Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertInger Bjerke Endret for 7 år siden
1
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Martin Wold Grønt Kystfartsprogram 1 Et offentlig-privat partnerskapsprogram
2
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Maritim næring er viktig for Norge 2 Global og kompetansebasert 110 000 ansatte Eksportnæring
3
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Hvor er vi i dag – trafikk og utslipp i norske farvann 3 AIS data for 2013 16 % 55 % 22 % Forskjellige trafikktyper: Gjennomgang Utenriks Innenriks Utslipp fra norsk innenriks trafikk 2013: CO 2 4.1 mill. tonn 9 % av norske utslipp NO x 52 000 tonn 34 % av norske utslipp SO x 4 500 tonn 25 % av norske utslipp PM 2 300 ton
4
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Veien forover – potensialet for utslippsreduksjoner 4 Uten tiltak, kan CO2- utslippene øke med 60% 2015-2040 Utfordringen er å kutte utslippene til 40% under dagens nivå Beregninger viser at dette kan realiseres ved å innføre miljøvennlig drivstoff på 2700 skip (1/3 av flåten) innen 2040: Lasteskip og fiskefartøy bruker bærekraftig biodrivstoff Passasjerfartøy bruker elektrisk fremdrift Offshorefartøy bruker LNG 2040 2015 CO 2 Utslipp av NOx, SOx og PM kan også reduseres ved bruk av miljøvennlige drivstoff Skipene kan med fordel ha batterier installert
5
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Hvorfor Grønt kystfartsprogram, LNG- og batteridrift? Skip gir store utslipp og har store drivstoffkostnader Disse kan reduseres ved bruk av LNG og/eller store batterisystemer LNG- og batteridrift vil tas i bruk i en vesentlig del av verdensflåten i fremtiden Dette gir unike miljømessige og næringsmessige muligheter for Norge 5
6
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Grønt kystfartsprogram 6 Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige kystfart drevet helt eller delvis med batterier, LNG eller andre miljøvennlige drivstoff
7
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Rundebordskonferansen, samarbeidserkæringen og oppstart 7 Kystfartsprogrammet vil bli realisert ved at næringen og myndigheter samarbeider i et langsiktig program
8
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Programmet kan bli et effektivt virkemiddel for implementeringen av regjeringens nye maritime strategi og havnestrategi Programdeltakere – Fase 1
9
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Resultater er avhenging av samarbeid mellom næring og myndigheter 9 Nye grønne rammebetingelser Bevisstgjøring, startinsentiver og piloteringer Markedsdrevet utvikling Ambisjonsnivå Grønt Kystfartsprogram Fordeler (klima, miljø, samferdsel og næring) 10 år20 år
10
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Grønt kystfartsprogram - aktiviter 10 Insert your own text here Piloting/Demonstrasjonsprosjekter Battery pilot projects LNG-projects Shoreside electrical power Other technologies Verification of pilotsFull implementation LNG Havbruksbåt Risavika havn eletrifisering ? GodsFergen ? ? Grønn bøyelaster Fase 1 Vurdere potensialet for batteri-og gassbasert transport i Norge Fase 2 Evaluere business caser Fase 3 Utvikle implementerings plan Fase 4 Implementere Tidslinje 2015 2016 20XX Prosjektfaser
11
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 11 Phase 1 Phase 2 Phase 3Phase 4 Timeline 20152016 Collaboration project GCSP project Idea Planned Funded Type Status Emissions and emission reductions, KLD Business cases, incentives and consensus Greenfleet SINTEF Technology & society Power supply from the grid, SINTEF Energi Pre-projects for 5 pilots, Phase 1 Road map for ferry fleet, KLD Green technologies More pilots Future terminal structure for Norway Study on H2 vessels Re-ChargeReVolt Ferry electrification, Energy Norway Precursors Fellowship High Tech Floating Lab Container traffic Bodø - Tromsø Evaluate the potential for battery and LNG- based transportation in Norway Evaluate business cases Develop an implementation plan Implement Grønt kystfartsprogram – et rammeprogram Etablere verdens mest effektive og miljøvennlige kystfart
12
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Målsetningen med Fase 1a er å gjøre en mulighetsstudie for 5 piloter 12 Mulige piloter Deltagere GKP piloter Mulighetsstudie -overordnet konsept, -gjennomførbarhet -miljøteknologi- investeringer, -endrede driftskostnader -tilbakebetalingstid -miljøgevinst Pilot # 1 Pilot # Pilot # 5 GKP Fase 1a studierImplementering av piloteier
13
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Piloter Plug-in-hybrid godsferge (Norlines) Neste generasjon bøyelaster (Teekay) Hybrid havbruksbåt (ABB/Fraktefartøyenes rederiforening) Ombygging av frakteskip til hybrid LNG-bunkringsfartøy (Øytank Bunkerservice/EGN) Grønn havn – elektrifisering og lavere energibruk (Risavika Havn) 13
14
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Arbeidsgruppe for Finansiering Utrede finansieringsmuligheter for å få til det grønne skiftet innen maritim næring i Norge Bistå de enkelte pilotene i å velge de beste finansiering og støtteordninger Koordinere støtteordningene Identifisere barrierer og foreslå forbedringer NOx-fondet Innovasjon Norge Enova Forskningsrådet ZEM GIEK og Eksportkreditt (tilknyttet) EU/EIB finansiering, Sparebank 1 SMN (tilknyttet) DNV GL (sekretariat) 14
15
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Veikart for nullutslippsløsninger i anbudsprosesser for fylkeskommunale fergesamband 15
16
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 16 Batteri (100%) Hydrogen Biodrivstoff (fullt eller delvis) LNG Ladbar hybrid Nullutslippsløsninger Lavutslippsløsninger Det er flere relevante null- og lavutslippsløsninger for ferjedrift
17
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Fergeflåten er en åpenbar kandidat for elektrifisering Bred politisk vilje og enighet om tilrettelegging for utskifting av fergeflåten Stort potensiale for hybridisering og full-elektrifisering av ferger (i Norge) – Korte overfarter/lavt energibehov – Lange kontrakter (relativt) Allerede “flytende bevis” på hva som er mulig 17
18
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Arbeidsbeskrivelse Identifisere barrierer Skissere løsninger Veikart 18
19
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Mye ligger til rette for et “grønt skifte” men det er tydelig også noen barrierer som må overkommes Tilstrekkelig tidsrammer for tilbud og bygging Kontraktslengde Hvem skal eie hva? Teknologikrav eller evalueringskriterier? Utnyttelse av de finansielle støtteordningene …. 19
20
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Målsetting med prosjektet Sikre at dagens politiske målsetninger for fergeflåten faktisk resulterer i investeringer i null og lavutslippsteknologier så raskt som mulig, samtidig som hensynet til å få med seg ytterligere teknologisk fremgang ivaretas. Etablere et vegkart med klare anbefalinger og tydelig beskrivelse av barrierer og konsekvenser for de ulike beslutningstagerne med innvirkning på anbudsprosessen Sikre norsk næringsliv en (fortsatt) ledende posisjon ift den nye miljøteknologien og samtidig fremskynde et ambisiøst, men kostnadseffektivt grønt skifte 20
21
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Tidslinje og metodikk 21 OktoberNovemberDesember Intervjuer med interessenter i oktober/november Formål: identifisere utfordringer og løsninger Inviterte: Fylkeskommuner Ferjerederier Verft Leverandører Interesseorganisasjoner Første arbeidsmøte 30. oktober Formål: identifisere utfordringer og potensielle løsninger Inviterte: Fylkeskommuner Ferjerederier Utvalgte andre interessenter Andre arbeidsmøte november/desember Formål: få tilbakemelding på resultater og anbefalinger fra alle interessenter Inviterte: Fylkeskommuner Ferjerederier Verft Leverandører Interesseorganisasjoner Utarbeidelse av rapport Endelig rapport offentlig
22
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER www.dnvgl.com 22 martin.wold@dnvgl.com +47 45 27 52 12
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.