Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSarah Hansen Endret for 7 år siden
1
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Praksisnær FoU Fra forskning til praksis – får vi det til og har vi gode eksempler? -en konferanse i regi av Strategiske høgskoleprosjekter (SHP) 23. Oktober 2013 Gro Jamtvedt, avdelingsdirektør, professor II i fysioterapi
2
2 God kunnskap bidrar til gode helsetjenester
3
Arbeidsområder Kunnskapsbasert praksis og politikkutforming Kvalitet og pasientsikkerhet
4
FoU Grunnforskning Anvendt forskning Utviklingsarbeid Norges forskningsråd, 1999
5
FoU Grunnforskning er eksperimentell eller teoretisk virksomhet som primært utføres for å skaffe til veie ny kunnskap om det underliggende grunnlaget for fenomener og observerbare fakta, uten sikte på spesiell anvendelse eller bruk. Anvendt forskning er også virksomhet av original karakter som utføres for å skaffe til veie ny kunnskap. Anvendt forskning er imidlertid primært rettet mot bestemte praktiske mål eller anvendelser. Utviklingsarbeid er systematisk virksomhet som anvender eksisterende kunnskap fra forskning og praktisk erfaring Norges forskningsråd, 1999
6
Praksisnær FoU Grunnforskning er eksperimentell eller teoretisk virksomhet som primært utføres for å skaffe til veie ny kunnskap om det underliggende grunnlaget for fenomener og observerbare fakta, uten sikte på spesiell anvendelse eller bruk. Anvendt forskning er også virksomhet av original karakter som utføres for å skaffe til veie ny kunnskap. Anvendt forskning er imidlertid primært rettet mot bestemte praktiske mål eller anvendelser. Utviklingsarbeid er systematisk virksomhet som anvender eksisterende kunnskap fra forskning og praktisk erfaring Norges forskningsråd, 1999
7
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Praksisnær forskning = anvendt forskning
8
Generere ny kunnskap gjennom –Primærforskning –Oppsummering av forskning
9
Praksisnær forskning = anvendt forskning Generere ny kunnskap gjennom –Primærforskning –Oppsummering av forskning
10
Low priority questions addressed Important outcomes not assessed Clinicians and patients not involved in setting research agendas Questions relevant to clinicians & patients? Over 50% studies designed without reference to systematic reviews of existing evidence Over 50% of studies fail to take adequate steps to reduce biases, e.g. unconcealed treatment allocation Appropriate design and methods? Over 50% of studies never published in full Biased under- reporting of studies with disappointing results Accessible full publication? Over 30% of trial interventions not sufficiently described Over 50% of planned study outcomes not reported Most new research not interpreted in the context of systematic assessment of other relevant evidence Unbiased and usable report? Research waste Chalmers & Glasziou, Lancet 2009
11
Low priority questions addressed Important outcomes not assessed Clinicians and patients not involved in setting research agendas Questions relevant to clinicians & patients? Over 50% studies designed without reference to systematic reviews of existing evidence Over 50% of studies fail to take adequate steps to reduce biases, e.g. unconcealed treatment allocation Appropriate design and methods? Over 50% of studies never published in full Biased under- reporting of studies with disappointing results Accessible full publication? Over 30% of trial interventions not sufficiently described Over 50% of planned study outcomes not reported Most new research not interpreted in the context of systematic assessment of other relevant evidence Unbiased and usable report? Research waste Chalmers & Glasziou, Lancet 2009
12
Jeg er opptatt av ….
13
www.kunnskapsbasertpraksis.no
14
Praksisnær forskning Spørsmål og foretrukket design Kvalitative metoderErfaringer, opplevelser og holdninger Hvordan oppleves det KohortePrognoseHvordan går det Randomisert kontrollert studie Effekt av forebygging, behandling Hva kan vi gjøre Diagnostisk test (tverrsnitt) opp mot referansetest Måleinstrumenter, tester og diagnostikk Hvordan kan vi avgjøre om noen Kasus- kontroll/kohortestudier Kvalitative metoder Etiologi (årsaksforhold)Hvorfor får noen TverrsnittstudierUtbredelse/forekomstHvor mange har en spesiell plage eller problem
17
Low priority questions addressed Important outcomes not assessed Clinicians and patients not involved in setting research agendas Questions relevant to clinicians & patients? Over 50% studies designed without reference to systematic reviews of existing evidence Over 50% of studies fail to take adequate steps to reduce biases, e.g. unconcealed treatment allocation Appropriate design and methods? Over 50% of studies never published in full Biased under- reporting of studies with disappointing results Accessible full publication? Over 30% of trial interventions not sufficiently described Over 50% of planned study outcomes not reported Most new research not interpreted in the context of systematic assessment of other relevant evidence Unbiased and usable report? Research waste Chalmers & Glasziou, Lancet 2009
18
Praksisnær forskning = anvendt forskning Generere ny kunnskap gjennom –Primærforskning –Oppsummering av forskning
19
Praksisnær oppsummering av forskning Spørsmål og foretrukket design Kvalitative metoderErfaringer, opplevelser og holdninger Hvordan oppleves det KohortePrognoseHvordan går det Randomisert kontrollert studie Effekt av forebygging, behandling Hva kan vi gjøre Diagnostisk test (tverrsnitt) opp mot referansetest Måleinstrumenter, tester og diagnostikk Hvordan kan vi avgjøre om noen Kasus- kontroll/kohortestudier Kvalitative metoder Etiologi (årsaksforhold)Hvorfor får noen TverrsnittstudierUtbredelse/forekomstHvor mange har en spesiell plage eller problem
20
Systematisk oversikt Sammenstilling av resultater fra flere studier Alle relevante enkeltstudier Resultater som kan sammenlignes
21
Systematisk oversikt (systematic review) A review of a clearly formulated question that uses systematic and explicit methods to identify, select, and critically appraise relevant research, and to collect and analyse data from the studies that are included in the review. Statistical methods (meta-analysis) may or may not be used to analyse and summarise the results of the included studies Cochrane glossary 2012
22
Kunnskapssenterets samfunnsoppdrag Oppsummere forskningsbasert kunnskap –Forskning om effekt av tiltak –Forebygging, screening og diagnostikk, behandling, rehabilitering og organisering av tjenester
26
The Campbell Collaboration (C2) helps people make well-informed decisions by preparing, maintaining and disseminating systematic reviews in education, crime and justice, and social welfare.
27
5 år med rapportering av forskningsbehov
28
Low priority questions addressed Important outcomes not assessed Clinicians and patients not involved in setting research agendas Questions relevant to clinicians & patients? Over 50% studies designed without reference to systematic reviews of existing evidence Over 50% of studies fail to take adequate steps to reduce biases, e.g. unconcealed treatment allocation Appropriate design and methods? Over 50% of studies never published in full Biased under- reporting of studies with disappointing results Accessible full publication? Over 30% of trial interventions not sufficiently described Over 50% of planned study outcomes not reported Most new research not interpreted in the context of systematic assessment of other relevant evidence Unbiased and usable report? Research waste Chalmers & Glasziou, Lancet 2009
29
Med utgangspunkt i systematiske oversikter 1500 kliniske forsøk –50% siterer ingen el kun ett tidligere forsøk Clarke M, Hopewell S, Chalmers I. Clinical trials should begin and end with systematic reviews of relevant evidence: 12 years and waiting. Lancet 2010 Ingen forbedring gjennom 12 år Robinson KA, Goodman SN. A systematic examination of the citation of prior research in reports of randomized, controlled trials. Ann Intern Med 2011
30
Kunnskapsbasert forskning ”er å basere forskningsspørsmål på en systematisk oppsummering av tidligere forskning og fortolke nye resultater opp mot helheten av tidligere forskning” Lund, Jamtvedt, Nortvedt 2013
31
Low priority questions addressed Important outcomes not assessed Clinicians and patients not involved in setting research agendas Questions relevant to clinicians & patients? Over 50% studies designed without reference to systematic reviews of existing evidence Over 50% of studies fail to take adequate steps to reduce biases, e.g. unconcealed treatment allocation Appropriate design and methods? Over 50% of studies never published in full Biased under- reporting of studies with disappointing results Accessible full publication? Over 30% of trial interventions not sufficiently described Over 50% of planned study outcomes not reported Most new research not interpreted in the context of systematic assessment of other relevant evidence Unbiased and usable report? Research waste Chalmers & Glasziou, Lancet 2009
32
Low priority questions addressed Important outcomes not assessed Clinicians and patients not involved in setting research agendas Questions relevant to clinicians & patients? Over 50% studies designed without reference to systematic reviews of existing evidence Over 50% of studies fail to take adequate steps to reduce biases, e.g. unconcealed treatment allocation Appropriate design and methods? Over 50% of studies never published in full Biased under- reporting of studies with disappointing results Accessible full publication? Over 30% of trial interventions not sufficiently described Over 50% of planned study outcomes not reported Most new research not interpreted in the context of systematic assessment of other relevant evidence Unbiased and usable report? Research waste Chalmers & Glasziou, Lancet 2009
33
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Praksisnær utviklingsarbeid = iverksette kunnskapsbasert praksis (anvender eksisterende kunnskap fra forskning og praktisk erfaring)
35
Forskningsmeldingen Samlet reflekterer strategiene nødvendigheten av kunnskapsbasert utvikling på alle samfunnsområder. Meld. St. 18 (2012–2013). Lange linjer – kunnskap gir muligheter
37
Kunnskapsbasert praksis Å utøve kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i den gitte situasjonen Nortvedt et al 2008
38
Status og viktige spørsmål for FoU Vi har lite kunnskap om den konkrete fagutøvelsen i helse- og sosialtjenesten i Norge Viktige spørsmål –hva slags tiltak mottar pasienter/brukere i Norge? –er det godkvalitet, er det kunnskapsbasert? –er det stor variasjon i fagutøvelsen ? –hva kan forklare en eventuell variasjon?
40
The Washington Post, Okt 15th
43
Runciman et al 2012
44
Behov for endring og forbedring DiagnoseAndel av pasienter som rapporterer å ha mottatt anbefalt behandling Hjerte/kar (koronarsykdom)90% Diabetes63 % Astma39% Overvekt24% Alkoholproblemer13% Totalt for 22 diagnoser53% Runciman et al 2012
45
Er det uheldig variasjon i praksis der du jobber ???
46
Kompetanse og gode informasjonskilder
47
Kunnskapsbaserte fagprosedyrer og retningslinjer
48
Audit – praksismåling og evaluering Kvalitetsforbedringsprosess hvor hensikten er å forbedre pasientbehandling og resultat gjennom systematisk gjennomgang av tjenester mot eksplisitte kriterier og iverksetting av endringer hvis det er nødvendig NICE 2002
49
Audit – praksismåling og evaluering Kvalitetsforbedringsprosess hvor hensikten er å forbedre undervisning/praksis og resultat gjennom systematisk gjennomgang av tjenester mot eksplisitte kriterier og iverksetting av endringer hvis det er nødvendig NICE 2002
50
Audit sirkel. Brain and Bywaters 2009
51
Fagutvikling
52
Forskning om iverksetting/implementering Implementation research has been defined as the scientific study of methods to promote the uptake of research findings for the purpose of improving the quality of care It includes the study of influences on healthcare professional and organisational behaviour Implementation science
54
Konklusjon - Praksisnær FoU Kunnskapsbasert forskning –Forskningsspørsmål fra praksis – kjernespørsmål –Systematiske oversikter fra praksis Iverksette kunnskapsbasert praksis i utdanning og praksis –Kompetanse i forskningsmetode og forbedringsarbeid –Gode verktøy
55
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Takk !
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.