Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSilje Lise Helland Endret for 7 år siden
1
Rett til vg opplæring Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1) Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode før utgangen av det året søkeren fyller 24 år Etter søknad kan fylkeskommunen gi tillatelse til utsettelse eller avbrudd uten at retten tar slutt
2
Sakkyndig vurdering Inntaksreglene finnes i forskrift til opplæringsloven i kapittel 6 PPTvgo er sakkyndig instans for inntak til videregående opplæring (§ 6-18) PPTvgo er sakkyndig instans når det gjelder retten til spesialundervisning ALL ungdom med rett til videregående opplæring har rett til inntak på ett av tre utdanningsprogram (Vg1) uavhengig av funksjonsnivå eller ferdighet
3
Særskilt prioritert utdanningsprogram Vilkår for inntak til særskilt prioritert Vg1 (§ 6-20): Rett til videregående opplæring Behov for spesialundervisning pga –Sansedefekter og motoriske defekter –Store lærevansker –Emosjonelle eller sosiale problem –Store sammensatte funksjonshemninger –Andre funksjonshemninger Rett til inntak dersom valgt utdanningsprogram er i samsvar med den sakkyndige vurderingen Hvis det er flere søkere enn plasser, skal fylkeskommunen prioritere de søkerne som har størst behov (§ 6-21)
4
Inntak til videregående kurs (VKI og VKII) Søkere som har behov for spesialundervisning som ikke har karakterer fra Vg1, skal tas inn etter individuell vurdering Det skal gjøres en totalvurdering der sakkyndig vurdering og søkeren sin prioritering også blir vektlagt
5
Hva er nødvendig for å vurdere rett til inntak på prioritert utdanningsprogram (Vg1)? All dokumentasjon som kan synliggjøre at eleven har rett til vurdering om inntak på et særskilt prioritert utdanningsprogram – for eksempel Årsak til at det søkes særskilt (problemer og tiltak) Dokumentasjon av retten til spesialundervisning Dokumentasjon av funksjonshemming (utredninger og/eller undersøkelser fra PPT grunnskole, sykehus, behandlingsinstanser) Dokumentasjon på hvorfor akkurat dette utdanningsprogrammet er viktig for eleven
6
Hvem skal søke særskilt? De som på grunn av dokumenterte fysiske og/eller psykiske funksjonshemminger har behov for en annen plass i inntakskøen enn den de kvalifiserer for gjennom sine karakterer fra grunnskolen Bør også gi melding til inntaket om elever som trenger stor grad av tilrettelegging (ombygging, ekstrautstyr etc). Disse får imidlertid ingen ekstra fordel av å søke særskilt Se også http://www.ostfold- f.kommune.no/stream_file.asp?iEntityId=6662 for vedleggsskjema til ordinær søknad http://www.ostfold- f.kommune.no/stream_file.asp?iEntityId=6662 Behov for opplæring ut over 3 år
7
PPTvgo / oppfølgingstjenesten PPTvgo: Fire avdelinger: i Halden, Fredrikstad, Moss og Askim Pedagogisk-psykologisk rådgivning til alle som er tatt inn som elever i videregående opplæring, eller som er lærlinger eller lærekandidater Rådgivning til skolen om tiltak Sakkyndig vurdering av rettigheter gitt i lov Adresser og telefon finnes på www.ostfold-f.kommune.no/ppt www.ostfold-f.kommune.no/ppt OT: Målgruppe er ungdom som ikke bruker retten til opplæring Samarbeid med andre etater / instanser Tilbud om veiledning Tilbud om opplæring, arbeid eller annen sysselsetting Fire avdelinger: i Halden, Fredrikstad, Moss og Askim Adresser og telefon finnes på www.ostfold-f.kommune.no/ot www.ostfold-f.kommune.no/ot
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.