Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBirgit Lindberg Endret for 7 år siden
1
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Jon Olaf Olaussen ASKU Handelshøyskolen i Trondheim 1
2
Tidligere: Studiekvalitetsundersøkelsen Fokus på: Utvikling over tid Sammenligning med andre avdelinger Nå: Studiebarometeret Fokus på: Utvikling over tid Sammenligning med tilsvarende utdanninger 2 Kan vi bruke studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring?
3
3
4
Vår 2013Høst 2013 Master øk-adm6564 (samme kull) Master i ledelse av teknologi 7675 (samme kull) Bachelor øk-adm7182 4 Sammenlignet med våren 2013 Total tilfredshet:
5
Eksempel fra Handelshøyskolen i Trondheim Forslag, ikke fasit 1.Går igjennom resultater fra undersøkelsen på ASKU møte Ser på utvikling over tid Endringer? Ser bak resultatene Plukker ut fokusområder 5 Hvordan kan vi bruke studiekvalitetsundersøkelser?
6
Fokuserer på trender/endringer Diskuterer ikke spørsmålsstilling/detaljer Diskuterer ikke hvorvidt 4 på en skala fra 1-5 er bra eller ikke, men hvordan vi kan bli bedre Presenterer fokusområder Eksempel fra våren 2013: Personalseminar juni 2013 6 2. Legger fram hovedresultatene på personalseminar
7
7
8
2012: 58 8
9
9 Forskningsbasert utdanning – indeks Spørsmål i indeks Kjennskapen jeg har fått til høgskolens egen forskning Kjennskapen jeg har fått til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet Innsikten jeg har fått i vitenskapelig metode Kunnskapen jeg har fått om fagområdets historie
10
«Hvordan kan vi bli bedre på pedagogisk kvalitet?» «Hvordan kan vi bli bedre på forskningsbasert undervisning?» Plenumsdiskusjon/debatt 10 3. Gruppearbeid med spørsmål:
11
1.Komme opp med ideer/tiltak Pedagogikk Etablere seminarserie med vekt på pedagogikk Oppfordre til kollegaveiledning/samarbeid FOU basert undervisning Sørge for flittigere oppmøte på interne FOU-seminarer Presisere at ting er FOU basert 2. Heve bevisstheten om fokusområder 11 To hovedmål
12
For hver studieprogram: Er det for mye eller lite undervisning? Er det for mye eller lite obligatorisk aktivitet? Er det for mye eller lite case? 12 Andre nytteelementer fra studiebarometeret
13
Tilbakemelding til studiebarometeret/NOKUT Stort sett grei undersøkelse, men: 13 Hva kan studiebarometeret bruke oss til?
14
Fjerne/omdefinere spørsmål om innfridde forventninger Gir absolutt ingen svar, bare nye spørsmål: Eks: Respondent som har meget lave forventninger og får disse innfridd: svarer 5 (helt enig) Respondent som har meget høye forventninger og får disse innfridd svarer 5 (helt enig). 14 Oppfordring til NOKUT
15
Vil gjerne ha svarene innen en til to uker etter svarfrist, ikke 3 mnd……. Alltid en fordel å kunne ta tak i ting straks først og fremst en temperaturmåling Ingen tekniske grunner til at det skal ta 3 mnd 15 Tidsaspekt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.