Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMarthe Tønnessen Endret for 7 år siden
1
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015
2
Innhold Hvilke funn har vi gjort Terminalstruktur Virkninger og tiltak 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport2
3
HOVEDFUNN 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport3
4
Hva fant vi Begrenset konkurranse mellom transportslagene 90 % av vegtransportene knyttet til bygg og anlegg og varedistribusjon 80 % av sjøtransporten er knyttet til utenriks bulktransporter 80 % av jernbanetransportene er knyttet til malm og andre bulktransporter Men der det er konkurranse, kan den være hard, og lastebilen er prisledende Lastebilens (og lufttransportens) økte konkurransekraft henger sammen med endringer i handels- og næringsstruktur, samt krav til transporttid Desentralisert terminalstruktur gir størst volum på sjø og bane For jernbanen er sikring av dagens transport den viktigste oppgaven Driften må bli stabil og forutsigbar før nye investeringer Sterk vekst i alle transportformer i årene som kommer All transport må bli sikrere, mer miljøvennlig og effektiv En overføringsstrategi er ikke tilstrekkelig til at transportsektoren skal nå de krav som settes i framtiden 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport4 I tonn
5
Transportvolumer 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport5
6
Norsk utenrikshandel 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport6 Sverige er Norges største handelspartner. Varene transporteres med bil. Tilsvarende for de øvrige Østersjø- landene Varer fra Nordsjølandene transporteres i hovedsak med båt
7
TERMINALSTRUKTUR 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport7
8
Alternative terminalstrukturer Det har vært sett på en rekke ulike havne- og jernbaneterminalstrukturer i alle deler av landet Havnestrukturen er godt tilpasset lokalt næringsliv Flere jernbaneterminaler gir mer transport på bane Færre valgmuligheter gir dårligere måloppnåelse 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport8
9
Sentralisering vs. desentralisering Utnyttelse av stordrifts- fordeler gjennom færre havner/terminaler gir ikke stor nok kostnadsbesparelse til å dekke opp for lengre distribusjonsavstand med bil. Sentraliserte lager og terminaler vil gi økt vegtransport 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport9 Enhetskostnad havn Volum Volumkilometer Lastebil Båt Total kostnad
10
Arealpolitikk 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport10 Lagrene ligger som «perler på en snor» langs Europaveiene Slik er det også i de andre byområdene Det er kommunene som regulerer arealbruken Bidrar dagens arealpolitikk til økt vegtransport?
11
VIRKNINGER OG TILTAK 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport11
12
Hovedinndeling av tiltak Terminalstruktur for jernbanen Investeringer i jernbanen mellom terminalene Vegtiltak Sjøtiltak Andre tiltak 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport12
13
Terminalstruktur Avlastning Østlandet vs. Sentralisering Gjenåpning av terminalen i Mosjøen Ny terminal i Midt-Norge (Skogn) Ny terminal i Larvik 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport13
14
Banetiltak Bedre korridor mot utlandet Lengre godstog 750 meter lange tog 1000 meter lange tog Økt hastighet på nye dobbeltspor Maksimal hastighet økes fra 80 km/t til 120 km/t på dobbeltsporene Høyere prioritet for godstog Følge opp regjeringserklæringen Beregningsteknisk lagt til grunn 10 km/t høyere gjennomsnittshastighet Elektrifisering av Røros-/Solørbanen Får ikke tatt hensyn til muligheten for omkjøring til Trondheim hvis Dovrebanen er stengt Får tatt hensyn til endrede kostnader mellom elektriske og diesel tog 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport14
15
Vegtiltak Modulvogntog på hele riksvegnettet «Forurenser» må betale. Bruk av avgifter Miljø Økt drivstoffavgift Ulykker Økt kilometeravgift Vegtransport som del av det indre marked innenfor EU/EØS Lønnsnivået i lastebilnæringen tilnærmes EU-gjennomsnitt Mer effektivt vegnett Raskere framføring (20 %) uten brukerbetaling Raskere framføring (20 %) med brukerbetaling 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport15
16
Sjøtiltak Fjerning av Losberedskapsavgiften Fjerning av Losberedskapsavgiften + reduksjon i losingskostnadene Staten overtar kostnadsansvaret for trafikksentralene Likestilling med veg og bane 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport16
17
Andre typer tiltak Teknologiutvikling Ingen kvantitativ analyse Verbal beskrivelse av mulige utfall CO2-nøytral bydistribusjon Ingen kvantitativ analyse Verbal beskrivelse av mulige utfall Miljøtilskudd á la ECOBONUS Tilskudd til vareeier for å velge å sende sin container med båt eller tog Det sees på tre «trinn» for tilskuddet; NOK 500; NOK 1000 og NOK 2000 pr. TEU løftet 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport17
18
Brutto nytte og tonnkm veg 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport18 Vegtiltak Positiv nytte Flere ulykker Økt CO 2 -utslipp Banetiltak Positiv nytte Liten over- føringseffekt Sjøtiltak Kun marginal effekt Miljøtilskudd NGM gir positiv effekt for de to laveste tilskuddene Vista Analyse AS mener dette er i strid med teorien
19
Målkonflikt Den «generelle» vegutbyggingen muliggjør godstiltak på veg «uten ekstra investeringskostnad» For å overføre gods fra veg til bane må det til «sterke» tiltak Disse vil også medføre (i henhold til NGM) at gods: Ikke bare overføres fra veg til bane Men også fra sjø til bane «Kirurgiske» tiltak ikke mulig 10.09.2015NTP Godsanalyse - Hovedrapport19
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.