Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJohanne Møller Endret for 7 år siden
1
07.05.09 UHR. Dir skole 1 Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse på fakultetsnivå. Knut Fægri Mat.-nat. Fakultet, UiO.
2
07.05.09 UHR. Dir skole 2 Samspill mellom Hvem? Fakultetetsdirektører er mennesker (det er dekaner også) Gode dager, dårlige dager, drømmer, håp, sorger, ambisjoner, kulturbakgrunn, familie, venner,… ”Personkjemien må stemme” – det kan kreve arbeid
3
07.05.09 UHR. Dir skole 3 Ett felles mål Få fakultetet til å fungere best mulig! Er dette entydig? Studiepoeng Forskning Dokumenter og rundskriv (forvaltning) Økonomi Eksterne oppdrag og finansiering Fakultetsledelse er en dårlig arena for private maktkamper og imperier
4
07.05.09 UHR. Dir skole 4 Valuta og verdier Faglig Vit. meritering Publikasjoner Int’l samarbeid Faglige verv Dr. gradsprod. Lønn Administrativt Arbeidsoppgaver Møter Reiser Prosjekter Komiteer Lønn
5
07.05.09 UHR. Dir skole 5 Tradisjonell delt ledelse RektorDekan Inst.leder U-dirFak.dirKontorsjef
6
07.05.09 UHR. Dir skole 6 Enhetlig ledelse RektorDekanInst.leder U-dirFak.dirKontorsjef
7
07.05.09 UHR. Dir skole 7 Administrasjon som profesjon God administrasjon som profesjon er sterkt undervurdert ved norske universiteter (i hvert fall av det vitenskapelige personalet) Fakultetsdirektøren skal sørge for at det leveres administrative tjenester av høy standard både for fakultet og grunnenheter.
8
07.05.09 UHR. Dir skole 8 Ansvar og muligheter Fakultetsdirektøren er ansvarlig for kvaliteten på saksbehandlingen Denne utføres av Fakultetssekretariatet Instituttadministrasjonene Fakultetsdirektør er overordnet kompe- tanseinstans for instituttenes administra- sjoner. Dette krever direkte kontakt.
9
07.05.09 UHR. Dir skole 9 Hvor går grensene? Er fag bare fag og adm. bare adm? Selvsagt ikke! Tar vi vekk fag, trenger vi heller ikke adm. (Ikke alle har oppdaget dette) Derfor bør Adm. være med på/koblet mot de faglige avgjørelser Faglig ledelse holdes informert om adm. avgjørelser Dette vil helt sikkert svikte på begge fronter.
10
07.05.09 UHR. Dir skole 10 Krisehåndtering Dekanen fungerer dårlig Fakultetsdirektøren fungerer dårlig Samarbeidet fungerer dårlig
11
07.05.09 UHR. Dir skole 11 Dekansvikt Dekan overstyrer/detaljstyrer Dekan styrer tilfeldig/inkonsekvent Dekanen meler egen kake Dekan styrer ikke I en kriseperiode kan fakultetsdirektøren bli nødt til å ”ta opp slakken” Krisen må være reell!!
12
07.05.09 UHR. Dir skole 12 Dekanrollen En får sjelden en dekan med erfaring (max 50% av gangene ved valg) (Dekaner har selvsagt annen erfaring – forskningsledel- se, instituttledelse, organisasjonskompetanse utenfra univ.) Det er fakultetsdirektørens nest viktigste oppgave å sette dekan istand til å fungere som faglig leder (God administrasjon er en nødvendig forutsetning for dette) Fakultetsdirektøren representerer kontinuiteten i overgangsfasen Forsøk på å utnytte dette til egen fordel ved å svekke dekanen vil garantert straffe seg
13
07.05.09 UHR. Dir skole 13 Leveregler for et godt samarbeid? Et godt samarbeid må være basert på holdninger og relasjoner, ellers er reglene unødvendige Dekan og direktør må selv finne sitt samhandlingsmønster innenfor dette Regler er glimrende for å regulere forhold man er enige om, ikke som våpen i interessekamp
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.