Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSara Farstad Endret for 7 år siden
1
Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri "Vårt grønne gull” Fremtidens kompetanse og rekrutteringsbehov Bernt Kristian Berntsen Norske Skog Saugbrugs AS
2
Når en ser litt stort på det 2 The Boston Public Library
3
Bransjens utfordringer Kampen om kundene: ▪ Digitale og sosiale medier, i forhold til trykte mediertrykte ▪ Olja, i forhold til produkter basert på trevirke Kampen om arbeidskraft: ▪ Knappet på ”ferdigkvalifisert” arbeidskraft med iPad
4
Hva dreier det seg om? Væskekartong - trebasertPlastflaske - olje 4 Fornybar, bærekraftig! Fornybar, bærekraftig?
5
Utgangspunkt for suksess Gunnar Wille sier: ▪ Utgangspunktet for suksess er kompetanse ▪ De arenaer vi konkurrerer på, er først og fremst bestemt ut fra vår kompetansebase og våre kapabiliteter ▪ I det lange løp vil det være den flinkeste som vinner 5
6
I stort – hvor kan vi bli flinkest? ▪ JEFFREY PFEFFER is Professor of Organizational Behavior at Stanford University JEFFREY PFEFFER ▪ Ting som kan kjøpes har lite varig verdig - de kan kopieres ▪ Kulturen, måter en jobber på, bruker teknologi, samarbeider, samvirker - kan ikke kopieres ▪ Derfor, sier Pfeffer, er kultur og kapabiliteter av avgjørende betydning for forretningsmessig suksess 6
7
Det lange løp? ▪ Treforedling er av natur langsiktig ▪ I et meget konkurranseutsatt market, med høyt kostnadsnivå – presses vi over i å bli kortsiktige i tanke, ord og gjerning men ▪ Fra vi får en ungdomsskoleelev ”på kroken”, tar det: –6 år før vi får en produktiv operatør (via + 3 år som lærling) –9 år før en TAF’er er produktiv som Bachelor ingeniør –11 år før en annen TAF’ er produktiv som Master ingeniør –Ved desentralisert ingeniørutdanning tar det ca 3 år (HIST) –Ved å få pensjonister til å stå lenger i jobb, tar de 0 år 7
8
Flinkest? ▪ Hva er vi flinke på? –Fagopplæring, utdanning av lærlinger –I mindre grad avhengig av markedet – har ”rekrutter” ▪ Hva er vi ikke flinke på? –Å rekruttere og utvikle alle andre kompetansekategorier –Vi har ingen ”rekrutter” i disse fagkategoriene og er helt avhengig av markedet –Vi er definitivt ikke flinke på å dele på kompetanse i bransjen eller i regionen –Vi samarbeider så å si ikke og –Utnytter derfor heller ikke alle mulige kapabiliteter 8
9
Hva sliter bransjen og vi i Østfold med? ▪ Kultur og historie som ”industrifylke” ▪ I skyggen av Stavanger – Oslo – Hammerfest ▪ Image – profil som ”tungindustri” 9
10
Mens virkeligheta egentlig er at: ”Det er mer teknologi i et papirfly, enn i en Boeing 737!” Cecilie Jonassen, prosessingeniør
11
Hva må vi gjøre for å bli flinkest? Image og profil: ▪ Definere oss bort fra industrikulturen ▪ Profilere oss inn i kompetanse og nettverkskulturen ▪ Samarbeid og samvirke mer i bransjen, i regionen Fremtidig kompetanse: ▪ Nasjonal dugnad lik lærlingeordning ▪ Jobbe som kompetanseklynge og dele på kompetanse ▪ Mer multikompetanse – innen alle områder ▪ Mer bruk av digital teknologi (Web2.0 og Entreprise2.0) for å få opp farta på arbeidsprosesser og samhandling
12
Det viktigst av alt, mener nå jeg: Å lære raskere enn konkurrentene Takk for meg!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.