Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen 11.03.10.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen 11.03.10."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen

2 2 Strømmestiftelsen?

3 3

4 4

5 5

6 6

7 7

8 8

9 9 Inntekter 2008 ca. NOK 130 mill. Privat innsamling ca. NOK 61 mill. Offentlig tilskudd ca. NOK 55 mill. Andre institusjoner ca. NOK 10 mill. Finans ca. nok 5 MILL Forvalter også: Mikrofinans fonds ca. NOK 120 mill. SF har en rammeavtale med NORAD. Noen nøkkeltall Finansiell støtte til prosjektene/formål => ca. NOK 104 mill: ◇ Formål: 81,3% ◇ Innsamling: 11,6% ◇ Administrasjon: 7,1% Strømmestiftelsen er medlem av Innsamlingskontrollen.

10 10

11 11

12 12 Vision Purpose Cause Mission Goal/aim Strategy Culture Values Human Capital Competance Position Motivation Leadership Stakeholders Technology Product Infrastructure Reputation Promises

13 13 Kommunikasjonsplattform VISJON Hvor skal vi? POSISJON Ønsket etterlatt inntrykk FORMÅL Hva driver vi med? VERDIER Hvordan vi lever (er) LØFTER Hva vi lover å levere

14 14 Kommunikasjonsplattform I denne plattformen definerer vi de viktigste grunnsteinene for kultur- og merkevarebygging som Strømmestiftelsen skal bygge videre på. Plattformen skal hjelpe oss med en større bevissthet om hvem vi er, hvor vi vil og hvordan vi skal komme dit.

15 15 Vårt formål Strømmestiftelsen er en norsk utviklingsorganisasjon som hjelper fattige mennesker i Afrika, Asia og Sør-Amerika slik at de kan hjelpe seg selv. Gjennom utfordrende, forpliktende og langsiktige partnerskap med lokale aktører i sør, samt målrettet og varig verdiskaping for de pengene vi blir betrodd, skal vi sammen med våre partnere og givere bidra til å utrydde fattigdom.

16 16 En verden uten fattigdom Vår visjon

17 17 Løftene tydeliggjør hva omverdenen skal forvente av våre leveranser. Våre viktigste rasjonelle løfter skal være betydningsfulle for alle vi gir dem til, konkrete og målbare, og gi oss ett eller flere tydelige konkurransefortrinn. Løfter

18 18 ◇ Vårt utviklingsarbeid gir målbare og varige resultater ◇ Pengene blir brukt der de skal på en kostnadseffektiv måte ◇ Vi stiller krav til de fattige, våre partnere og ikke minst til oss selv Våre løfter

19 19 Verdiene forteller hvilke personlighetstrekk vi ønsker å bli tydelige på, strekke oss etter og velge i forhold til. De forteller hvordan vi skal fremstå i forhold til hverandre og omverdenen, hvordan vi jobber og er som miljø, og hvordan vi skal styre mot visjonen. Verdier

20 20 Hvis vi skal bidra til ”en verden uten fattigdom”, må vi være: UtfordrendeSom betyr at vi stiller krav til de fattige, våre partnere og ikke minst til oss selv. Inkluderende:Som betyr at vi møter alle mennesker med åpenhet, respekt og verdighet. Resultatfokusert:Som betyr at vi overvåker og måler resultatene av vårt arbeid, og tar eventuelt justerende grep underveis for å nå mål. Våre kjerneverdier

21 21 Posisjonen er kortversjonen av inntrykket vi ønsker å etterlate i hode og hjerte til de vi kommuniserer med. Samtidig er posisjonen et kvalitativt mål for våre kommunikasjonsaktiviteter. Posisjon (etterlatt inntrykk)

22 22 Den resultatfokuserte utviklingsorganisasjonen som hjelper folk i gang Vår posisjon (ønsket etterlatt inntrykk)

23 23 Hvorfor er dette en god posisjon? ◇ Troverdig og sann. ◇ Få konkurrenter kan si dette med samme tyngde og troverdighet. ◇ Oppsummerer verdigrunnlaget. ◇ Fungerer i forhold til målgruppene. ◇ Gir grunnlag for å lage god kommunikasjon. ◇ Gir et verdifullt mentalt monopol. Vår posisjon (ønsket etterlatt inntrykk)

24 24 Strømmestiftelsen? 2013 :

25 25 ”Det er den utviklingsorganisasjonen som virkelig viser at det nytter.” ”5 på gata” i 2013: ”De hjelper folk i gang – driver med mikrofinans og utdanning og sånn.”

26 26 ”5 på gata” i 2013: ” Jeg er Hjertevenn! Beste fadderprogram i Norge!” ”De er skikkelig opptatt av resultater.”

27 27 ”5 på gata” i 2013: ”Det er mye dårlig bistand, men Strømmestiftelsen viser at det nytter. De hjelper folk i gang, slik at de fattige selv klarer å løfte seg ut av fattigdom.” ”Best på mikrofinans!”

28 28 ”5 på gata” i 2013: ”Jeg støtter Strømmestiftelsen fordi jeg vet at pengene kommer frem, og blir brukt på best mulig måte.” ”As Fattigdomsbekjemper in Strømme Foundation, I ’m taking part in world change!”

29 29 Image Good governance “Jeg lukter gull!” Necessary Resources Funding possibilities Unique Position Credibility

30 30 Når vi har bestemt hvem vi er og hvor vi skal: KOMMUNIKASJONSSPLATTFORM, la oss da lage en plan for hva vi skal si, til hvem, hvor og hva vi vil oppnå: KOMMUNIKASJONSSTRATEGI Hva så?

31 31 Overordnet kommunikasjonsmål Strømmestiftelsen skal fremstå som en handlekraftig, resultatfokusert og kostnadseffektiv utviklingsorganisasjon som gjør seg fortjent til tilliten giverne må ha til en organisasjon som skal forvalte deres pengegaver.

32 32 Hvorfor definere kommunikasjonsmål? Et overordnet mål for all kommunikasjon er å gjøre oss fortjent til og erobre en konkret posisjon i våre interessenters bevissthet. Hva skal omverdenen tenke om oss? Hva må vi oppfattes som for at vi skal nå våre mål? Posisjonen i kommunikasjonsplattformen: ”Den resultatfokuserte utviklingsorganisasjonen som hjelper folk i gang” danner grunnlaget for våre kommunikasjonsmål. Kommunikasjonsmålene må være konkrete, handlingspregete og målbare. Det er gjennom å nå flere kommunikasjonsmål vi har mulighet til å nå overordnede mål.

33 33 Strategiske grep Strategiske grep omfatter viktige vei- valg og konkrete aksjoner på strategisk nivå som skal sette Strømmestiftelsen i bedre stand til å nå sine kommunikasjonsmål.


Laste ned ppt "1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen 11.03.10."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google