Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Motorstyring Dag 2 MG Rover Norge Britisk Bilimport as.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Motorstyring Dag 2 MG Rover Norge Britisk Bilimport as."— Utskrift av presentasjonen:

1 Motorstyring Dag 2 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

2 Stepper Motor Bipolar elektro- motor ECM husker siste posisjon ECM re- kalibrerer motor ved strøm brudd Kan justeres med TestBook / T4 Tenner MIL lampe ved feil Ujevn tomgang MG Rover Norge Britisk Bilimport as

3 Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as

4 Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as

5 Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as

6 Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as

7 Purge Valve Åpner for at bensindamp kan forbrennes ECM bruker PWM signal på 16Hz til justering av åpningen ECM kontrollerer avgassen for å justere mengden bensindamp Tenner MIL lampe Bygger opp trykk i tanken ved feil MG Rover Norge Britisk Bilimport as

8 O 2 Sensorens varme element Arbeids temp 250°C  Varme element varmer opp til 300°C ECM bruker PWM signal på 10 Hz for ikke å skade elementet (kondens) Tenner MIL lampe MG Rover Norge Britisk Bilimport as

9 Coil KV6 1 coil pr. plugg Sitter på pluggene på ’even bank’ Kort pluggledning på ’odd bank’ Kan måle primærviklingene med ohmmeter Diode i sekundærviklingene ECM lagrer feilkode kun på primærkretsen MG Rover Norge Britisk Bilimport as

10 Coil K-serie 2 doble coiler Produserer gnist i arbeidstakt og eksos takt Kan måles med ohmmeter ECM lagrer feilkode kun på primærkretsen MG Rover Norge Britisk Bilimport as WB 4.1, 4.2, EX 4.1

11 Innsprøytningsdyser KV6 Luftassistert dyse Luft trekkes inn fra stepper motor huset Steppermotor kan blokkere lufttilgangen Kan måles med ohmmeter ca. 14,5  Tenner MIL lampe MG Rover Norge Britisk Bilimport as

12 Innsprøytningsdyser K-serie Vanlige nåledyser Kan måles med ohmmeter ca. 14,5  Tenner MIL lampe MG Rover Norge Britisk Bilimport as

13 Air condition GM6 eller ATC ECU gir beskjed om å kople inn AC kompressoren, men ECM forbereder blandingsforholdet før den kopler inn AC releet ECM kopler ikke inn ved høy motor temp og stor gasspjeldåpning Lagrer feilkode på AC kompressor rele MG Rover Norge Britisk Bilimport as

14 Kjølevifte 4 hastigheter på KV6 3 hastigheter på K-serie Lagrer feilkode på relepakken MG Rover Norge Britisk Bilimport as

15 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

16 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

17 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

18 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

19 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

20 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

21 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

22 Kjølevann temp. måler Signal fra tempgiver via ECM (CAN Bus) Temp måleren er ikke representativ for motor temperaturen! Viser kald ved feil MG Rover Norge Britisk Bilimport as

23 Main Relay Styrt av ECM ECM overvåker system strømmen Lagrer feilkode på kretsen til main relay MG Rover Norge Britisk Bilimport as

24 Signaler til automatgirkasse ECU Tenningsbryter status Feilsignal hvis ECM ikke kan fastslå turtall Moment reduksjons status Turtall Reelt moment Teoretisk max moment CAN konfigurasjon Kjølevann temperatur Gasspjeld åpning MIL status MG Rover Norge Britisk Bilimport as

25 Signaler til Traction Control ECU Feilsignal hvis ECM ikke kan fastslå turtall Moment reduksjons status Turtall Reelt moment Teoretisk max moment MG Rover Norge Britisk Bilimport as EX 4.2

26 Adaptions Tomgangs kontroll systemet Gasspjeld sensoren (TPS) Tenningssystemet Innsprøytningsdysene Veivaksel sensoren Avhengig av ’Closed Loop Control’ MG Rover Norge Britisk Bilimport as

27 Tomgangs kontroll systemet Adaption for grunn tomgangen læres under oppvarming. Veivaksel sensoren gir info. Om turtall Grenseverdiene er lagret i ECM Må resettes ved skifte av TMAP, kjølevann temp sensor og dyser Resetting gjøres med TestBook / T4 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

28 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

29 Gasspjeld sensor (TPS) Ved skifte av TPS, skal man resette adaptions med TestBook / T4 ECM lærer posisjon til lukket gasspjeld MG Rover Norge Britisk Bilimport as

30 Fuelling closed loop control MG Rover Norge Britisk Bilimport as ECM overvåker blandingsforholdet via O 2 sensorene Justerer PWM signalet til dysene etter dette PWM signalet påvirkes av – Gasspjeld sensoren – Kjølevann temp sensoren – TMAP sensoren – AC, Servo, Dynamo belastning – Purge valve – Forhånds verdien for bensintrykket

31 Fuelling closed loop control Følgende faktorer gir grunnlag til justering av innsprøytningsmengden: – Fabrikkens toleranser – Falsk luft – Falsk bensin (bensindamp via purge valve) – Unormale kjøreforhold MG Rover Norge Britisk Bilimport as

32 Fuelling closed loop control Short term fuel adaptions ser direkte på O 2 sensoren Justerer blandingsforholdet rundt =1 er aktiv hele tiden Oppgis i % av puls bredden – Siemens 2000 EMS 0%  7,5% – MEMS 3 EMS100%  7,5% Kan overvåkes av TestBook / T4 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

33 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

34 Fuelling closed loop control Long term fuelling adaptions øker bensinmengden med et gitt volum på høye turtall Siemens 2000 EMS0%  1,5% MEMS 3 EMS0%  1,5% Kan ikke sees med TestBook / T4 Lagres i Freeze frame data Begge tenner MIL lampen MG Rover Norge Britisk Bilimport as

35 Veivaksel sensor adaptions Registrerer ’misfire’ ECM lærer CKP signalets karakteristikk Adaptions må resettes ved skifte av svinghjul eller CKP sensor Kan tenne MIL lampe hvis den ikke resettes MG Rover Norge Britisk Bilimport as

36 Årsaker til fusk Tennings problemer Drivstoff problemer Elektriske problemer CKP sensor problemer Mekaniske problemer Luft problemer MG Rover Norge Britisk Bilimport as

37 VIS – Variable Inlet System Hvorfor har vi det? For å øke dreiemomentet over et større turtalls område – Redusere drivstoff forbruk – Redusere avgasser MG Rover Norge Britisk Bilimport as

38 VIS – Variable Inlet System Hvordan gjøres det? Dreiemomentet er avhengig av 2 ting: – Slaglengde (fast) – Kraften over stempelet Areal på stempeltoppen (fast) Drivstoff mengde Luft mengde MG Rover Norge Britisk Bilimport as

39 VIS – Variable Inlet System Systemet gjør seg nytte av momenter som alltid er der. Luftens bevegelses energi ( E k = m * v 2 ) Luftens svingninger (resonans) MG Rover Norge Britisk Bilimport as

40 Bevegelses energi og Resonans Ventil åpen, luften beveger seg fritt Ventil stengt, luften komprimeres pga. bevegelses energien Ventil stengt, luften ekspanderer, pga. bevegelses energien MG Rover Norge Britisk Bilimport as

41 Bevegelses energi og Resonans Ventilen stengt, luften komprimeres igjen Ventilen åpen, luften strømmer inn i sylinderen, og gjør seg nytte av den bevegelsesenergien som er i luften. MG Rover Norge Britisk Bilimport as

42 Bevegelses energi og Resonans Ventil åpen, luften beveger seg fritt Ventil stengt, luften komprimeres pga. bevegelses energien Ventil stengt, luften ekspanderer, pga. bevegelses energien MG Rover Norge Britisk Bilimport as

43 VIS – Variable Inlet System Resonansen bestemmes av volumet i manifolden VIS forandrer volumet, og derfor også resonansen slik at den er maksimal over et større turtalls område. Dette gir: – Bedre fylling av sylinderene – Økt drivstoffmengde – Økt dreiemoment MG Rover Norge Britisk Bilimport as

44 VIS – Variable Inlet System Spjeldene i innsugsmanifolden styres av ECU’en på bakgrunn av signaler fra: – Throttle Position Sensor – Crankshaft Sensor – Vehicle Speed Sensor MG Rover Norge Britisk Bilimport as

45 VIS – Variable Inlet System På Rover KV6 motoren arbeider systemet i 3 trinn Lavt turtall Mellomregisteret Høyt turtall MG Rover Norge Britisk Bilimport as

46 VIS – Variable Inlet System

47

48 Praktiske oppgaver


Laste ned ppt "Motorstyring Dag 2 MG Rover Norge Britisk Bilimport as."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google