Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sikkerhet på sokkelen - typisk norsk å være god? Hvorfor skjer det så mye galt når alle sier HMS går foran alt? Før var norsk sokkel ledende på sikkerhet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sikkerhet på sokkelen - typisk norsk å være god? Hvorfor skjer det så mye galt når alle sier HMS går foran alt? Før var norsk sokkel ledende på sikkerhet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sikkerhet på sokkelen - typisk norsk å være god? Hvorfor skjer det så mye galt når alle sier HMS går foran alt? Før var norsk sokkel ledende på sikkerhet - så får vi kranulykkene, gassutblåsningen på Snorre, livbåter som ikke virker og forsyningsskip som kolliderer med Ekofisk. Hvor skal dette ende? Innlegg fra: Roy Erling Furre 2. nestleder, SAFE Presentasjonen kan lastes ned fra WWW.SAFE.NO

2 Hva er det som kjennetegner Norge?

3 Vår styrke er åpenhet og trepartssamarbeid Kompetente og dyktige arbeidstakere med høy yrkesstolthet Stadig flere land fatter interesse for ”den skandinaviske modellen”

4 ”Skikk og bruk” Cappelens forlag 1960 Halvor Erikstein Hva trenger norsk oljeindustri? Trappologi og fargemerking - eller bedre HMS?

5 24/7 Trøtthet (fatigue)

6 2001 02 28 2001 Driving Safety Workshop http://www.ptac.org/has/hasx0101.html

7

8

9

10 HMS paradokser Mer synlig ledelse, men færre ledere Mer HMS, men mindre HMS folk Stor oppmerksomhet på forhindring av småskader, mens alvorlige helseskader neglisjeres Krav til bedre ”adferd og holdning”, men mindre ressurser på nyttig kunnskap

11 Hvor mye er unngåelse av denne skjebnen verdt ? Foto hentet fra boken ”The quiet sickness. A phographic chronicle of hazardous work in America” Earl Dotter. 1998, ISBN 0-932627-85-4. American Industrial Hygiene Association

12 Varmt arbeid – alvorlig risiko – men, alt for dårlig kunnskap

13 Kan vi sammenligne oss med andre land? På OILC sin konferanse 20. mai 2005, påpekte Taf Powell fra HSE at fraværsskadestatistikken fra Afrika er lav, men antall dødsfall er skyhøyt. Dermed gir LTA tallene oss ikke noe grunnlag for sammenligning.

14 Hva forteller høye dødstall og store katastrofer som havariet i India, Petrobras P36 i Brasil og BP Thunderhorse?

15 Hvem skal vi sammenlikne oss med? Er USA passende?

16 BP Texas City Refinery Storbrannen i Texas City avdekket total mangel på sikkerhetsstyring hos BP

17 BP guilty of 'corporate scapegoating' Les mer på; http://www.chron.com/cs/CDA/ssistory.mpl/metropolitan/3190482 UK multinational BP is facing a storm of criticism in the US after 'scapegoating' workers for the Texas City refinery explosions that killed 15 workers and injured more than 170 in March (Risks 200), with a US union saying some of the blame can be traced back to the company’s London headquarters. A report released by the company last week blamed the blast on 'surprising and deeply disturbing' mistakes made by plant operators who did not follow proper procedures.Risks 200 BP Texas City Refinery I

18 BP Texas City Refinery II Les mer; http://www.csb.gov/news_releases/docs/BP%20Urgent%20Recommend%20(Final).pdf CSB Issues Urgent Safety Recommendation to BP Global Board, Calls for Creation of Independent Panel to Examine Corporate Safety Management, Oversight, and Safety Culture For more information, go to: Houston, Texas, August 17, 2005 - The U.S. Chemical Safety and Hazard Investigation Board, (CSB) today issued an urgent recommendation calling on the BP Global Executive Board of Directors to commission an independent panel that would review a range of safety management and culture issues in the wake of recent chemical accidents at BP's south Texas facilities. The CSB is currently investigating an explosion and fire which occurred at BP's Texas City refinery on March 23, 2005, killing 15 workers and causing about 170 injuries. It is the first safety recommendation in the agency's eight-year history that has been designated as "urgent" and issued in advance of a completed investigation. In voting to adopt the recommendation, the Board said that identified safety management lapses pose an issue that "is considered to be an imminent hazard and has the potential to cause serious harm unless rectified in a short time frame."

19 BP Texas City Refinery III Date: September 22, 2005 OSHA Fines BP Products North America More Than $21 Million Following Texas City Explosion Company Agrees to Make Extensive Plant-Wide Improvements "This citation and penalty - nearly double the next largest fine in OSHA history - sends a strong message to all employers about the need to protect workers and to make health and safety a core value," Les mer: http://www.osha.gov/pls/oshaweb/owadisp.show_document?p_table=NEWS_RELEASES &p_id=11589

20 BP er blitt beæret med egen hjemmeside!

21

22 Bakgrunn for det som skjer BS ALERT: Behavioural Safety Schemes Warning http://www.hazards.org/bs/ Fred A. Manuele ”On the Practise of Safety” http://www.diesel-ebooks.com/cgi- bin/item/0471447420http://www.diesel-ebooks.com/cgi- bin/item/0471447420 BP A sorry safety record http://www.hazards.org/bp/

23 Incentivprogrammer Bonus knyttes til ”målbarhet”, og det enkleste er kanskje oppfylling av ”sikkerhetsstatistikk” Kan gi feil fokus, men feitere lønninger Framtvinger mindre fokus på arbeidsmiljøproblemer som ikke så enkelt gir uttelling i penger Foto; Life Laughs Last, 1989 ISBN 0-671-68797-1


Laste ned ppt "Sikkerhet på sokkelen - typisk norsk å være god? Hvorfor skjer det så mye galt når alle sier HMS går foran alt? Før var norsk sokkel ledende på sikkerhet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google