Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Keller/Gjørven-20081 Kreativ skriving I praksis med praktikere for tysk-fransk-spansk-praktiserende.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Keller/Gjørven-20081 Kreativ skriving I praksis med praktikere for tysk-fransk-spansk-praktiserende."— Utskrift av presentasjonen:

1 Keller/Gjørven Kreativ skriving I praksis med praktikere for tysk-fransk-spansk-praktiserende

2 Keller/Gjørven Læring gjennom bruk av språket Dikt 11ern (das Elfchen – l’onze – l’once) Jeg arbeider … Gater … Kjærlighet (Lykken) er.. Stedet hvor jeg … Hvis jeg sier … Jeg ville gjerne, … Fortelling 2 setninger lager en fortelling 10 ord lager en fortelling Bagen (die Tasche – le sac – bolso) Bilde blir fortelling

3 Keller/Gjørven I første linje: en farge (1 ord) I andre linje: noe som har denne fargen (2 ord) I tredje linje: en setning om hvor det/den er eller hva det/den gjør (3 ord) I fjerde linje: skriv noe om deg selv, begynn med “jeg” (4 ord) I femte linje: ett avsluttende ord (1 ord)

4 Keller/Gjørven jeg arbeider Jeg arbeider Du arbeider Han arbeider Hun arbeider Vi arbeider Dere arbeider De ….

5 Keller/Gjørven Gater … Skriv et dikt med utgangspunkt i første strofe og fast mønster: avenidas Avenidas y flores flores flores y mujeres avenidas avenidas y mujeres avenidas y flores y mujeres un admirador (fjell) (kafeer) (du) (hav) ….. ….. ….

6 Keller/Gjørven Si je dis….. / Wenn ich … sage, Skriv et dikt med utgangspunkt i første strofe og fast mønster:  Hvis jeg sier strand, tenker jeg på sol  Hvis jeg sier sol, tenker jeg på…..

7 Keller/Gjørven Kjærlighet er … Lykke er … Jeg ville gjerne …, men Skriv et dikt med utgangspunkt i første strofe og fast mønster: Lykke er å sitte i solen. Lykke … Jeg ville gjerne …, men …

8 Keller/Gjørven setninger lager en fortelling (dialog) Lærer skriver ulike setninger fra ”de siste arbeidstekstene” på hvert sitt ark (tilsvarende antall elever) Hver elev får 1 setning Elevene (2er grupper) innarbeider sine to setninger i en naturlig dialog eller fortelling Fortellingene / dialogene spilles/fortelles for klassen

9 Keller/Gjørven Eksempelsetninger. Lag dialogene! Premier til de beste!!!!!!!!! Chile tiene una costa muy larga. أEres un pesado! En temps ordinaire, ma mère es supportable. La France est le plus beau pays du monde. Ich war mit Monika in der Stadt. Lissabon muss übrigens auch sehr schön sein.

10 Keller/Gjørven ord lager en fortelling Lag fortellingen med disse ordene (max 100 ord) Descartes / Goethe / Cervantes Fjellvei Rosa Madrid / Paris / Berlin Rotte Kafé Prinsesse Stjernehimmel Telefonkatalog Jeg

11 Keller/Gjørven Bilde blir fortelling/tekst Mål: Utvikle vokabular og lage en tekst i samarbeid med andre (valgfri sjanger). Grupper på fire (nummerert 1,2,3,4 i gruppen) Alle gruppene får utlevert samme bilde Hvert medlem har et A-4 ark I basisgruppen: Sammen skriver de alle ord/uttrykk de kommer på som kan ha tilknytning til bildet (ca 5 minutter) Hver deltaker skriver på sitt ark. 1erne går sammen med 1erne, 2erne med 2erne osv. De har med sine ”ordark” og utveksler nye ord i de nye gruppene. Alt skrives på listene som stadig blir lengre.( ca 5-10 minutter). Tilbake til basisgruppen der ”ordarkene” legges sammen til en ordbank. Gruppen bestemmer hva slags produkt de vil lage (skuespill, beskrivelser, historier om det som skjer (nå, før, etter etc.). Vurdering: Hva lærte vi av en slik arbeidsmåte? Hvordan kan man lære og anvende nye ord? Hva kan man lære av hverandre? Hvordan kan man samarbeide om å skrive en tekst?

12 Keller/Gjørven Bagen Fyll en bag med ulike ting som stimulerer fantasien. Oppgaven: Skriv en historie om personen som eier disse tingene


Laste ned ppt "Keller/Gjørven-20081 Kreativ skriving I praksis med praktikere for tysk-fransk-spansk-praktiserende."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google