Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker

2 457 km² innbyggere elever i 8 grunnskoler 262 årsverk i skolen 27 årsverk i SFO 850 barn i barnehager 73 årsverk i komm.bhg.

3 Reason for beeing... ” Det viktigste for oss er ikke å levere tjenester til innbyggerne, men å bidra til å skape det gode liv gjennomstedsutvikling” Anders B.Werp, Ordfører Anders B.Werp, Ordfører

4 Øvre Eiker viser ansikt 1995 Nynazistisk konsert i Varlo grendehus utenfor Hokksund

5 Og det betyr…: Fokus på tverrfaglig arbeid – toppledergruppa som handlingsrettet team. Fokus på tverrfaglig arbeid – toppledergruppa som handlingsrettet team. Korte veier til beslutning i organisasjonen Korte veier til beslutning i organisasjonen Tett samarbeid med tredje sektor − skolen − Korpsene – musikk- og kulturskolen − Leseravnene Høy grad av innbyggerinnvolvering i planarbeid − Skole- og barnehageplanen har status som kommunedelplan. − Etisk prosess − Grendeutvalg med faste kontaktpersoner i planavdelingen. Svært godt samarbeid mellom administrasjon og kommunestyret. Tett samarbeid med politiet Tett samarbeid med politiet

6 STRATEGI FOR OPPVEKST I ØVRE EIKER DET TRENGS EI HEL BYGD FOR Å OPPDRA ET BARN !

7 STRATEGI FOR OPPVEKST I ØVRE EIKER DET TRENGS EI HEL BYGD FOR Å OPPDRA ET BARN ! Sammen med barn og unge skaper vi et livskraftig Øvre Eiker! Hvordan gi barn og unge opplevelsen av å bli sett og være verdsatt i og av bygda? Hvordan la barn og unges syn påvirke planlegging av Øvre Eikers framtid?

8 Positivt selvbilde Selvtillit - selvbilde Selvtillit - selvbilde Sosial kompetanse Sosial kompetanse Faglig kompetanse Faglig kompetanse Mestring Mestring Personlig integritet og opplevelse av egenverd. Personlig integritet og opplevelse av egenverd.

9 STRATEGI FOR OPPVEKST I ØVRE EIKER DET TRENGS EI HEL BYGD FOR Å OPPDRA ET BARN ! Vi skal gi barn og unge røtter og vinger! Sammen med barn og unge skaper vi et livskraftig Øvre Eiker! Hvordan gi barn og unge opplevelsen av å bli sett og være verdsatt i og av bygda? Hvordan la barn og unges syn påvirke planlegging av Øvre Eikers framtid? Hvordan gi barn og unge tilhørighet og sjølrespekt? Hvordan stimulere barn og unges kreativitet og åpenhet?

10 Identitet ”Jeg er …” ”Jeg er …” Familie - slekt Familie - slekt Nærmiljøet - hjemstedet Nærmiljøet - hjemstedet Hjemkommunen Hjemkommunen Nasjonalitet Nasjonalitet Fortiden - nåtiden Fortiden - nåtiden Identitet skapes i møte mellom mennesker - på møteplassene.

11 STRATEGI FOR OPPVEKST I ØVRE EIKER DET TRENGS EI HEL BYGD FOR Å OPPDRA ET BARN ! Vi skal gi barn og unge røtter og vinger! Sammen med barn og unge skaper vi et livskraftig Øvre Eiker! Hvordan gi barn og unge opplevelsen av å bli sett og være verdsatt i og av bygda? Hvordan la barn og unges syn påvirke planlegging av Øvre Eikers framtid? Hvordan gi barn og unge tilhørighet og sjølrespekt? Hvordan stimulere barn og unges kreativitet og åpenhet? *læring = ny erfaring + kunnskap + ferdigheter Barne- og ungdomstid er et henterom, ikke et venterom! Hvordan legge til rette for ei god barne- og ungdomstid? Hvordan la all læring* i og utenom skolen knyttes sammen og utnyttes?

12 Skolen er ikke en forberedelse til livet, men er selve livet.

13 STRATEGI FOR OPPVEKST I ØVRE EIKER DET TRENGS EI HEL BYGD FOR Å OPPDRA ET BARN ! Vi skal gi barn og unge røtter og vinger! Sammen utvikler vi Øvre Eiker- kompetansen på oppvekstområdet! Sammen med barn og unge skaper vi et livskraftig Øvre Eiker! Hvordan gi barn og unge opplevelsen av å bli sett og være verdsatt i og av bygda? Hvordan la barn og unges syn påvirke planlegging av Øvre Eikers framtid? Hvordan gi barn og unge tilhørighet og sjølrespekt? Hvordan stimulere barn og unges kreativitet og åpenhet? Hvordan sikre likeverdig ivaretakelse av alles oppvekst? - Integrere flest mulig tiltak i ordinær virksomhet - Prioritere de nødvendige supplerende tiltaka - Prioritere de riktige utviklingsprosjektene/-arbeidene - Prioritere de riktige utviklingsprosjektene/-arbeidene *læring = ny erfaring + kunnskap + ferdigheter Barne- og ungdomstid er et henterom, ikke et venterom! Hvordan legge til rette for ei god barne- og ungdomstid? Hvordan la all læring* i og utenom skolen knyttes sammen og utnyttes? Hvordan legge til rette for engasjement og medvirkning i oppvekstforaene?

14 Sammen med foreldrene skal barnehage og skole gi barn og unge en trygg hverdag med opplevelser, leik og læring. Sammen med foreldrene skal barnehage og skole gi barn og unge en trygg hverdag med opplevelser, leik og læring. Barn og unge skal få helhetlig kompetanse som gir personlig og sosial utvikling og kvalifiserer for mestring av nåtid og framtid. Barn og unge skal få helhetlig kompetanse som gir personlig og sosial utvikling og kvalifiserer for mestring av nåtid og framtid.

15 - jo lenger man kommer ned i småklassene, desto mer jul må det være og første klasse må være en eneste lang julaften....» Jens Bjørnebo «Det må være smak av jul over alt som har med skole å gjøre

16 Skole- og barnehagesjefens visjon Alle elevene i 10.trinn skal finne skolen like meningsfull og interessant som den dagen de stod på skoleplassen for første gang, med ny skolesekk på ryggen og hånda i lærerens trygge hånd.

17 Visjonært eller pragmatisk lederskap? ” Mål uten visjon er illusjon, en visjon uten mål er en hallusinasjon”

18 Skolen i et oppvekstperspektiv Skolesamfunnet - nærområdet. Skolesamfunnet - nærområdet. Skolen som et kulturelt kraftsenter. Skolen som et kulturelt kraftsenter. Skolen som virksomhet Skolen som virksomhet - som bygning. Skolen - barnehagen Skolen - barnehagen Innbyggersenteret - en møteplass for folk Innbyggersenteret - en møteplass for folk

19 Ungdomsskolen - et ungdomsmiljø! Ny organisering av læringslivet - skole - fritid. Ny organisering av læringslivet - skole - fritid. En møteplass der ungdom møter ungdom. En møteplass der ungdom møter ungdom. En møteplass der ungdom kan møte voksne og voksne kan møte ungdom. En møteplass der ungdom kan møte voksne og voksne kan møte ungdom.

20 Ungdomsmiljø - et kompetansemiljø

21 Mangfold Pedagogisk mangfold = Profesjonelt mangfold

22 Det er ikke sikkert bildet i ditt hode, er det samme som bildet i mitt …..!


Laste ned ppt "Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google