Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Motorstyring Dag 2 MG Rover Norge Britisk Bilimport as
2
Stepper Motor Bipolar elektro- motor ECM husker siste posisjon ECM re- kalibrerer motor ved strøm brudd Kan justeres med TestBook / T4 Tenner MIL lampe ved feil Ujevn tomgang MG Rover Norge Britisk Bilimport as
3
Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as
4
Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as
5
Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as
6
Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as
7
Purge Valve Åpner for at bensindamp kan forbrennes ECM bruker PWM signal på 16Hz til justering av åpningen ECM kontrollerer avgassen for å justere mengden bensindamp Tenner MIL lampe Bygger opp trykk i tanken ved feil MG Rover Norge Britisk Bilimport as
8
O 2 Sensorens varme element Arbeids temp 250°C Varme element varmer opp til 300°C ECM bruker PWM signal på 10 Hz for ikke å skade elementet (kondens) Tenner MIL lampe MG Rover Norge Britisk Bilimport as
9
Coil KV6 1 coil pr. plugg Sitter på pluggene på ’even bank’ Kort pluggledning på ’odd bank’ Kan måle primærviklingene med ohmmeter Diode i sekundærviklingene ECM lagrer feilkode kun på primærkretsen MG Rover Norge Britisk Bilimport as
10
Coil K-serie 2 doble coiler Produserer gnist i arbeidstakt og eksos takt Kan måles med ohmmeter ECM lagrer feilkode kun på primærkretsen MG Rover Norge Britisk Bilimport as WB 4.1, 4.2, EX 4.1
11
Innsprøytningsdyser KV6 Luftassistert dyse Luft trekkes inn fra stepper motor huset Steppermotor kan blokkere lufttilgangen Kan måles med ohmmeter ca. 14,5 Tenner MIL lampe MG Rover Norge Britisk Bilimport as
12
Innsprøytningsdyser K-serie Vanlige nåledyser Kan måles med ohmmeter ca. 14,5 Tenner MIL lampe MG Rover Norge Britisk Bilimport as
13
Air condition GM6 eller ATC ECU gir beskjed om å kople inn AC kompressoren, men ECM forbereder blandingsforholdet før den kopler inn AC releet ECM kopler ikke inn ved høy motor temp og stor gasspjeldåpning Lagrer feilkode på AC kompressor rele MG Rover Norge Britisk Bilimport as
14
Kjølevifte 4 hastigheter på KV6 3 hastigheter på K-serie Lagrer feilkode på relepakken MG Rover Norge Britisk Bilimport as
15
MG Rover Norge Britisk Bilimport as
16
MG Rover Norge Britisk Bilimport as
17
MG Rover Norge Britisk Bilimport as
18
MG Rover Norge Britisk Bilimport as
19
MG Rover Norge Britisk Bilimport as
20
MG Rover Norge Britisk Bilimport as
21
MG Rover Norge Britisk Bilimport as
22
Kjølevann temp. måler Signal fra tempgiver via ECM (CAN Bus) Temp måleren er ikke representativ for motor temperaturen! Viser kald ved feil MG Rover Norge Britisk Bilimport as
23
Main Relay Styrt av ECM ECM overvåker system strømmen Lagrer feilkode på kretsen til main relay MG Rover Norge Britisk Bilimport as
24
Signaler til automatgirkasse ECU Tenningsbryter status Feilsignal hvis ECM ikke kan fastslå turtall Moment reduksjons status Turtall Reelt moment Teoretisk max moment CAN konfigurasjon Kjølevann temperatur Gasspjeld åpning MIL status MG Rover Norge Britisk Bilimport as
25
Signaler til Traction Control ECU Feilsignal hvis ECM ikke kan fastslå turtall Moment reduksjons status Turtall Reelt moment Teoretisk max moment MG Rover Norge Britisk Bilimport as EX 4.2
26
Adaptions Tomgangs kontroll systemet Gasspjeld sensoren (TPS) Tenningssystemet Innsprøytningsdysene Veivaksel sensoren Avhengig av ’Closed Loop Control’ MG Rover Norge Britisk Bilimport as
27
Tomgangs kontroll systemet Adaption for grunn tomgangen læres under oppvarming. Veivaksel sensoren gir info. Om turtall Grenseverdiene er lagret i ECM Må resettes ved skifte av TMAP, kjølevann temp sensor og dyser Resetting gjøres med TestBook / T4 MG Rover Norge Britisk Bilimport as
28
MG Rover Norge Britisk Bilimport as
29
Gasspjeld sensor (TPS) Ved skifte av TPS, skal man resette adaptions med TestBook / T4 ECM lærer posisjon til lukket gasspjeld MG Rover Norge Britisk Bilimport as
30
Fuelling closed loop control MG Rover Norge Britisk Bilimport as ECM overvåker blandingsforholdet via O 2 sensorene Justerer PWM signalet til dysene etter dette PWM signalet påvirkes av – Gasspjeld sensoren – Kjølevann temp sensoren – TMAP sensoren – AC, Servo, Dynamo belastning – Purge valve – Forhånds verdien for bensintrykket
31
Fuelling closed loop control Følgende faktorer gir grunnlag til justering av innsprøytningsmengden: – Fabrikkens toleranser – Falsk luft – Falsk bensin (bensindamp via purge valve) – Unormale kjøreforhold MG Rover Norge Britisk Bilimport as
32
Fuelling closed loop control Short term fuel adaptions ser direkte på O 2 sensoren Justerer blandingsforholdet rundt =1 er aktiv hele tiden Oppgis i % av puls bredden – Siemens 2000 EMS 0% 7,5% – MEMS 3 EMS100% 7,5% Kan overvåkes av TestBook / T4 MG Rover Norge Britisk Bilimport as
33
MG Rover Norge Britisk Bilimport as
34
Fuelling closed loop control Long term fuelling adaptions øker bensinmengden med et gitt volum på høye turtall Siemens 2000 EMS0% 1,5% MEMS 3 EMS0% 1,5% Kan ikke sees med TestBook / T4 Lagres i Freeze frame data Begge tenner MIL lampen MG Rover Norge Britisk Bilimport as
35
Veivaksel sensor adaptions Registrerer ’misfire’ ECM lærer CKP signalets karakteristikk Adaptions må resettes ved skifte av svinghjul eller CKP sensor Kan tenne MIL lampe hvis den ikke resettes MG Rover Norge Britisk Bilimport as
36
Årsaker til fusk Tennings problemer Drivstoff problemer Elektriske problemer CKP sensor problemer Mekaniske problemer Luft problemer MG Rover Norge Britisk Bilimport as
37
VIS – Variable Inlet System Hvorfor har vi det? For å øke dreiemomentet over et større turtalls område – Redusere drivstoff forbruk – Redusere avgasser MG Rover Norge Britisk Bilimport as
38
VIS – Variable Inlet System Hvordan gjøres det? Dreiemomentet er avhengig av 2 ting: – Slaglengde (fast) – Kraften over stempelet Areal på stempeltoppen (fast) Drivstoff mengde Luft mengde MG Rover Norge Britisk Bilimport as
39
VIS – Variable Inlet System Systemet gjør seg nytte av momenter som alltid er der. Luftens bevegelses energi ( E k = m * v 2 ) Luftens svingninger (resonans) MG Rover Norge Britisk Bilimport as
40
Bevegelses energi og Resonans Ventil åpen, luften beveger seg fritt Ventil stengt, luften komprimeres pga. bevegelses energien Ventil stengt, luften ekspanderer, pga. bevegelses energien MG Rover Norge Britisk Bilimport as
41
Bevegelses energi og Resonans Ventilen stengt, luften komprimeres igjen Ventilen åpen, luften strømmer inn i sylinderen, og gjør seg nytte av den bevegelsesenergien som er i luften. MG Rover Norge Britisk Bilimport as
42
Bevegelses energi og Resonans Ventil åpen, luften beveger seg fritt Ventil stengt, luften komprimeres pga. bevegelses energien Ventil stengt, luften ekspanderer, pga. bevegelses energien MG Rover Norge Britisk Bilimport as
43
VIS – Variable Inlet System Resonansen bestemmes av volumet i manifolden VIS forandrer volumet, og derfor også resonansen slik at den er maksimal over et større turtalls område. Dette gir: – Bedre fylling av sylinderene – Økt drivstoffmengde – Økt dreiemoment MG Rover Norge Britisk Bilimport as
44
VIS – Variable Inlet System Spjeldene i innsugsmanifolden styres av ECU’en på bakgrunn av signaler fra: – Throttle Position Sensor – Crankshaft Sensor – Vehicle Speed Sensor MG Rover Norge Britisk Bilimport as
45
VIS – Variable Inlet System På Rover KV6 motoren arbeider systemet i 3 trinn Lavt turtall Mellomregisteret Høyt turtall MG Rover Norge Britisk Bilimport as
46
VIS – Variable Inlet System
48
Praktiske oppgaver
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.