Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005."— Utskrift av presentasjonen:

1 Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005

2 Forutsetninger Barn er forskjellige og lærer å lese på forskjellige måte Lesing er både avkoding og forståelse De fleste lærer å lese uten problem Noen barn trenger systematisk trening i avkoding Leseopplæringa bør bygge på metodekombinasjon Metaspråklig bevissthet er en kritisk faktor Det er viktig at barnet får mye erfaring med skriftspråket Lese- og skriveutviklinga starter lenge før barnet begynner på skolen Samarbeid med hjemmet er viktig Det er viktig at eleven opplever at han lykkes

3 Debatt om leseopplæringa Utgangspunkt: - kartleggingsprøver skal identifisere elever som av ulike grunner ikke tilegner seg funksjonell leseferdighet - nasjonale prøver skal gi gradert informasjon om alle elevers leseferdighet

4 Debatt om: Metoder (LTG eller lydmetoden?) Bokstavvalg (progresjon, store eller små bokstaver? Stavskrift eller løkkeskrift?) Tekstutvalget (for vanskelig?)

5 Metoder/prinsipper Utgangspunkt i meningsbærende eller meningstomme enheter? Utgangspunkt i ferdigprodusert materiale eller tekster barna lager selv? Systematisk opplæring eller erobring av skriften?

6 Eksempler fra abc-historia Stavemetoden (viktigste metode fram til slutten av 1800-tallet) Lydmetoden (kjent i Norge fra ca. 1850) Helordsmetoden (noe brukt i mellomkrigstida) Setningsmetoden (noe brukt i mellomkrigstida)

7 Bokstavvalg Alfabetisk eller styrt progresjon i abc- boka? Hensyn man må ta: - fonem som er lett å lytte ut - bokstaver som er lett å skrive - fonem /bokstaver det er lett å lage ord av - unngå fonem/bokstaver som er lette å forveksle auditivt (pb, td, kg) eller visuelt (db, il)

8 Skrift i abc-bøker store og små lesebokstaver ca små skrivebokstaver ca store lesebokstaver ca 1965 – 1985små lesebokstaver ca.1985 – 2000store og små lesebokstaver ca ddvariasjon. En del benytter store lesebokstaver

9 Vanskelige tekster Hva er en lett tekst? Meningsfulle tekster Leseopplæring / leseoppdragelse Til slutt. Barn er forskjellige. Det er ikke mulig å lage en abc-bok som passer for alle. Differensieringsmulighet er derfor viktig.

10 ABC-VERK PÅ SMÅSKOLETRINNET ETTER l997 Aschehoug:Sørsdal/Nordbryhn: Pamfilius Fosby Elsness: Sesam Sesam Cappelen:Skjelbred/Dahle. ABC Gyldendal: Beck/Skorge: Språket ditt. Andreklasseboka Samlaget: Busch/Busch/Skjong: Soria Moria. ABC Univ.forlaget:Gulbrandsen/Letting/Haugsand: Felix Fabula leser 2

11 2001/2002: Aschehoug: Fosby Elsness: Zeppelin Cappelen:Skjelbred/Skjelbred: ABC Start Gyldendahl:Kverndokken/Solstad: ABC-boka Samlaget:Bush/Bush/Skjong: ABCles og skriv Damm:Skjelfjord/Skjelfjord: Min Abc. Med to arbeidshefter Gan:Schieldrop: abc NKS-forlaget: Herreschou /Lærum: ABC Pedagogisk forlag: Haugstad: ABC-en Løvetannen forlag: Amundsen/Zeiner: ” Min første lesebok”. Tell forlag:Sporstøl: Tuba Luba


Laste ned ppt "Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google