Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom."— Utskrift av presentasjonen:

1 1

2 Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom skole og kultur I Bruk konserten! ser vi på kulturopplevelsenes læringspotensiale, og hvordan skolekonsertene kan knyttes til opplæringens og undervisningens formål i skolen. Bruk konserten inneholder: Hvordan bruke konserten: Idébank med 35 metodiske opplegg, forankret i Kunnskapsløftet 06 Hvorfor bruke konserten: Artikkelsamling Nyttige linker og tips om litteratur på feltet opplevelse og læring Eksempler på konsertinformasjoner med Bruk konserten- opplegg Boken er overførbar til andre kunstformer, både de som tilbys gjennom Den kulturelle skolesekken og skolens egne arrangementer (Bruk opplevelsen!).

3 Bakgrunn for Bruk konserten!  Den kulturelle skolesekkens suksessmål: ”Innholdet i DKS skal medvirke til å realisere skolen sine mål slik de kommer til uttrykk i den generelle delen i læreplanverket og de ulike lærerplanene” ”Skolen skal sørge for at det gjennomføres for- og etterarbeide” (Stortingsmelding nr. 8- Kulturell skolesekk for framtida)  Kunst- og kulturundervisning er mange ting. God kunst- og kulturundervisning er et felles ansvar (Partnership). Kunst og kulturundervisning påvirker hele læringsmiljøet. Undervisning i og gjennom kunstfag.  Kunst og pedagogikk, felles målsetninger. Læring gjennom sosiale kontekster og erkjennelsen om at ”musikkopplevelsen er uforutsigbar, ikke forutsetningsløs”  Rikskonsertenes Ressurs og Utviklingssenter: Tiltak og prosjekter som sikrer kvalitet, kompetanse og utvikling av skolekonsertordningen, og styrker samarbeidet med fylkene, kommunene, nasjonale organisasjoner, institusjoner, DKS og skolene. 3

4 Hvorfor er det viktig å bruke opplevelsen? Elevene trener seg på å dekode kunstverk og får et språk for bearbeiding av egne kunstopplevelser. De lærer nye metoder for å videreføre kunnskap og dele opplevelser med hverandre, og trener på det å gi feedback og kritikk til andre. Elevene blir bevisste på, og inspirert av, medelevers skapende arbeid og lærer seg å ta hensyn og til å samhandle om en aktivitet. Elevene skaper seg en forforståelse og en forventning til opplevelsen og får økt kjennskap og eierskap til kunstnerne som kommer til skolen. Elevene trener seg på å være aktive og bevisste i en lyttesituasjon og blir bevisste på egne ønsker rundt det å bli lyttet til. Elevene får en mer helhetlig opplevelse av kunstens og dens kontekst, kunstens funksjon i samfunnet og blir bevisst på hvordan kunsten påvirkes av tiden og samfunnet rundt. 4

5 Bruk konserten! veien videre  Distribusjon i samarbeid med Musikk i Skolen  Kurs, workshops og presentasjoner  Samarbeid andre kunstarter, Bruk opplevelsen?  Samarbeid med andre institusjoner og organisasjoner  Nordisk samarbeid og idé og erfaringsutveksling  Samling av metodiske opplegg på nett, deling av gode idéer  Høgskolesamarbeid  Forskning og evaluering 5

6 6


Laste ned ppt "1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google