Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjonsvirksomhet Kontakt med media – trussel eller mulighet? Morten H. Rolstad Forum for tillitsvalgte 18. april 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjonsvirksomhet Kontakt med media – trussel eller mulighet? Morten H. Rolstad Forum for tillitsvalgte 18. april 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjonsvirksomhet Kontakt med media – trussel eller mulighet? Morten H. Rolstad Forum for tillitsvalgte 18. april 2008

2 Om informasjon Informasjon = Makt Den som vet, har overtaket Informasjonsdeling – raskt! Alt du forteller om i forkant av en hendelse, er informasjon … mens alt etterpå = Bortforklaringer Aldri nok informasjon! Du hører sjelden noen si at de har fått nok informasjon, men ofte for lite

3 Hvorfor mediekontakt ? Være med på å sette dagsorden Påvirkning i sak Bygge omdømme Spre et budskap Vise handlekraft

4 Hva vil vi oppnå? Ta posisjonen som den fremste autoriteten på tannhelse og tannhelsepolitikk i media Fremme NTFs tannhelsepolitiske interesser overfor opinion og politikere Synliggjøre foreningen overfor tillitsvalgte og medlemmer

5 Strategiske grep Aktivt innsalg av nyheter Gir økt kjennskap til / kunnskap om NTF i opinion og samfunnsliv Ta ekspertrollen på tenner Bli den naturlige kommentator på alt som har med tenner og tannhelse å gjøre Gir mulighet til å komme på trykk uten å ha egne, spesifikke saker å komme med Utnytte forbrukerjournalistikken Mediene er stadig mer forbrukerorienterte

6 Valg av medieprofil Lav Lav profil Medieomtalen kan bli negativ (all PR er ikke god PR) Reaksjoner fra pasienter, politikere, byråkratiet Reaksjoner fra medlemmene Aktiv / åpen Aktiv / åpen profil Økt interesse for tannhelse Økte bevilgninger til tannhelsetjenester Økt etterspørsel etter tannhelsetjenester

7 Tannhelse i mediene Pris på tannbehandling Tannturisme Bleking Kvikksølv & amalgam Manglende vaktordning Tannlegemangel Mangelfullt tilbud til ”svake grupper”

8 Tannleger om journalister Nysgjerrige Sensasjonslystne Hensynsløse Bedrevitere Aktor og dommer Bøddel Taler den lille manns sak

9 Journalister om journalister Ikke ekspert – kan litt om det meste Evne til å sette seg raskt inn i problemet Har vinklingen klar før intervjuet Lar seg sjelden manipulere Opptatt av dokumenterbar informasjon Setter sak inn i en sammenheng

10 Nyhetsterskelen - en nyhet er ikke alltid en nyhet Tidspunkt Andre hendelser Journalistens interesser & kunnskaper Tidligere omtale Andre medier - eksklusivitet

11 Vinkling av sak Hendelse: Kvikksølvforbud fra 1. januar 2008 Årsak : Kvikksølv forurenser miljøet Virkning : Amalgamfyllinger ikke lenger tillatt å legge Person : ”En seier for alle amalgamskadde” (Tenner & Helse) ”Styrker vår sak” (Tannhelsesekretærenes Forbund)

12 Mediene fokuserer på Overskridelser og feilvurderinger Enkeltpersoner (liten mot stor) Helter (den som rydder opp) Konflikter – interne motsetninger Det som er nytt og annerledes Skandaler Det som er viktig Det som angår mange

13 Det klassiske eksemplet Hund bet mann En typisk ikke-nyhet Mann bet hund Dette er en nyhet! Naken greve jager neger med øks Dette også – men hva betyr det …?

14 Hvordan oppnå medieomtale Knytte kontakter – det beste !!! Journalister går også til tannlegen, har barn på skolen og er med i idrettslaget Leserbrev – gode muligheter! Pressemelding – ikke så stor sjanse Pressekonferanse - bare for de helt store anledninger … Benytt deg av hendelser Vaktordning før ferien, årsrapport fra DOT osv

15 Når du kontakter journalisten ”Skaff deg” en journalist Skap tillit – tenk langsiktig Få fram nyheten i saken – en døråpner Lokal vinkling - en stor fordel Dokumentasjon (”en ny undersøkelse viser..”) Forenkling – ikke detaljer og fagspråk

16 Når journalisten ringer Spør om navn, medie- og kontaktinfo Hva dreier saken seg om? Hva vil journalisten vite Hva vet journalisten fra før Når trenger hun/han opplysningene Ta betenkningstid Sjekke fakta Be om å få ringe tilbake til en avtalt tid Ikke lov noe du ikke kan holde !!!

17 Når journalisten ringer Hva er viktig å få fram? Maks 2-3 hovedbudskap Spissformuler og gjenta Bruk enkle ord Henvis gjerne til andre Si ikke noe ”mellom oss” Be om å få sjekke sitater

18 NTFs etiske regler NTFs etiske regler § 30 Uttalelser utad: En tannlege bør så langt som mulig støtte sine yrkesorganisasjoner og må unngå handlinger som kan skade disse Enhver tannlege må dog ha anledning til også utenfor organisasjonene å legge frem synspunkter på odontologiske problemer av samfunnsmessig art, selv om vedkommendes oppfatning avviker fra organisasjonens Det må være en forutsetning at de samme synspunkter tydelig fremsettes som tannlegens personlige, på verdig og saklig måte, og at organisasjonens standpunkter ikke forvanskes eller mistenkeliggjøres

19 Prinsipper for mediehåndtering Vær tilgjengelig Fokuser på ditt budskap Tenk helhetsinntrykk Kvalitetssikre dine uttalelser Vær ærlig Vær deg selv


Laste ned ppt "Informasjonsvirksomhet Kontakt med media – trussel eller mulighet? Morten H. Rolstad Forum for tillitsvalgte 18. april 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google