Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMargrethe Torgersen Endret for 7 år siden
1
T EMA 4 - ROM Ida Gulbrandsen Miriam Thonhaugen Sande Sylvi Nilsen Gunn Iren Jørgensen
2
I NNLEDNING Kropp, bevegelse, sanse, utforske God tumleplass, store rom Rom for ro, hvile og konsentrasjon Tydelighet, fleksibilitet og oversiktlighet Utfordringer og inspirasjon Endring og nytenkning Barns medvirkning
3
H OVEDROMMET De små barna er i bevegelse Stor gulvplass for tumlelek Små møbler tilpasset små barn
4
Store lekegjenstander som inviterer til samspill Sklie med klatremuligheter, skumgummibasseng, ribbevegg, madrasser, sofa, stor lekebåt, ”snurre-stoler” Oppbevaring på hjul til formingsmateriale, små leker og utstyr
5
O PPLEVELSESROMMET Det fleksible rommet Det helhetlige barnet Forskning, samspill og nysgjerrighet De hverdagslige tingene Projektor og lyssetting i barnehagen
6
Rikt utvalg av klær, stoffer og andre materialer lesekrok og puter Bøker på hjul, bøker er en viktig del av barnehagehverdagen Musikk og dans Ro, hvile og konsentrasjon
7
A VSLUTNING Trygg avdeling som skal gi utfordringer Rommene gir muligheter, personalet må kunne bruke dem Legge ut spor på avdeligen, skape spenning Personalet har en viktig rolle
8
L ITTERATUR Ahlmann, Lise. (2001) Små børn og de voksne Christian Ejlers Forlag 1. Utgave 2. opplag Haugen, Synnøve & Løkken, Gunvor & Röthle Monika. (2006) Småbarnspedagogikk. Cappelen Akademisk Forlag 3. Opplag Johansson, Eva. (2002) Små barns etikk. Pedagogisk Forum Kunnskapsdepartementet. (2006) Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Løkken, Gunvor. (2005) Toddlerkultur. Cappelen Akademisk Forlag 2.utgave Løkken, Gunvor. (2004) Når små barn møtes. Cappelen Akademisk Forlag 5.opplag Rasmussen, Torben Hangaard (1992) Orden og kaos. Torben Hangaard Rasmussen og Semi – Forlaget 1996
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.