Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSidsel Helland Endret for 7 år siden
1
Är miljövänlig trafik också mer trafiksäker? Safety in numbers fenomenet Avdelingsleder Michael W. J. Sørensen Transportøkonomisk institutt Avdeling for sikkerhet og miljø Tylösands seminaret 2. september 2014
2
Side Mål for miljøvennlig trafikk (Norge) → Kollektivtrafikk, sykling og gåing må ta den fremtidige veksten i persontransporten i de store byområdene → Sykkelandelen skal dobles på nasjonalt nivå → sykkelandelen i byen må ligge på 10-20 % 2
3
Side Ulykkesrisiko for miljøvennlig trafikk 3 Drepte eller skadde per mill. personkm (i politiregistrerte ulykker) (Bjørnskau, 2011) 15-30 drepte fotgjengere og 5-15 drepte syklister pr. år i Norge
4
Side En hovedutfordring / dilemma →Hvordan får flere til å gå og sykle (med høyere risiko) uten å flere drepte og skadde? 4 NullvisjonMiljø/klima
5
Side Svaret: Safety in Numbers (SiN) → Safety in Numbers (SiN) er en hypotese om at risikoen for en enkelt trafikant reduseres ettersom det blir flere av dem i trafikken → Risikoreduksjonen med økt eksponering gir seg uttrykk som en ikke- lienær sammenheng mellom omfanget av skader og omfanget av trafikk → En dobling av gang- og sykkeltrafikken fører dermed til mindre enn en dobling av antall skader 5
6
Side SiN: Studier og kritikk →To typer studier som underbygge SiN Tverrsnittsdata Tidsseriedata →Kritikk Årsakssammenheng Mangel på mekanisme Normative argumenter Matematisk artefakt 6 (Sandblom, 2009 ) (Fried, 2009)
7
Side SiN: Mekanismer → Samspillet blir bedre når man oftere må samhandle med andre trafikantgrupper (inklusive lavere fart) → Bilførere blir mer oppmerksomme når det er flere syklister /fotgjengere → Populasjonseffekt; de som ankommer syklistpopulasjonen sent i tid er mer forsiktige, og tryggere, enn “innovatørene” → Bedre og mer sikker infrastruktur 7
8
Side Sammenfatning av studier 8 StudieOmrådeSIN-effekt Brüde & Larsson (1993)Sverige0,65 (syklister), 0,72 (fotgjengere) Lyon & Persaud (2002)Toronto, Canada0,41-0,74 (fotgjengere) Leden (2002)Hamilton, Canada0,33-0,48 (fotgjengere) Jacobsen (2003)California, Danmark, UK, Nederland0,31-0,58 (fotgjengere og syklister) Zegeer mfl. (2005)USA0,38 (gangfelt), 0,6 (u/gangfelt) Geyer mfl. (2006)Oakland, California0,6 (fotgjengere) Knowles mfl. (2009)StorbritanniaCa. 0,6 (syklister) Bonham mfl. (2006)Adelaide, AustraliaJa (syklister) Harwood mfl. (2008)Nord-Amerika, Toronto og Charlotte0,41-0,45 (fotgjengere) Pucher & Buehler (2008)Nederland, Danmark, StorbritanniaIkke estimert De Geus mfl. (2012)Områder, BelgiaJa, men ikke estimert Elvik mfl. (2013)Oslo0,31-0,76 (fotgjengere) Guler mfl. (2013)Fylker, California0,64 (syklister) Nordback mfl. (2013)Boulder, Colorado0,53 (syklister) Schepers & Heinen (2013)NederlandSyklister: 0,26 (drept), 0,44 (skadet) Fyhri & Bjørnskau (2013)Oslo, Aalborg og GøteborgIkke estimert Strauss mfl. (2013)Montreal, Canada0,87 (syklister) Buch & Jensen (2013)Kryss bilvei og toveis sykkelvei0,18-0,26 (syklister/moped) (Bjørnskau, 2013: litteraturstudie - ”safety in numbers”)
9
Side Metaanalyse av studiene → Syklende: 0,41-0,44 (0,31-0,51) → Gående: 0,51-0,57 (0,41-0,62) → Biler: 0,50-0,55 (0,46-0,64) (Elvik og Bjørnskau 2014: Safety-in-numbers: a systematic review and meta-analysis of evidence) 9
10
Side Et stort nytt prosjekt om SiN →Undersøke mekanisme ved SiN (2013-2015) →Norges Forskningsråd, TRANSIKK-programmet 10 Sesongvariasjon Intervju
11
Side Antall ganger syklist ikke ses av bilist 11
12
Side Antall ganger syklist har opplevd at bilist… 12
13
Side Konklusjon →SiN: Individuell risiko for syklende og gående går ned →Mer sykling og gåing → Total antall ulykker går opp →SiN + helseeffekter > Total økning i ulykker →Sin (og Shared Space): Gir trafikantene ansvaret for sikkerhet og fratar myndighetene for ansvar? →Mekanismene er fremdeles ikke godt nok undersøkt og dokumentert 13
14
Är miljövänlig trafik också mer trafiksäker? Safety in numbers fenomenet …Spørsmål og kommentarer?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.