Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRune Fredriksen Endret for 7 år siden
1
Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren – FINNUT Programstyremedlem Terje Ogden Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring i FINNUT
2
Om programmet Tiårig program som dekker hele utdanningsløpet fra barnehage og skole til høyere utdanning og voksnes læring Bygger videre på programmene UTDANNING2020 og PRAKUT og utvikler en ny satsing på innovasjon Samlet økonomisk ramme ca. 700 mill. kroner Finansiert av Kunnskapsdepartementet
3
Hovedmål «FINNUT skal utvikle kunnskap av høy kvalitet og relevans for politikkutforming, forvaltning, praksisfelt og den enkelte, bidra til fornyelse av forskningsfeltet og medvirke til innovasjon i utdanningssektoren»
4
Delmål Styrke kunnskapsakkumulasjon og fornyelse Heve kompetanse og bygge forskningskapasitet Stimulere til teoretisk og metodisk mangfold Styrke forskningens bidrag til innovasjon Øke nasjonalt og internasjonalt samarbeid Bedre samarbeid og dialog med brukerne Styrke kommunikasjon og formidling
5
Programstyret Professor Elaine Munthe (leder), Universitetet i Stavanger Professor Bjørn Stensaker, Universitetet I Oslo Forskningsdirektør Rita Asplund, Research Institute of the Finnish Economy Forskningsdirektør Terje Ogden, Atferdssenteret Professor Åsa Mäkitalo, Gøteborgs universitet Avdelingsdirektør, Morten Rosenkvist, Kunnskapsdepartementet Avdelingsdirektør, Jan Sivert Jøsendal, KS Professor Hilde Sollid, Universitet i Tromsø Seksjonssjef, Torbjørn Ryssevik, Utdanningsforbundet
6
Temaområder A.Læringsprosesser, vurderingsformer og læringsutbytte B.Praksis, profesjonsutøvelse og kompetanseutvikling C.Styring, ledelse, organisering og resultatoppnåelse D.Utdanning, samfunn og arbeidsliv
7
Temaområde A: Læringsprosesser, vurderingsformer og læringsutbytte Hva bidrar til å fremme god læring og utvikling for ulike individer, grupper, organisasjoner i ulike kontekster? Samspillet mellom individet og læringens kontekst er i endring og teknologi og kunnskapsutvikling gir nye forutsetninger og muligheter for læring. Hvilke implikasjoner har det for tilpasset opplæring og spesialundervisning?
8
Temaområde B: Praksis, profesjonsutøvelse og kompetanseutvikling Praksis og profesjonsutøvelse er avgjørende faktorer for kvalitet, men hva er kvalitet og hvordan styrke kvaliteten i barnehage og skole? Hvilken betydning har kvalifisering av lærer, kompetanseutvikling, nye arbeidsformer og organisering for praksis og profesjonsutøvelse? Hvordan sikre en kunnskapsbasert praksis?
9
Temaområde C: Styring, ledelse og resultatoppnåelse Styring, ledelse og organisering står sentralt i arbeidet med å bedre resultatene i sektoren, men hvordan er sammenhengene og hva virker best? Økt kompleksitet i styringsstrukturer og ansvarliggjøring av aktører gir nye kunnskaps- og innovasjonsbehov Hvilke konsekvenser får dette – lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt?
10
Temaområde D: Utdanning, samfunn og arbeidsliv Hvordan tilpasser utdanningssystemet seg grunnleggende endringer i arbeidslivet, familien og i samfunnet? Hvordan identifisere kritiske faktorer for gjennomføring av utdanning og implementere kunnskapen i praksis? Hvilke muligheter gir ny teknologi for deltakelse i utdanning, samfunn og arbeidsliv?
11
Virkemidler Variert bruk av ulike støtteformer og søknadstyper Forskerprosjekter Kompetanseprosjekter Innovasjonsprosjekter Målrettet satsing på kommunikasjon Strategisk innsats internasjonalt Dialog og samarbeid med andre aktører
12
Utlysninger i 2014 Totalt 163 mill. kroner er lyst ut til nye prosjekter gjennom syv ulike utlysninger Av disse er 48 mill. kroner øremerket bestemte formål i tre «smale» utlysninger Resterende 115 mill. kroner er lyst ut til ulike typer av prosjekter hvor «brede» områder/nivåer er prioritert
13
Øremerket utlysning 28 mill. kroner til mellomstore forskerprosjekter Hvert prosjekt skal ha en total kostnadsramme på 4 til 7 mill. kroner og en varighet på 3-4 år. Prosjektportefølje på 4 forskerprosjekter. Skal utvikle ny kunnskap om årsaker til bruk og effekter av spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak i barnehage og grunnopplæringen
14
Faglige/tematiske føringer Omfatter samtlige temaområder i programplanen, Individorientert og systemorientert tilnærming Se fenomenet i forhold til utviklingen generelt Hva hemmer eller fremmer en inkluderende barnehage og skole? Hvilken betydning har digital teknologi og nye kommunikasjonsarenaer for deltakelse og læring? Løfte frem elevens perspektiv Språkutvikling, matematikkvansker og undervisning i ulike fag
15
Strukturelle føringer Skal ta utgangspunkt i kunnskapsstatus på området og bidra til faglig/metodisk fornyelse Komparative, longitudinelle, eksperimentelle-/ kvasieksperimentelle, intervensjons- og design studier er prioritert Utnytte eksisterende data/databaser og bruke ulike datakilder Samarbeide på tvers av fag og forskningsmiljøer Internasjonalt prosjektsamarbeid Bidra til kompetansebygging og rekruttering
16
Viktig å huske på Språk=engelsk Prosjektbeskrivelse på maks 10 sider Følg malen for prosjektbeskrivelsen! Legg ved bekreftelse fra samarbeidspartnere Spesifiser budsjettet i søknadsskjemaet CV inkl. publikasjonsliste fra prosjektleder og sentrale deltakere på maks 4 sider
17
Søknadsbehandling 1.Administrativ forvurdering 2.Vurdering av internasjonale fageksperter/ekspertpanel 3.Vurdering av programstyret Programstyret tar den endelige beslutningen om hvilke søknader som skal innvilges i slutten av mai.
18
Vurderingskriterier Vitenskapelig kvalitet Relevans i forhold til utlysning og programplan Prosjektleder og prosjektgruppen Gjennomføringsplan og ressursbehov Internasjonalt samarbeid Formidling og kommunikasjon
19
Søknadsfrist 12. februar kl. 13.00 Lykke til! www.forskningsradet.no/finnut
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.