Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKristine Ann Bjerke Endret for 7 år siden
1
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO
2
Sosialt entreprenørskap Løse et samfunnsproblem Forretningsmessig tilnærming Resultat i samfunnsmessig forbedring mer enn i økonomisk overskudd
3
Sosial foretaksomhet 3 Ferd sosiale entreprenører Fanger opp gode tiltak Profesjonaliserer Oppskalerer
4
Det moderne begrepet om samfunnsansvar Fra veldedighet til strategisk samfunnsansvar 4 Mellom bedrift og samfunn
5
09.03.2010Samfunnsansvar - DET HANDLER OM TILLIT5 Mediebildet ”på godt…”
6
09.03.2010Samfunnsansvar - DET HANDLER OM TILLIT6 ”… og vondt.”
7
09.03.2010Samfunnsansvar - DET HANDLER OM TILLIT7 HVA mener vi med “samfunnsansvar”? “Samfunnsansvar betyr å produsere varer og tjenester på en lønnsom, anstendig og bærekraftig måte. Dette innebærer å integrere hensyn til mennesker, samfunn og miljø i bedriftens strategi og daglige drift.”
8
HVA mener vi med “samfunnsansvar”? Menneskerettigheter Arbeidslivsstandarder Miljø Anti-korrupsjon Lokalsamfunn OBS! Leverandører 09.03.2010Samfunnsansvar - DET HANDLER OM TILLIT8
9
Det handler om tillit HVA mener vi med ”samfunnsansvar”? 25.09.2016DET HANDLER OM TILLIT9 Verdiskaping - samfunnsbidrag
10
Næringsliv og sosiale resultater Triple bottom line (Elkington) Økonomisk resultat Miljømessig resultat Sosialt resultat Innflytelse Global compact Global reporting initiative NHOs tilnærming 25.09.2016[Presentasjonsheading]10
11
Næringsliv og sosiale resultater Business cannot succeed in a society that fails (WBCSD) Bærekraftig utvikling 25.09.201611 Bjørn Stigson Foto: WBCSD
12
Næringsliv og sosiale resultater Creating shared value (Porter and Kramer) 25.09.201612
13
Ikke offentlig sektor, men samfunnsbygger og velferdsprodusent, og gjerne leverandør til offfentlig sektor Ikke frivillig sektor, men den ideelle organisasjonens ideelle formål Ikke næringsliv, men entreprenørens virkemidler og løsnings- orientering Ikke næringsliv, men entreprenørens virkemidler og løsnings- orientering Næringsliv og sosiale resultater 25.09.201613 Sosial entreprenør Sosial entreprenør
14
Alternativ plattform for Idealisten Veien om å etablere en frivillig organisasjon synes komplisert Ønsker å jobbe raskt og effektivt mot resultatet Fleksibilitet med hensyn til finansiering og samarbeidpartnere Offentlig sektor Løsninger kan etableres utenfor kverna, og plukkes når de er modne Kan velge tilbyder både nå og senere Sosiale entreprenører vekker ikke den motstand kommersielle aktører kan få Bedrifter Alternative partnere/sponsorobjekter Kan bruke egen kompetanse til å løfte partneren 25.09.201614
15
Hva gjør vi med overskuddet? Sosiale entreprenører Sosialt resultat hovedsak Overskudd reinvesteres (helt eller delvis) Investeringer gir ikke økonomisk utbytte Økonomisk bærekraft et mål, offentlig støtte eller offentlig kunde ofte nødvendig Næringslivet Økonomisk resultat en forutsetning Utbytte til eier/investor Blir økonomisk bærekraftig eller forsvinner Sosiale goder kan være leveransen 25.09.201615
16
Sosiale entreprenører i næringslivet? 25.09.201616 Grameen bank (mikrokreditt, sosial entreprenør) + Telenor (kommersielt selskap)
17
Sosiale entreprenører i næringslivet Det norske Veritas – internasjonal norsk bedrift og stiftelse med ideelt formål 25.09.201617
18
Næringslivet og sosialt entreprenørskap Innse at samfunnet også må fungere for å gi godt forretningsklima Tenke shared value i relevante prosesser Samarbeide med sosiale entreprenører Leverandører Investere og oppskalere Alternativ kanal for samfunnsstøtte Sosiale mål som leveranse på kommersielle vilkår? 25.09.201618
19
www.nho.no erik.lundeby@nho.no @eriklundeby 25.09.2016[Sosialt entreprenørskap og næringslivet]19
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.