Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJorunn Fosse Endret for 7 år siden
1
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet 25.03.2015
2
Sikre god kvalitet og sammenheng i hele opplæringsløpet fra barnehage til arbeidsliv og høyere utdanning Overganger Kvalitet Kunnskap om hele opplæringsløpet Innen 2020 fullfører 90 % av elever og lærlinger/lærekandidater vgo i Vestfold Formålet med planarbeidet
3
Utvikling av planprogram – høringsrunde høst 2013 Kunnskapsgrunnlaget publisert juni 2014 Utkast plan og planprogram Høring – sendt ut uke 47 med frist 1.mars Vedtak april 2015 Implementering og gjennomføring Handlingsplanen på årlig vurdering Framdrift og milepæler RPHO
4
Prosjektsamlinger for prosjektgruppa RPHO Arbeidsutvalg med representanter fra kommuner, lærerorganisasjoner, NHO, LO, NAV høgskolen og fylkeskommunen Besøk i kommunene i Vestfold som presenterte egne satsinger og ga gode råd til planarbeidet To prosesser i fylkeselevrådet, og en med elever på Presterød ungdomsskole Presentasjoner og prosess i politiske utvalg Arbeidsprosess – utvikling av RPHO
5
BARNEHAGE Offentlig/privat Ledere Barnehagelærere PPT Foreldre Helsesøster Tannhelse Skole BARNESKOLE/ MELLOMTRINN Offentlig/privat Ledere Lærere Rådgivere Foreldre PPT Helsesøster Tannhelse Arbeidsliv Ungt entreprenørskap Barnevern Videregående opplæring VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Offentlig/privat Ledere Lærere Instruktører Arbeidsliv Kontakt grunnskole Opplæringskontor Rådgivere Foreldre Ungt entreprenørskap PPT, OT, NAV Helsesøster Tannhelse UNGDOMSSKOLEN Offentlig/privat Ledere Lærere Rådgivere Foreldre PPT Helsesøster Tannhelse Arbeidsliv Ungt entreprenørskap Barnevern Videregående opplæring 0 – 6 år 6 – 13 år13 – 16 år16 – 19 år Mange aktører
8
IKO Vestfold – identifisering, kartlegging, oppfølging Normal oppfølging med tilrettelegging tilpasning Tett oppfølging i perioder Kriterier for identifisering Lave karakterer Høyt fravær Karakter 1/IV i enkeltfag Under kritisk nivå i grunnleggende: Leseferdighet Skriveferdighet Regneferdighet Tiltaksbank
9
Utvikle en Vestfoldmodell – fra barnehage og ut videregående opplæring Når «noen» er bekymret, skal «noen» reagere Utvikle et system som fungerer som støtte for barnet/ungdommen og pedagogen IKO bidrar til god kvalitet på alle nivå og godt grunnlag for overgangen til neste nivå IKO Vestfold
10
Fylkestinget bevilget: 3 millioner til Vestfoldskolen 2020 i 2015 og 2 millioner i resten av økonomiplanperioden To stillinger for å følge opp regional plan –Utarbeide en IKO-modell fra barnehage til og med videregående –Kvalitetssikre overganger –Arbeide med kvalitet på utvalgte områder –Statistikk Andre tiltak for å øke gjennomføringen (sommerskole, rådgiving mm) Økonomi
11
Sammen om Vestfolds framtid
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.