Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ikke-energigivende næringsstoffer. Vitaminer Mineraler Vann Gir oss ikke energi, men er allikevel livsviktige.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ikke-energigivende næringsstoffer. Vitaminer Mineraler Vann Gir oss ikke energi, men er allikevel livsviktige."— Utskrift av presentasjonen:

1 Ikke-energigivende næringsstoffer

2 Vitaminer Mineraler Vann Gir oss ikke energi, men er allikevel livsviktige

3 Vitaminer Trengs i mange av de prosessene som foregår i kroppen Vi lager kun noen vitaminer i kroppen, og svært små mengder, så vitaminer må vi få oss gjennom kosten To hovedgrupper: –Vannløselige vitaminer (B og C) –Fettløselige vitaminer (A, D, E og K)

4 Vannløselige vitaminer Åtte B-vitaminer og C-vitamin –B-vitamin viktig for dannelse av blodceller, forbrenning –C-vitamin beskytter mot kreft og infeksjoner, viktig for jernopptak, dannelse av brusk- og beinvev –B-vitamin fins i de fleste matvarer med unntak av sukker og olje –C-vitamin finnes bare i frukt, bær, juice, grønnsaker og poteter Lagres ikke i kroppen og overskudd blir skilt ut i urinen

5 Fettløselige vitaminer A, D, E og K –A-vitamin viktig for beindannelse, vekst, syn, celledeling, hud. I bl.a. kjøtt, fisk, egg, fargesterke grønnsaker –D-vitamin regulerer opptak av kalsium i tarmen og skjelettet. I fet fisk, eggeplomme, beriket mat –E-vitamin viktig for hjertet, nervecellene, musklene og forplantning. I nøtter, mandler, frø, helkorn –K-vitamin stopper blødninger, viktig for å bygge kalsium inn i skjelettet. I mørkegrønne bladgrønnsaker, lever, egg Lagres i kroppen hvis vi får i oss mer enn vi trenger

6 Myndighetenes anbefaling Finnes ikke for alle vitaminer, men de vitaminanbefalingene som finnes kan du se herkan du se her

7 Mineraler Omfatter en rekke grunnstoffer Vi skiller mellom mineraler og sporstoffer. Sporstoffer trenger vi mindre av enn mineraler Eksempler på mineraler er kalsium, kalium, klor, fosfor, svovel, magnesium og natrium Eksempler på sporstoffer er jern, jod, krom, sink, selen, fluor og kobber

8 Kalsiummangel Kalsium er det mineralet det er mest av i kroppen Hovedbestanddel i skjelettet. Har du for lite kalsium i kroppen, vil skjelettet tappes for kalsium og bli skjørere Kalsium er avhengig av D-vitamin for å tas opp i tarmen Barn og unge har et ekstra stort behov for kalsium Viktige kilder er melk, ost, mandler, brokkoli, spinat

9 Jernmangel Jern inngår i hemoglobin, som frakter oksygenet rundt i kroppen Vi mister jern gjennom blødninger Jernmangel er den vanligste ernæringsmangelen i Norge C-vitamin sammen med jernholdig mat øker opptaket av jern

10 Vann og væskebalanse Vann er et viktig næringsstoff og vi trenger mye av det i kroppen Over halvparten av kroppsvekta vår er vann Vann er viktig for transport, temperatur- regulering og væskebalanse i celler og vev Drikk nok vann hver dag!

11


Laste ned ppt "Ikke-energigivende næringsstoffer. Vitaminer Mineraler Vann Gir oss ikke energi, men er allikevel livsviktige."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google