Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKarsten Mathisen Endret for 7 år siden
1
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte
2
«Vi mener det er viktig at flyktningene tas i mot som hele mennesker og at de gis anledning til selvrealisering. Dette kan gi flyktningene håp om en bedre fremtid, og det vil sikre bedre integrering i vårt samfunn.» Ole Petter Ottersen, 2. oktober 2015
3
Hva er målet for akademisk dugnad på UiO? Gi flyktninger som var i gang med et akademisk løp da de måtte forlate hjemlandet, en mulighet til å fortsette i Norge Bidra til den offentlige debatten gjennom forskningsbasert informasjon om flyktningsituasjonen Være en kanal for og koordinering av det samlede engasjementet på UiO: studenter, faglige ansatte, ledelse og administrasjon Bidra til utveksling og utvikling av gode løsninger nasjonalt og internasjonalt – både innenfor og utenfor akademia
4
Åpne forelesninger: På Flukt Forskere ved Universitet i Oslo gå bak nyhetsbildet og inviterer til åpne kunnskaps- og dialogmøter. Dette drives av fakultetene selv – ledere, forskere og studenter. Rundt 30 arrangementer siden november Statsvitenskap, sosiologi, historie, psykologi, jus, medisin, utdanningsvitenskap, teologi, økonomi, menneskerettigheter, sosialantropologi osv. Flere av forelesningene er tilgjengelige på netttilgjengelige på nett
5
Informasjonsdag 1. desember 2015 – bredt samarbeid Informasjon til studenter (lenke)lenke Bokinnsamling (både fag og prosa) Studentforum UiO, HiOA, NMBU, AHO, MF, SIU, SO og NOKUT
6
Akademisk dugnad: Fase 2 Tre hovedspor: Fortsatt «På flukt» Akademisk praksis – i fagmiljøene Akademisk nettverk – med studentene
7
Akademisk praksis Mål: Å hjelpe flyktninger med akademisk bakgrunn til å kvalifisere seg til videre studier eller akademisk virke Flyktninger med akademisk bakgrunn kan søke praksisplass ved UiO som del av Introduksjonsprogrammet (rett etter bosetting i Oslo-området) Foreløpig krav om minst én grad (kan endres) Utplassering i «eget» fagmiljø Individuelt tilpassede arbeidsoppgaver
8
Akademisk praksis, forts. Vi vurderer mulighet for kompletterende undervisning (eksamensrett etter individuell kompetansevurdering av GSK minus formelle språkkrav) …samt tilgang til UiOs egne norskkurs Pilotprosjekt med Oslo kommune Ønsker å lage et opplegg som kan adopteres av alle institusjoner og alle fylker
9
Akademisk nettverk Mål: Skape møteplasser for flyktninger med akademisk bakgrunn og egne studenter med sammenlignbar fagbakgrunn Samarbeid med HiOA Oppstart høst 2016 – basert på erfaringer med Studentmentorordningen (HiOA) og Studentforum (UiO) Lavterskel: Ingen krav til oppholdsstatus/Introduksjonsprogram
10
Andre tiltak: Utvikler MOOC (nettbasert undervisning) i norsk språk (Trinn A1) – og er interessert i nasjonalt samarbeid om kurs på øvrige trinn Aktivt samarbeid med andre norske institusjoner, bl.a. gjennom Universitets- og HøgskolerådetUniversitets- og Høgskolerådet Aktiv internasjonal deltagelse i arbeidet, blant annet gjennom Scholars at Risk og EAIEScholars at Risk EAIE
11
- Det finnes bare ett akademi: Det globale. - Jeg håper universiteter og høgskoler tar på seg et fjerde samfunnsoppdrag: Akademisk inkludering. - Norge kan være et internasjonalt laboratorium for de gode løsningene for integrering. (Sitater fra Ole Petter Ottersen. Ledelsens initiativ og driv er uvurdelig for å få dette til.)
12
uio.no/akademisk-dugnad
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.