Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEskil Petersen Endret for 7 år siden
1
Mening, læring og dialog i møter med kunst Palmyre Pierroux, Postdoc, UiO Samtaler med barn og unge om kunst
2
Organisering Noen læringsbegreper 2 formidlingsteorier Forskningsproblemet Video Diskusjon Analysen, resultater
3
Sosiokulturelle perspektiver Vygotsky (psykolog) 'kultur-historisk' tenkning Menneskes utvikling skjer ved å første delta sosialt i kollektive aktiviteter Semiotiske, sosiale og kulturelle 'redskaper' (som språk) medierer menneskes aktiviteter og aksjoner...derfor er dialog en 'nødvendighet' for læring!
4
Læring og 'scaffolding' "All the greatest achievements of mind have been beyond the power of unaided individual" Charles S. Peirce (1839– 1914) Scaffolding: når en person får støtte av en annen med mer kunnskap til å mestre en oppgave hun ellers ikke ville kunne klare alene (zpd) uten hjelp
5
Mestring... og det å gjøre mening til sin egen Læring trenger motstand for å teste ut ideer, tolkninger, og meninger for koherens og relevans.
6
Epistemologier i formidlingsbegreper Persepsjon, sansene - formalisme Informasjon - kontekstualisme
7
Forskningsproblemet Hvordan gj ø r formalisme og kontekstualisme seg relevante i meningsdannende prosesser p å omvisninger?
8
To formidlingsstrategier Formalisme: Visual Thinking Strategy (VTS) med Philip Yenawine Kontekstualisme: Kunsthistorie med Danielle Rice
10
Diskusjon: hvor ligger 'mening' i de to formidlingsstrategiene?
11
Funn: analysen ved 'koding' Formalisme: tolkninger er basert prim æ rt p å elevenes beskrivelser og analyser. Omvisere ber om 'forklaring' og om 'utdypning av svaret' Kontekstualisme: elevenes tolkninger og analyser er basert p å informasjon fra omviseren. Omvisere 'gir og ber om informasjon' og 'omforulerer elevenes svar Det finnes en sammenheng mellom 'teori' og diskursivt praksis i alle dataene
12
Funn: diskursanalyse (i sekvens) Formalisme elevene 'eier' tolkningene omvisingen st ø tter deres identitet som meningsprodusenter i en museumskontekst. MEN... elevenes 'hverdags' kunnskap blir ikke utviklet ved mestring av 'vitenskapelige begreper' Kontekstualisme tolkningsprosess er grunnet i kunsthistorisk informasjon som omviseren forteller om. MEN... elevene kan ogs å nekter tolkninger fordi de ikke 'eier' meningen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.