Endret for 7 år siden
1
Andre økt: 12 måter å elske bøker på
2
2 2. økt er delt inn slik: Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min) Innledning til dagens økt (5 min) Forelesningsfilm (15 min) Diskusjon i grupper (20 min) Presentasjon av og forberedelse til en oppgave som skal gjennomføres innen neste gang (15 min) Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på
3
3 Vi «logger» på Før vi går videre med dagens økt, må vi hente frem i bevisstheten noe av kunnskapen om emnet som vi husker fra forrige gang. Bruk noen minutter på å dele erfaringer og refleksjoner i plenum: Hva var det viktigste du syns du lærte i forrige økt? Hvilke erfaringer og refleksjoner har dere gjort dere i utprøvingen av det vi lærte sist? Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på
4
4 Litt repetisjon Å være en aktiv rollemodell Den lille samtalen om lesing Å anbefale en tekst Å skape forventninger Bokprat Disse fem punktene trakk Trude Hoel frem i sin forelesning som viktige momenter i arbeid med leselyst. I dag vil fokuset være knyttet kanskje spesielt til de tre første punktene, kort oppsummert her: Trude Hoel sa i sin forelesning at det finnes en rekke ulike måter å arbeide med elevenes leselyst på, og at mange av disse måtene ikke krever timevis med forberedelser. Det handler om å være oppmerksomme, være tydelige i verdsetting av lesing som aktivitet og å gripe anledningen når den byr seg. Å være en aktiv rollemodell innebærer å lese selv – være opptatt av lesing, verdsette egen lesing og verdsette elevenes lesing. ”Den lille samtalen om lesing” handler om engasjement og interesse for elevenes lesing i ikke forberedte hverdagssituasjoner. Å anbefale bøker og andre tekster, aktivt og gjerne individuelt, orientert mot elevens interesser og motivasjon fremmer også leselyst. Arbeid med leselyst Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på
5
5 Dagen økt: Trude Hoel poengterer altså betydningen av at læreren viser interesse for det elevene leser, og at læreren ser og støtter elevenes utvikling av en leseridentitet. Dagens økt utdyper dette. Litteraturkritiker Guri Fjeldberg tilbyr en alternativ kategorisering av litteratur i sin forelesning: «12 måter å elske bøker på». Her flytter hun oppmerksomheten vår bort fra fastlåste sjangerbeskrivelser og over på hvordan bøkene kan virke i oss. Dermed tilbyr hun nye innganger til meningsfulle samtaler om bøker med elevene, samtaler som gjør at elevene kanskje oppdager litteraturens relevans for eget liv. Å gjennomføre samtaler om bøker der elevenes leseropplevelser blir sett og verdsatt, er et skritt på veien mot å lykkes med å etablere en lesekultur der alle elever kan kjenne seg inkludert. Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.