Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi Ingen endring Totalmarked første halvår.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi Ingen endring Totalmarked første halvår."— Utskrift av presentasjonen:

1 Stiftelsen Elektronikkbransjen

2

3 I verdi Ingen endring Totalmarked første halvår

4 KategoriVolumVerdi Lyd og bilde-17%-4% Mobil+9%-3% Store hvitevarer +1%+5% Småelektrisk-15%+5% Smartutstyr+75% Fordelt på kategori

5

6 Oppgangen gjelder stort sett alle produktgrupper av store hvite varer Bygg inn fortsatt populært. Kjøl/frys er opp 3% i volum, 4% i verdi Vask/tørk/oppvask opp 1% i volum, 4% i verdi Fryseboksen er ut. Hovedtrend: Vi kjøper dyrere varer

7 Småelektriske produkter er populære Helse og velvære er i fokus og har en volumøkning på 5%, verdi opp hele 16%. Kjøkkenprodukter volum ned 35%, verdi ned 8% Kaffe har 5% ned i volum, mens øker med 10% i verdi. Trakter tar «revansj», opp 41% i volum, 74% i verdi «Pods» ned 14% volum, 10% i verdi, mens espressomaskiner ned 18 % i volum, 4 % i verdi Hovedtrend: Vi kjøper dyrere produkter

8 Robotene kommer. I fjor stod robotstøvsugerne for kun 3% av støvsugersalget, så langt i år er det 8,5%. Batteridrevne støvsugere generelt blir mer populære. Håndholdte og oppladbare gulvstøvsugere har tatt 22% av markedet. En del av «smarte hjem»- utviklingen. Vi blir latere?

9

10 Vi kjøper flere og dyrere TVer. TV-salget har økt med 7% i volum, 12% i verdi. 55-65 tommer utgjør 37% av markedet, opp fra 33% i fjor. 66 tommer og større utgjør 1,2%, mot 0,9% i fjor. 19% av TV-salget er 4K/UHD, mot 13% i fjor. Smart-TV utgjør 71% mot 46% i fjor.

11 3% av nordmenn sier de har kjøpt VR-briller, 6% sier de planlegger å kjøpe. Mest populært blant de under 30. Like mange solgte hodetelefoner som i fjor, men vi kjøper mye dyrere. DAB: 19% sier de har kjøpt dab-radio, mot 21% prosent i fjor. BluRay: -28% i antall og -24% i verdi.

12

13 Salget av mobiler vokser første halvår, opp 9% i volum, ned 3% i verdi. Vi kjøper fortsatt dyre modeller, men snittprisen inn til butikk har sunket fra 2.576,- til 2.411,- kroner inn til butikk. Smarttelefon-andelen øker fra 83 til 95%. Nettbrett: Nedgang på 20% i volum, 28% i verdi. Smartarmbånd: Opp fra 240.000 til 360.000 enheter fra første halvår i fjor til samme periode i år. Smartklokker: Opp fra 80.000 til 200.000 enheter.

14 Store hvitevarer øker, og mer fokus på helse innen smått. Antall solgte TVer øker; vi kjøper større, dyrere og mer avanserte apparater. Småelektronikk er populært. Vi skal se bra ut! Økning i mobilmarkedet, men blitt mer konkurranse på pris Smartutstyr fortsetter veksten fra de siste årene.

15 Stiftelsen Elektronikkbransjen Se www.elektronikkbransje.no/presse for presentasjoner og tall.


Laste ned ppt "Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi Ingen endring Totalmarked første halvår."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google