Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oseanografi Newton-modul for ungdomstrinnet. Dagen starter med En presentasjon av Newton-rommet Klargjøring av rutiner Regler for sikkerhet, og hvor vi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oseanografi Newton-modul for ungdomstrinnet. Dagen starter med En presentasjon av Newton-rommet Klargjøring av rutiner Regler for sikkerhet, og hvor vi."— Utskrift av presentasjonen:

1 Oseanografi Newton-modul for ungdomstrinnet

2 Dagen starter med En presentasjon av Newton-rommet Klargjøring av rutiner Regler for sikkerhet, og hvor vi finner sikkerhetsutstyr

3 Sjøvann har høyere tetthet enn ferskvann Læreren demonstrerer prinsippet ved at et kar eller stort begerglass fylles halvfullt med ferskvann. Deretter tilsettes sjøvann, som på forhånd er farget med BLÅ farge, dråpevis med pipette. Hva skjer? Elevene gjennomfører deretter de samme forsøkene der en stor og gjennomsiktig målesylinder brukes. Resten av sjøvannet overføres forsiktig til bunnen med glasstrakt og gummislange (forsiktig!)

4

5 Sjøvann har høyere tetthet enn ferskvann Spørsmål: Hvor og når i sjøen er forholdene slik at ferskvannet ligger som et lokk over sjøen?

6

7

8 Veiing av ferskvann og sjøvann Med målesylinder måles et nøyaktig volum ferskvann opp (f.eks. 50 ml eller 100 ml), veies på digitalvekt, og multipliseres opp for å finne vekta av 1000 ml. Det samme gjentas med sjøvann. Hvor mye veier en liter av sjøvannet dere brukte? Til slutt veies den også ukjente vannprøven Regn ut tettheten av vannet (d = m / V) Tetthet = massen dividert med volumet

9 Veiing av ferskvann og sjøvann Nederste del av den krumme vannhinna skal tangere streken for målevolumet Nøyaktig volum justeres med pipette Vekta tareres med tom målesylinder før den tilføres vann Eller: Både vann og målesylinder veies sammen, og vekta av målesylinder trekkes fra (Feilkilder: Hva veier noen dråper utenpå?)

10 Tabell for resultatdata. Fyll ut tabellen: FerskvannSjøvannUkjent vannprøve g/100 mlg/1000 mld = m/Vg/100 mlg/1000 mld = m/Vg/100 mlg/1000 mld = m/V

11

12 Varm sjø er lettere enn kald sjø Læreren demonstrerer prinsippet ved at et kar eller akvarium fylles omtrent halvfullt med sjøvann. Deretter tilsettes oppvarmet sjøvann, som også er tilsatt RØD farge, dråpevis med pipette. Hva skjer? Deretter overføres resten av det oppvarmede og fargede sjøvannet til overflata av karet/akvariet ved hjelp av glasstrakt og gummislange.

13

14 Varm sjø er lettere enn kald sjø Spørsmål: Hvor og når i sjøen er forholdene slik at varmt vann ligger som et lokk over kaldt vann? (Hva er en terskelfjord?)

15

16 Vi lager sjøvann En liter ferskvann skal måles opp og tilsettes gram havsalt. Det røres om til saltet er oppløst. Deretter testes det om noen organismer fra sjøen eller fjæra kan leve i vannet. (Bruk tanglopper, snegler, eller pigghuder)

17 Corioliseffekten Treghet og jordrotasjon gjør at sjøen trekkes motsatt retning av bevegelsesretningen og mot polene, som duggdråper på en roterende ball. Demonstrasjon: Vi bruker et snurrende bord med ei rund form med vann oppi. Bordet snurres i en jevn hastighet slik at det er godt bevegelsesmoment i vannmassene. Dråper med farge kan nå tilføres vannmassene og vi vil observere at dråpene vil bøye av i vinkelrett retning i forhold til vannmassenes bevegelsesretning.

18 Isbiter i sjøvann og ferskvann Isbiter av ferskvann farget kraftig blå med BTB tilsettes begerglass med henholdsvis ferskvann og sjøvann. Forsøket har som formål å avgjøre om en isbit tiner raskest i ferskvann eller sjøvann. Alle elevene skal skrive en lab-rapport om dette forsøket, og elevene i hver gruppe skal starte arbeidet med å bli enige om en hypotese.


Laste ned ppt "Oseanografi Newton-modul for ungdomstrinnet. Dagen starter med En presentasjon av Newton-rommet Klargjøring av rutiner Regler for sikkerhet, og hvor vi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google