Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIngve Jens Kristoffersen Endret for 7 år siden
1
Ledelse i universiteter og høyskoler - spesielle utfordringer Innledning på UHRs lederutviklingsprogram 12. mars 2009 Tom Colbjørnsen
2
Tom Colbjørnsen Oversikt Ledelse av kunnskapsmedarbeidere – spesielt faglige medarbeidere Mulig å lede faglig ansatte? Kunnskapsarbeidets særpreg Lederutfordringene
3
Tom Colbjørnsen Mulig å lede faglig ansatte? Mange fristes til å svare nei: ”Å lede kunnskapsmedarbeidere er som å gjete katter!” De lever etter mottoet ”Fri oss fra ledelse!” De har egne agendaer på tvers av ledelsens mål og strategier De involverer seg stadig i ”utagerende konflikter” Temaet vinkles ofte moralistisk ”Er ikke dette presumptivt intelligente folk som burde vite å oppføre seg bedre?”
4
Tom Colbjørnsen Mulig å lede faglig ansatte? Kunnskapsarbeid har sine særpreg Medarbeiderne respekterer ledelse når disse særpregene ivaretas Ledelse kan derimot være et minefelt når særpregene overses Anbefalt lesning: Helle Hedegaard Hein: ”Ledelse af primadonnaer – myter og fakta” NHH Bulletin nr. 4, 2008 (www.nhh.no)
5
Tom Colbjørnsen Kunnskapsarbeidets særpreg Medarbeidernes sterkeste dedikasjon og forpliktelse er overfor faget og yrket, og ikke virksomhetens mål og strategier Yrkesutøverne er del av en ”mission” for høyverdige formål Involveringen i arbeidet er dyp og personlig Grensene mellom arbeid og fritid er flytende Faglig ”kick” og ”flyt” er kunnskapsarbeiderens viktigste kilder til motivasjon og glede Men ikke glem pengene!
6
Tom Colbjørnsen Kunnskapsarbeidets særpreg Kunnskapsmedarbeidere ønsker også tydelig ledelse Ledere kan formidle en tydelig strategisk retning som gir forutsigbarhet og ”ro” til å konsentrere seg om det faglige arbeidet Ledere er nødvendig for å skaffe ressurser og infrastruktur for faglig arbeid Ledere kanaliserer positive og kritiske tilbakemeldinger Ledere bidrar til konfliktløsning Tian Sørhaug, UiO: Kunnskapsledelse er å binde vold
7
Tom Colbjørnsen Kunnskapsarbeidets særpreg Faglige medarbeidere stiller seg ikke prinsipielt avvisende til å bli ledet De er også raske til å kritisere ledere for mangelfullt lederskap Samtidig reiser ledelse av faglige spesielle utfordringer!
8
Tom Colbjørnsen Lederutfordringene Fag versus administrasjon Kunnskapsmedarbeidere reagerer sterkt på beslutninger og lederstil som oppleves å krenke faglige verdier og standarder Faglige verdier og standarder betraktes som overordnet virksomhetens administrative, økonomiske og strategiske hensyn Reaksjonene blir ofte personlige og beslaglegger mye energi hos både leder og medarbeider
9
Tom Colbjørnsen Lederutfordringene Administrative og økonomiske hensyn må være mest mulig forenlige med medarbeidernes faglige verdier og standarder Utvikle interne møteplasser for diskusjon og utvikling av gjensidig respekt Motvirke intern ”apartheid” mellom faglig og administrativt ansatte
10
Tom Colbjørnsen Lederutfordringene Frustrasjonsutblåsninger Veien mellom de gode stundene med ”kick” og ”flyt” er som oftest brolagt med slit og frustrasjon Frustrasjonen tas ofte ut i form av aggresjon mot praktiske rammer for arbeidsutførelsen Typiske hoggestabber er IT-avdelingen, ledelsen, administrasjonen, kantinen, og andre yrkesgrupper ”Frustrasjonsregresjon”: Manglende oppfyllelse av behov på ett nivå (faglig suksess), fører til overdrevet fokus på ”lavereliggende behov” (praktiske forhold) (Hedegaard Hein)
11
Tom Colbjørnsen Lederutfordringene Arbeidsmiljø for godt faglig arbeid Kunnskapsmedarbeidere er mest ”lykkelige” når de lykkes i arbeidet Ledere bør vise romslighet overfor utlufting av frustrasjon i periodene mellom ”de lykkelige stunder” Det bør allikevel være tydelige grenser mot uakseptabel utagering Alle medarbeidere har et medvirkningsansvar for et godt arbeidsmiljø
12
Tom Colbjørnsen Lederutfordringene Ledelse er ikke en avansert form for tjenerskap (”curlingledelse”) Strategiske grep kan kreve inngrep som oppleves som faglig krenkende Kunnskapsmedarbeidere har et medvirkningsansvar i gjennomføring av virksomhetens strategi og mål Styringsretten gjelder også i kunnskapsorganisasjoner Her har de tillitsvalgte et stort ansvar
13
Tom Colbjørnsen Lederutfordringene For lett for medarbeidere med egne agendaer å manøvrere ut ledere? Mindre vern mot svakt begrunnede beskyldninger Utydelige sperrer mot ”uforsvarlig varsling” Styret abdiserer og iverksetter privat gransking
14
Foreløpig takk for oppmerksomheten! Tom Colbjørnsen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.