Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

LEVERANDØRKONFERANSE «MATVARER 2016» 27.04.2016. Hva påvirker oppdragsgivernes innkjøp av mat – utover den generelle behovsdekningen? Fairtrade-kommune.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "LEVERANDØRKONFERANSE «MATVARER 2016» 27.04.2016. Hva påvirker oppdragsgivernes innkjøp av mat – utover den generelle behovsdekningen? Fairtrade-kommune."— Utskrift av presentasjonen:

1 LEVERANDØRKONFERANSE «MATVARER 2016»

2 Hva påvirker oppdragsgivernes innkjøp av mat – utover den generelle behovsdekningen? Fairtrade-kommune Miljøfyrtårn Krav til økologiske produkter Kortreist mat – bruk av lokale produsenter – hvordan skal dette ordnes uten å bryte regelverk? Allergier Forskjellige trender Etnisk sammensetning blant brukere 2

3 3

4 4 Grossistavtale kolonial og tørrvare Kolonial og tørrvare i brutt forpakning Fersk frukt og grønnsaker Ferskt kjøtt og pålegg (hvitt og rødt)Fersk fiskMeierivarerBrød/bakerivarer Iskrem - småis og dessertisØl - Mineralvann Fredrikstadxx Avtale Bama utløper Avtale Manstad kjøtt utløper xxxxx SarpsborgHar avtale med Cater Utløper mai 2016Utløper februar 2017 Har avtale med Tine Har avtale med ButterflyInngår i kolonial HaldenxxxxxNylig inngått avtalexxx Moss Avtale ASKO utløper Avtale Bama utløper Avtale Nortura utløper x Avtale Tine utløper Avtale Råde Bakeri utløper xx Fylkeskommunenxx HvalerxxUtløper Utløper xxxxx Råde Avtale ASKO utløper Avtale Bama utløper Avtale Nortura utløper x Avtale Tine utløper Avtale Råde Bakeri utløper xx Rygge Avtale ASKO utløper Avtale Bama utløper Avtale Nortura utløper x Avtale Tine utløper Avtale Råde Bakeri utløper xx Våler Avtale ASKO utløper Avtale Bama utløper Avtale Nortura utløper x Avtale Tine utløper Avtale Råde Bakeri utløper xx FellesavtalePr. oppdragsgiver?Fellesavtale Pr.oppdragsgiver Pr.oppdragsgiver?FellesavtalePr.oppdragsgiverFellesavtale

5 5

6 Foreløpige problemstillinger vi ønsker å drøfte: Emballasje – traller – containere – paller. Emballasje og bruk av engangs- og eller gjenbruksemballasje. Retur av emballasje 6

7 Distribusjon – levering Bruk av underleverandører – sikkerhet for at våre spesifikke krav videreføres Leveringssteder – hvor er varemottaket til oppdragsgiver, hva betyr bestemmelsen: «leveringssted er det sted som er oppgitt av oppdragsgiver»? Leveringsfrekvens – priskonsekvens? En, to eller tre leveringsdager pr. uke? Avtale leverings/tidsvindu? For distribusjon av kjøl/frys – dokumentere ubrutt kjølerekke 7

8 Priser – prisreguleringer Hovedregel er faste priser for 12 mnd. perioder Hva påvirker prisreguleringer innen de enkelte områder, gjelder faste datoer årlig? Frukt og grønt: Økern-Torg priser, Statens landbruksforvaltning? Brød/bakervarer: Statens landbruksforvaltning? Fersk fisk – «børspriser» som svinger hele tiden? Meierivarer – Statens landbruksforvaltning? Sikkerhet for at priser/kalkyler for nytt sortiment skal beregnes på samme måte som for basissortiment. Ved pakningsendringer skal det ikke kunne gjennomføres prisendringer pr. forbruksenhet som er en del av pakningen. 8

9 Regler for retur Regler for kjøl/frys/matvarer – dokumentasjon for ubrutt kjølerekke Spesielle krav til oppdragsgiver for mottak? Hva kan ikke returneres 9

10 Sortiment Hovedregel er at sortiment skal være fast i avtaleperioden Hovedregel er at forespurt sortiment også skal være basissortiment i avtaleperioden Det vil være behov for økende sortiment for økologiske varer 10

11 Bestilling Hovedregel er at bestillinger skal skje elektronisk gjennom bruk av oppdragsgivers innkjøpssystem – gjenbruk av oppdragsgivers ordrenummer Det vil i perioden være sannsynlig at oppdragsgiverne vil velge andre løsninger/aksesspunkt enn dagens ehandel.no/IBX. Det vil benyttes en blanding av: Katalog – krav til EHF-standard Punch-out: For punch-out-løsning vil det være viktig å kun eksponere det avtalespesifikke sortiment For punch-out skal sortiment og priser være faste i de perioder som er avtalt. Leverandør skal ikke kunne endre priser eller sortiment uten godkjennelse fra oppdragsgiver. Konsekvenser for bruk av punch-out gjennom bruk av aksesspunkt i stedet for ehandel.no? Minimumsbestillinger? Priskonsekvens for «småbestillinger? 11

12 12


Laste ned ppt "LEVERANDØRKONFERANSE «MATVARER 2016» 27.04.2016. Hva påvirker oppdragsgivernes innkjøp av mat – utover den generelle behovsdekningen? Fairtrade-kommune."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google