Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015."— Utskrift av presentasjonen:

1 Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.

2 Side 2 av 19 MTOM Prosessen 2 Mikroflyging ble tillatt for alle i Norge fra mars Max tomvekt ensetere150kg. Max tomvekt to-setere175kg. MTOM - prosessen

3 Side 3 av 19 MTOM Prosessen 3 JAA NPA i Nytt prinsipp: avgangsvekt MTOM (Max Take Off Mass) MTOM ensetere300kg(Vso 35kts) MTOM to-setere450kg(Vso 35kts)  Utenfor ICAOs sertifiserte regime –> Annex II - nasjonal kontroll  Hvert land sine egne regler  Må ha tillatelse for å krysse landegrenser MTOM - prosessen

4 Side 4 av 19 MTOM Prosessen 4 Annex II – under nasjonal kontroll: a.Vintage fly b.….. c.….. d.….. e.Fly under 450 kg MTOM - prosessen

5 Side 5 av 19 MTOM Prosessen 5 JAA gikk for maximum avgangsvekt i en NPA i 1997 – og et typisk mikrofly som de siktet mot tidlig på ‘90 tallet var denne typen: Tomvekt med Rotax 582 to-taktsmotor220 kg MTOM - prosessen

6 Side 6 av 19 MTOM Prosessen 6 JAA NPA i 1997 – den tidens vurdering var at dette ga god margin. MTOM ensetere300kg. MTOM to-setere:450kg (ny standard). Tomvekt med Rotax 582 to-taktsmotor220 kg Vekt av pilot 75 kg (AOPA standard) Vekt av passasjer 75 kg Vekt av 40 liter bilbensin 30 kg Sum avgangsvekt400 kg (skulle gi god margin) MTOM - prosessen

7 Side 7 av 19 MTOM Prosessen 7 Tiden hadde gått årene før – og realitetene i 1997 var egentlig slik: Den tyngre og sterkere, men langt mer pålitelige Rotax 912 ble vanlig, og tomvekt med Rotax 912 fire-taktsmotor:270 kg MTOM - prosessen

8 Side 8 av 19 MTOM Prosessen 8 Det virkelige mikroflyet JAA skulle vurdert i 1997 var følgende: Tomvekt med Rotax 912 fire-taktsmotor270 kg Vekt av pilot 85 kg (ny AOPA standard) Vekt av passasjer 85 kg Vekt av 40 liter bilbensin 30 kg Sum avgangsvekt470 kg JAA ble gjort oppmerksom på, at større motor, mer solid fly og rednings-skjerm krevde 50kg mer enn deres allerede foreldede utkast til MTOM. De fikk forslag om i det minste å innføre 50kg kreditt for slikt «sikkerhetsutstyr», men de takket pent nei til dette. MTOM - prosessen

9 Side 9 av 19 MTOM Prosessen 9 Realitetene i 2003 (EMF ble dannet) var blitt slik: MTOM ensetere300kg. MTOM to-setere:450kg – (473kg med redningsskjerm) Tomvekt med Rotax 912 fire-taktsmotor300 kg (typisk kompositt fly) Vekt av pilot 90 kg (typisk norsk) Vekt av passasjer 90 kg Vekt av 80 liter bilbensin 60 kg (dette var for langturen) Sum avgangsvekt540 kg Redningsskjerm fikk 5 % vektkreditt (+23kg) MTOM - prosessen

10 Side 10 av 19 MTOM Prosessen 10 Annex II fra 2003 – under nasjonal kontroll: a.Vintage fly b.….. c.….. d.….. e.Fly under 495 kg (BSL B 2-5) f.Gyroplan inntil 560kg Amfibium fikk 10 % vektkreditt (+45kg). MTOM - prosessen

11 Side 11 av 19 MTOM Prosessen 11 MTOM - prosessen

12 Side 12 av 19 MTOM Prosessen 12 EMF (European Microlight Federation) 1. Aksept av hverandres regelverk - Fri ferdsel over landegrensene. 2. Sørge for at vi alltid ville være under Annex II. 3. Bidra sammen til å øke MTOM til en realistisk verdi. MTOM - prosessen EMFs første møte i Paris 2003

13 Side 13 av 19 MTOM Prosessen 13 EMF (European Microlight Federation) 1. Aksept av hverandres regelverk - Fri ferdsel over landegrensene. 2. Sørge for at vi alltid ville være under Annex II. 3. Bidra sammen til å øke MTOM til en realistisk verdi. Dette punkt 3 viste seg etter hvert å bli «umulig» å få til fordi særlig Frankrike og Belgia (F&B) hadde regelverk tilpasset motoriserte paraglidere, og hadde fått dette også til å gjelde standard mikrofly. F&B nedla i alle år VETO mot enhver endring i Annex II. MTOM - prosessen

14 Side 14 av 19 MTOM Prosessen 14 EMF (European Microlight Federation) MTOM - prosessen EMFs sist avholdte møte i Praha 2015, der de nordiske land foreslo en ny prosess via hvert lands CAA å arbeide for en nødvendig høyere MTOM. Forslaget fikk flertall – og prosessen igangsatt umiddelbart.

15 Side 15 av 19 MTOM Prosessen 15 I EMF er antall stemmer = antall 500 betalende medlemmer. Norge har 2, Frankrike alene har 15. Total microlights in France in 2014 : paramotors: multiaxis: weight shift: Gyros: helicopters: 66 -microlight balloons: 13 Det sier at antallet har øket 6% i MTOM - prosessen

16 Side 16 av 19 MTOM Prosessen 16 Totalt antall mikrolette luftfartøy i Europa er per FEB 2016: Paramotors (PPG) Multiaxis: Weight shift: Gyros: Helicopters: 154 Flere land, bl.a Italia med et antatt stort antall har ikke meldt inn sine tall. MTOM - prosessen

17 Side 17 av 19 MTOM Prosessen 17 Prosessen videre går i to-tre spor: De nordiske land går med felles innsats inn for en ny Annex II (som vil bytte navn til Annex I) med 540 kg for alle mikrofly, inklusive redningsskjerm. Argumentasjon:  Vi får med rimelig grad de eksisterende mikrofly innenfor  Vi får «stor nok» avstand til de sertifiserte LSA på 600kg, ellers vil fabrikantene av disse kunne gi oss mye motstand. MTOM - prosessen

18 Side 18 av 19 MTOM Prosessen 18 Prosessen videre går i to-tre spor: Et initiativ fra Europe Air Sports vil ha en ramme på 600 kg for alle mikrofly, inklusive redningsskjerm. Argumentasjon:  Vi får med alle eksisterende mikrofly innenfor.  Fabrikantens egen spesifikasjon på MTOM skal gjelde.  Nye POH med realistiske verdier for last, CG og Vs/Vso MTOM - prosessen

19 Side 19 av 19 MTOM Prosessen 19 Prosessen videre går i to-tre spor: Et sikkerhetsspor der problemene med feil verdier POH må korrigeres. Mer om MTOM og Mikro blir å lese i tiden som kommer. - Slutt - MTOM - prosessen


Laste ned ppt "Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google