Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teknologi og design Høgs 3. – 6. september 2007 Runar Baune Fra til.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teknologi og design Høgs 3. – 6. september 2007 Runar Baune Fra til."— Utskrift av presentasjonen:

1 Teknologi og design Høgs 3. – 6. september 2007 Runar Baune Fra til

2 Runar Baune, Hovseter skole 2 Konstruksjon og bygging av broer Statikk

3 Runar Baune, Hovseter skole 3 … og SV lærer å bygge papirørsbroer av oss!

4 Runar Baune, Hovseter skole 4 Vinnerbroene EF

5 Runar Baune, Hovseter skole 5 Varmluftsballong Varmluftsballong

6 Runar Baune, Hovseter skole 6 … mekanikk …

7 Runar Baune, Hovseter skole 7 Musefelleenergi … Musefelleenergi …

8 Runar Baune, Hovseter skole 8 Mekanisk leke

9 Runar Baune, Hovseter skole 9 Plastknekking / bokstøtter Vakumforming /matboks Kreativitet og utprøving av design

10 Runar Baune, Hovseter skole 10 Bygging av båt og bil

11 Runar Baune, Hovseter skole 11 Innledning til elektronikk

12 Runar Baune, Hovseter skole 12 Lysdiodekart, innledn.elektronikk

13 Runar Baune, Hovseter skole 13 Koplingsskjema for leiligheten

14 Runar Baune, Hovseter skole 14 Modellhus, konstruksjon Skalategning 3D-tegning W-takstol A-takstol

15 Runar Baune, Hovseter skole 15 Modellhus, bygging

16 Runar Baune, Hovseter skole 16

17 Runar Baune, Hovseter skole 17

18 Runar Baune, Hovseter skole 18 Betong og matematikk

19 Runar Baune, Hovseter skole 19 Begrunnelser for teknolgi i skolen  Allmenndannelse  Rettferdighet  Likestilling  Næringslivsorientering  Rekruttering til teknologiske yrker

20 Runar Baune, Hovseter skole 20 Hva menes med teknologi?  Teknologi og kultur (L 97 s 27)  Teknolgi er framgangsmåter menneskene har utviklet for å nå sine mål, arbeide lettere og samarbeide bedre. Teknologi gir hjelpemidler for å lage og gjøre ting – dyrke jord, veve klær, bygge hus, leke sykdom eller reise til lands, til vanns eller i luften.

21 Runar Baune, Hovseter skole 21 Hva er design?  Design angår altså produktets funksjonelle egenskaper like meget som dets utseende … Design består både av prosess og det resultat som muliggjør forholdet mennesker og omgivelser. … (Per Farstad, 2003) (Per Farstad, 2003)

22 Runar Baune, Hovseter skole 22 Læringssyn  Anvende kunnskaper  Moderne prosesser  Lage produkter  Problemløsning  Flerfaglighet  I sum betyr dette at vi tilbyr et bedre, mer moderne læringsbegrep

23 Runar Baune, Hovseter skole 23 Grunnskolen i andre land ….  De fleste europeiske land har teknologi i sin grunnskole….  ….som obligatorisk fag eller som tverrfaglig emne  Paradoks: Norge er annerledeslandet som ikke har teknologi synlig i skolen, men nå kommer det!

24 Runar Baune, Hovseter skole 24 …. Før nå: Off. engasjement  1997 Tveitereidutvalget  2001 Matematikkrapport RENATE opprettes  2003 Kvalitetesutvalget, St.t. nr 30  2004, Stortingsvedtak : Nytt fagområde Teknologi og design, … relevante fag, … ma/nat.f./KoH  2004 Høst: Læreplankomiteer i arbeid  feb. Høring av ny læreplan  2005 sommer: Ny læreplan klar  2006 høst: Ny læreplan innføres i skolen.

25 Runar Baune, Hovseter skole 25 ToD i hvilke fag?  Disse fagene skulle ta opp i seg elementer av Teknologi og design, ToD  Kunst og Håndverk  Matematikk  Naturfag

26 Runar Baune, Hovseter skole 26 ToD i de 3 planene  I Naturfagplanen er ToD framhevet med egne overskrifter,  I Matematikk er ToD integrert under de enkelte fagmålene  I Kunst og Håndverk er ToD integrert i flere emner som Design, Arkitektur

27 Runar Baune, Hovseter skole 27 Nettsteder 9 temahefter www. renatesenteret.no en rekke prosjekter beskrevet

28 Runar Baune, Hovseter skole 28 Et sukk… Teori er det når man vet alt, men ingenting funker men ingenting funker Praksis er når alt funker, men ingen vet hvorfor. men ingen vet hvorfor. I teknologitimene forenes teori og praksis slik at ingenting virker og ingen vet hvorfor


Laste ned ppt "Teknologi og design Høgs 3. – 6. september 2007 Runar Baune Fra til."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google