Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHerman Claussen Endret for 7 år siden
1
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver. Deltakerne blir ressurspersoner i sine virksomheter. Målgruppe: Sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere. Inntil tre fra hver virksomhet velges ut av fagrådgiver.
2
Mål Anvender kunnskap i forhold til observasjoner av grunnleggende behov hos pasienter/brukere Har ferdigheter i å beskrive observasjoner Tar ansvar for å dokumentere og følge opp forordninger/tiltak
3
Temaer Tema 1: Hygiene og eliminasjon Tema 2: Ernæring og legemiddelhåndtering Tema 3: Respirasjon, sirkulasjon og symptomer på sykdom Øving på praktiske ferdigheter (Vitensenteret HSN) Tema 4: Aktivitet, søvn og hvile Tema 5: Alkohol- og legemiddelavhengighet Tema 6: Smerter. Psykososiale behov
4
Struktur for gjennomføringen Medarbeiderne møtes sjy ganger a tre timer, kl. 12.00 – 15.00 for ”modellæring”. Hele dagen avsettes for forberedelser og faglig refleksjon. Skap gode dager dekker innleie av vikarer.
5
Hensikten med økt kompetanse i vurdering Ivareta pasient/brukers sikkerhet slik at uønskede hendelser unngås. Det innebærer å forhindre, forebygge og begrense konsekvenser eller skader som følge av helsetjenesteprosesser
6
Hensikten med økt kompetanse i vurdering Opprettholde kontinuitet til den enkelte pasient Pasienter og pårørende opplever trygghet i forhold til hjelpeapparatet og vet hvem de skal forholde seg til
7
Faglige vurderinger et ansvar på flere nivåer Systemansvar Person ansvar
8
Kunnskapsbasert praksis Jamtvedt G, Hagen KB, Bjørndal A. (2003). Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning kunnskapsbasert praksis Kontekst
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.