Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLaurits Nygård Endret for 7 år siden
1
30.11.2004 Dekanskolen 1 Perspektiver ved dekanrollen. Knut Fægri Mat.-nat. Fakultet, UiO.
2
30.11.2004 Dekanskolen 2 Ledertype: Goat or Hero?
3
30.11.2004 Dekanskolen 3 Kravspec I. Dekanen er fakultetets øverste leder og leder fakultetets virksomhet innenfor rammer satt av universitetsstyret og instrukser fra rektor og universitetsdirektøren og gjennom vedtak fattet i fakultetsstyret. Dekanen har overordnet ansvar og myndighet med hensyn til alle oppgaver som ikke eksplisitt er tillagt fakultetsstyret eller et annet organ, og har generell fullmakt til å avgjøre løpende enkeltsaker..
4
30.11.2004 Dekanskolen 4 Kravspec II. Leder av fakultetsstyret => saksframlegg, iverksette Representerer fakultetet => utadrettet nettverksbygging, informasjon og kontakt med eksterne partnere. Ivaretar forholdet til tjenestemannsorganisasjonene og studentenes organer. Direkte linjeansvar for prodekan(er), fakultetsdirektør og instituttledere, delegerer myndighet til disse. Dekanen kan pålegges oppgaver for UiO som institusjon Internasjonalt anerkjent forsker med professorkompetanse.
5
30.11.2004 Dekanskolen 5 Kravspec III 1) Relevant erfaring / kompetanse innen personalledelse og administrasjon organisasjonsutvikling medarbeiderutvikling delegering/prioritering kommunikasjon, samarbeid, lagbygging og integrering budsjettplanlegging, oppfølging, tilsyn og kontroll med bruk av ressurser og økonomirapportering kjennskap til HMS-spørsmål og relevant lov- og avtaleverk
6
30.11.2004 Dekanskolen 6 Kravspec IV 2) Relevant erfaring / kompetanse innen politisk og strategisk ledelse av forskningsvirksomhet som innebærer bl.a.: tilrettelegging av optimale rammevilkår for forskning å fremme tverrfaglig og internasjonalt forskningssamarbeid å fremme kvalitet og produktivitet i forskningen gjennom å motivere og stimulere medarbeidere profilering og markedsføring av fagområdet og virksomheten prioritering og realisering av faglige mål
7
30.11.2004 Dekanskolen 7 Kravspec V. 3) Relevant erfaring og kompetanse innen politisk og strategisk ledelse av undervisningsvirksomhet som innebærer bl.a.: tilrettelegging av optimale rammevilkår for undervisning, også materielt å fremme nasjonalt og internasjonalt samarbeid om undervisningsspørsmål å formulere og realisere kunnskaps- og pedagogiske mål, og kvantitative mål (produksjon av studiepoeng) å stimulere til videreutvikling og kvalitet i studieopplegg, undervisning og veiledning
8
30.11.2004 Dekanskolen 8 Eksisterer dekanen?
9
30.11.2004 Dekanskolen 9 Standardfakultetet? Tilsatt eller valgt Enhetlig ledelse eller Todelt ledelse Styreleder, Styremedlem eller Daglig leder Forskningstungt eller Undervisningsrettet Strategisk styre eller Driftsstyre
10
30.11.2004 Dekanskolen 10 Hva er felles? ”Between a rock and a hard place” Lojalitet oppover Styring nedover Lojalitet nedover ”Kamp” oppover Balansen mellom lakei og villmann
11
30.11.2004 Dekanskolen 11 Funksjoner Faglig ledelse Forvaltning Bare dekanen kan gi faglig ledelse! Hva vil DU som dekan? ”Ta makten og bruk den”
12
30.11.2004 Dekanskolen 12 Faglig ledelse ”Tekniske” grep Inspirere Vurdere Prioritere Kommandere Dimensjonere Osv………
13
30.11.2004 Dekanskolen 13 Navigare necesse est Hvor skal vi? Strategi (egen og andres) Pålegg og instrukser Reglementer Vaktmester, bokholder eller hærfører? ”The Red Queen Syndrome”
14
30.11.2004 Dekanskolen 14 Strategiprosesser Det viktigste element i faglig ledelse? Gjennomførbare og realistiske Fleksible Etterprøvbare Forankres i organisasjonen Tradisjonelt har strategiprosesser vært uglesett av de ”ekte” akademikere. Hvorfor?
15
30.11.2004 Dekanskolen 15 Forankring Bygge på det som er anerkjent bra (men det må være rom for nytenking) Evaluering – egenevaluering Det som ”er” mot det som ”bør være” Selvoppholdelsesdrift er et akademisk utvalgskriterium Hvis alle frihetsgrader skal ivaretas blir det ingen fremdrift
16
30.11.2004 Dekanskolen 16 Gjennomføring Styring av kunnskapsbedrifter Vedtak som oppfordring til debattreprise Faglig status Pisk eller gulrot? Informer, informer, informer,…. Vær tydelig!
17
30.11.2004 Dekanskolen 17 Verktøy og virkemidler Budsjett Stillinger, arealer og utstyr Personalpolitikk, sosiale belønninger Personlig påvirkning Vær raus med ros (når den er fortjent) Hvordan styre de store forskningsentrepenørene i en tid med økende krav til inntjening?
18
30.11.2004 Dekanskolen 18 Forvaltning Det er umulig å lede uten et solid grunnlag i forvaltning ”The devil is in the details” Skjeletter i skapene Internkontroll og HMS Når det smeller, er det for sent å angre!
19
30.11.2004 Dekanskolen 19 Administrativ støtte Administrasjon er et eget felt Det er stor forskjell mellom den kompetente amatør og den dyktige proff Det investeres for lite i god administrasjon i U&H sektoren (kvalitet koster penger og omsorg) Intet organ blir bedre enn de saksfremleggene administrasjonen produserer Samspillet med administrasjonen avgjør om en dekan lykkes (nødv. betingelse)
20
30.11.2004 Dekanskolen 20 Ledelse utad Vertikal strekk (spagaten) Dekankollegiet – uformelt(?) men viktig Kamparena eller samarbeidsorgan? Dekanen har også et ansvar for det institusjonelle fellesskap Hvis ikke dekankollegiet kan ta overord- nete grep mister det legitimitet
21
30.11.2004 Dekanskolen 21 Dekanpsykologi Det er ensomt på toppen (og det blåser) Gjensidig støtte i dekankollegiet Fellesskap i fakultetsledelsen (prodekaner og fak.dir.) Forskerrollen – et faglig fristed? Dekanen må være en miljøskaper
22
30.11.2004 Dekanskolen 22 Vern om dekanen Institusjonsledelse og ”Smultringmodellen” Superdekaner og Nei-menn Hvem eier egentlig problemet? Hvor tilgjengelig har du råd til å være? Må du absolutt lese alt? Skap rom for strategisk tenking
23
30.11.2004 Dekanskolen 23 Tre råd Vit hva du vil og formuler det klart! Bygg nettverk og stell godt med det (og dine venner)! Ta vare på deg selv, skap fristeder både i rom og tid!
24
30.11.2004 Dekanskolen 24 Et tredje valg?
25
30.11.2004 Dekanskolen 25 Lykke til
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.